Test: Audi Q3 2,0 TDI vs. BMW X1 18d - Qalitní souboj X-faktorů trojky a jedničky

14. dubna  2015 v 09:39  
Audi Q3 - Foto:  Audi

Audi Q3Foto:  Audi

Češi jsou z vozů SUV (auta pro volný čas alá off-roady) paf. Jejich prodeje neustále rostou. Co na tom, že spálí kvůli vyšší karoserii o něco víc paliva. Hlavně, že na silnicích budí respekt a někdy i zálibné pohledy. Třeba jako malé „esuvéčko“ od Audi s označením Q3, které jsme pro vás vyzkoušeli s dvoulitrovým dieselem, a porovnali ho s rivalem BMW X1 sDrive 1,8d.

Audi na českém trhu prezentuje model Q3 ve třech verzích. Mají označení Design, Sport a třetí, základní, si nechává jen modelový kód Q3 bez přízviska. A právě tento vůz s motorem 2,0 TDI za bezmála 775 tisíc korun jsme podrobili testování. Za BMW X1 sDrive 18d (nenechte se mýlit matoucím označením 18d, je to taky dvoulitrový diesel) v základní výbavě zaplatíte o téměř 20 tisíc korun méně. A co za tyhle peníze dostanete? U obou šestistupňovou manuální převodovku a pak u každého něco. Q3 přebíjí nabídku X1 xenonovými světly (BMW X1 má halogenová) a litými šestnáctipalcovými ráfky kol v základní výbavě. Bavorák má kola dokonce sedmnáctipalcová, ale jen s ocelovými ráfky. Pochlubit se ale na rozdíl od Audi může úsporným Start/Stop systémem a asistenčním systémem pro jízdu z kopce.  

Čtěte také: Test: KIA Cee’d 1,6 CRDi kombi vs. VW Golf Variant 1,6 TDI - Útok na fenomén Golf

Zatímco Audi Q3 designově sleduje stopu elegantních off-road modelů typu SUV a svých větších bratříčků Q5 s Q7, BMW X1 na první pohled jako SUV nevypadá. Má totiž delší a nižší karoserii, takže se podobá spíš stylovým kombi. Pokud tedy potřebuje mít pro vyšší cestující víc prostoru nad hlavou, volba Q3 je jasná. Jestli vám jde spíš o sportovní dynamický styl, nejspíš se zaměříte naopak na X1. Jednoduše řečeno, tvůrci malého terénního Audi vsadili na konzervativnější, zatímco jejich konkurenti v BMW u X-jedničky na sportovnější design. 

Audi Q3 - Foto:  Audi

Audi Q3Foto:  Audi

S tímto konstatováním si vystačíte i při popisu vnitřního prostoru obou srovnávaných aut. V obou případech platí, že vás budou použité materiály a jejich designové zpracování hýčkat a vzbuzovat pocit luxusu. To umocní i pohodlné sedačky s kvalitním bočním vedením, v případě q-trojky sportovně tvrdší, což tělu hlavně na delších trasách prospívá. Nejen na výletech s Audi Q3 za „hranice všedních dní“ oceníte na kompaktní rozměry auta poměrně prostorný interiér a dostatek odkládacích schránek a zdířek. V tom má Q3 nad BMW X1 navrch. Stejně jako v porovnání velikosti zavazadlového prostoru s objemem 460 litrů, když nabízí o 40 litrů víc než x-jednička. 

Snadné ovládání 

Audi Q3 - Foto:  Audi

Audi Q3Foto:  Audi

K řízení Audi Q3 vás mimo jiné přitahuje taky sportovní tříramenný volant s malým průměrem a velmi příjemným gripem. (úchopem) Ostatně celá přístrojová část Q3 řidiči usnadňuje ovládání. Vše je tam, kde má být a promyšleně rozvrženo, včetně přehledného palubního počítače. Tady konstruktéři mysleli v první řadě na funkčnost a snadné ovládání auta a až pak na design, za což si zaslouží palec nahoru. Nepříjemným překvapením pro majitele Audi Q3 asi bude malé rozlišení ručně sklápěné multifunkční obrazovky pro navigaci a další funkce auta, které vás na první pohled doslova praští do očí a vrátí v čase o pár let zpátky. Naopak moderní je intuitivní propojení telefonu a auta přes Bluetooth, které funguje naprosto bezproblémově. 

Jestliže vyšší karoserie Audi Q3 doteď přinášela jen výhody v porovnání s nižším BMW X1, v případě jízdních vlastností je to pochopitelně naopak. Bavorák se díky nižšímu těžišti méně naklání a lépe drží stopu. Nicméně i Audi Q3 patří ve své třídě k vozům s nejjistějším podvozkem a nejpřesnějším řízením. Řazení šestistupňové manuální převodovky šlo u testovaného auta hladce až na třetí rychlostní stupeň, který někdy kladl odpor. Jednoduše řečeno občas byl problém trefit a „docvaknout“ trojku při rychlém řazení. 

Čtěte také: Svezli jsme se: Ford Focus ST – koňské ržání

Oba němečtí rivalové mají pod kapotou kultivovaný dvoulitrový diesel. Papírově silnější je ten v Q3, konkrétně disponuje výkonem 110 kilowatů (150 koní), zatímco motor pro X1 dá dohromady maximálně 105 kilowatů. Pojďme ale od papírových předpokladů k jízdním parametrům. V nich vítězí Audi Q3 3:1 na body, za předpokladu, že za remízu je stejně jako za vítězství jeden bod, ovšem pro oba konkurenty. Nerozhodně totiž dopadlo srovnání zrychlení z nuly na stovku, které obě auta zvládnou za 9,6 sekundy. Audi Q3 ale umí vyvinout vyšší maximální rychlost 204 kilometry v hodině, tedy o dva kilometry víc než BMW X1. U nás sice nedůležitý parametr, ale pro německé řidiče prohánějící se bez omezení po některých tamních dálnicích celkem zajímavý. A konečně, Audi vítězí i v kritériu kombinovaná spotřeba, když na sto kilometrů podle technických údajů spálí v průměru 4,6 litru, čili o tři desetiny méně než v případě q-trojky. Samozřejmě jde o „laboratorní“ čísla automobilek, která často mají k praxi na silnicích celkem daleko. Každopádně my jsme průměrnou spotřebu za týdenní test, při kterém jsme najezdili polovinu kilometrů ve městě a polovinu mimo něj po silnicích a dálnicích, spočítali na solidních 6,8 litru.  

 Audi Q3 2,0 TDIBMW X1 18d
Výkon (kW/k)110/150105/143
Kombinovaná spotřeba paliva (l/100km)4,64,9
Maximální rychlost (km/h)204202
Zrychlení 0-100 km/h (s)9,69,6
Maximální výkon (kW(koní)/min-1)110/4200105/143
Objem zavazadlového prostoru (l)460420
Autor:  Jan Říha  (jař)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  D1, mezi km 142 a 149, ve směru Bohumín – PL, Pozor! Tvoří se kolona vozidel, Od 19.09.2018 04:05 Do 19.09.2018 07:05
  Od 19.9.2018 01:05 do 05:00; D1 - 150km na trase Praha - Říkovice; neprůjezdná zpevněná krajnice; porouchané vozidlo, zdržení; poškozeníé vozidlo po DN zůstává stát na krajnici a čeká na asistenční s ...
  Od 19.9.2018 03:50 do 04:50; D11 - 15km na trase Praha - Hradec Králové; nehoda; střet OA se zvěří (srna), bez zranění, bez úniku PK. PČR na místo.

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas