Test BMW i3 REX s prodlouženým dojezdem - Na jedno dobití Praha-Brno a zpět

5. července  2016 v 14:55  
BMW i3 - Foto:  BMW

BMW i3Foto:  BMW

Než jsem otestoval i3, byly pro mě elektromobily náčiním jen do města s dojezdem maximálně 50 kilometrů. Takže až druhým autem do rodiny, protože na delší cesty se prostě nehodí. Ale elektroauto od BMW s prodlouženým dojezdem můj pohled radikálně změnilo. Až 370 kilometrů na jedno dobití už dává řidiči i posádce dostatečnou svobodu, kam vyrazit.

Pochopitelně to není jen tak, že BMW i3 se liší od konkurenčních elektromobilů. Bavorská automobilka na to šla jinak. Podobně jako u formulí 1 vyrobila superlehký vůz s uhlíkových kompozitů (karbonu), které jsou asi o třetinu lehčí než hliník a o polovinu lehčí než ocel. Použití karbonu přináší větší pevnost karoserie i vyšší míru bezpečnosti pro posádku a zároveň i menší spotřebu paliva, v tomto případě hlavně elektrické energie. Píšu hlavně, protože BMW i3 REX spaluje v případě potřeby i benzín, ale k tomu se ještě dostaneme. 

Autíčko z Lega 

Jiná technologie výroby má pochopitelně vliv i na design vozu. I3 se od ostatních aut liší na první pohled krátkou, úzkou a do výšky protaženou karosérií i úzkými koly s malým valivým odporem. Navíc vypadá, jako by byla poskládána podobně jako autíčka z Lega. Designéři totiž zkombinovali barevnou karoserii s černou kapotou a zádí. I pohled z boku nabídne netradiční obrázek. BMW i3 má totiž křídlové boční dveře, které se otevírají od sebe v úhlu téměř 90 stupňů. (podobně jako u Opelu Meriva) Což u poměrné malého auta znamená pohodlné nastupování i dozadu. 

BMW i3 - Foto:  BMW

BMW i3Foto:  BMW

I přes revoluční pojetí exteriéru a interiéru, uvnitř poznáte, že jde o BMW. Logika ovládání zůstala skoro stejná jako u klasických modelů bavorské automobilky. Nicméně designéři i tady dostali poměrně volnou ruku a hlavně zadání, aby interiér vypadal futuristicky, vzdušně a ekologicky. Pomohly k tomu přírodní a ušlechtilé materiály, tedy kvalitní dřevěná dýha, netradiční tkaniny a hliník. Použit byl i ekologický plast připomínající vlákny vybledlý černý laminát. Ten ale naopak vypadá lacině a se zmíněnými materiály silně kontrastuje. Ale je ekologický, o což šlo asi především. Výjimečnost vozu připomínají i přední sedačky á la závodní auta. Opěradlo úzké a lehké sedačky volně přechází od opěrky hlavy, která tak není jako u konvenčních vozů na sedačku upevněna kovovými stavitelnými tyčkami. 

Čtěte také: Test Audi A4 2,0 TDI Avant - Blíž a níž k trojkovému bavoráku

Informační propojení mezi autem a řidičem zajišťují dva displeje podobné tabletu. Jeden najdete za volantem, kde obvykle bývají klasické budíky přístrojové části. Zobrazuje pochopitelně rychlost vozu a údaje palubního počítače. (dojezd na baterii, na benzín a dohromady, úroveň nabití baterie atd.) Pokud vám jde o aktuální spotřebu auta, koukat asi často budete na „ekografiku“ v podobě půlkruhu, na kterém se podle stylu jízdy posouvá ryska mezi poli charge (dobíjení) a i-power. (maximální akcelerace) Řidič se tak pořád učí jezdit úsporně. Na druhém displeji mezi řidičem a spolujezdcem uprostřed palubní desky má své místo zobrazení navigace, propojení s telefonem přes Bluetooth, klimatizace, nastavení vozu a znovu i palubní počítač. V menu se tu snadno pohybujete přes klasický otočný „bavorácký“ ovladač a tlačítky okolo něj. 

Řadí se joystickem 

BMW i3 - joystick místo řadicí páky - Foto:  BMW

BMW i3 - joystick místo řadicí pákyFoto:  BMW

Kdo má rád při jízdě v pravé ruce řadicí páku, toho BMW i3 nepotěší. Na rovné podlaze mezi sedačkami žádná není. Auto má pro ovládání rychlosti jen jakýsi joystick za volantem s tlačítkem P pro zabrzdění vozu a start-stop pro uvedení auta do režimu jízdy. A pak už na něm jen přepínáte mezi módy D, N a R. (jízda, neutrál a zpátečka) Přestože jde o netradiční pojetí, zvykl jsem si okamžitě. Kromě toho si můžete zvolit i naladění auta pro váš styl jízdy – ECO Pro Plus, ECO Pro a Comfort. První nejekologičtější omezuje kvůli úspoře energie maximální rychlost na 90 kilometrů v hodině, v režimu Comfort můžete svištět po německé dálnici třeba maximální rychlostí 150 kilometrů v hodině. Jinak se u BMW i3 dá pracovat také s plynovým pedálem. V režimu ECO totiž může při předvídavosti řidiče sloužit i jako brzda. Při dojíždění do kolony totiž stačí ubrat plyn na určitou úroveň a auto začíná rekuperovat energii. A tím znatelně zpomaluje a brzdí. V zásadě platí, že při městském popojíždění ani nepotřebujete brzdu. Nicméně pro případ nutnosti náhlého prudkého brzdění ji najdete na obvyklém místě. 

184 kilometrů na jedno nabití 

Automobilky většinou u elektromobilů uvádějí optimistické údaje o dojezdu auta. BMW i3 není výjimkou, zvládnout má v testované verzi s nejsilnější baterií 94 Ah na jedno dobití až 240 kilometrů. Ovšem podle evropského měření v ideálním cyklu, ve kterém se moc nepočítá s klimatizací, stěrači a dalšími spotřebiči energie. Americká norma, která naopak tyto spotřebiče zahrnuje, slibuje reálnější dojezd 183 kilometrů. Při našem testu se to jednoznačně potvrdilo. I přes horké letní teploty a lehké používání klimatizace jsme v ECO módu zvládli na jedno dobití baterie ujet 184 kilometrů. A to hlavně po městě, menšinově po dálnici a silnicích prvních tříd. V praxi to znamená podle palubního počítače průměrnou spotřebu 10,1 kWh na 100 kilometrů. O 1,2 kWh jsme tak překonali kombinovanou spotřebu udávanou výrobcem. 

BMW i3 - Foto:  BMW

BMW i3Foto:  BMW

I po vybití baterie jsme ale ještě měli podle počítače k dispozici dalších 170 kilometrů díky přídavnému benzínovému motoru nazvanému Range Extender umístěnému vedle elektromotoru v zadní části BMW i3. (výrobce uvádí dojezd 150 km) Malý a tichý dvouválcový motor pohání generátor, který udržuje vysokonapěťový akumulátor nabitý na konstantní úrovni, takže auto může pokračovat v jízdě na čistě elektrický pohon. Zařízení pro prodloužení dojezdu se spustí automaticky ve chvíli, kdy napětí akumulátoru poklesne na nízkou úroveň. V našem případě to bylo při dojezdu pouhých 7 kilometrů čistě na baterii. 

Čtěte také: Svezli jsme se: Rolls-Royce Phantom - právem králem

Pokud bych měl udělat soukromou hitparádu elektromobilů, se kterými jsem kdy jezdil, BMW i3 jí jednoznačně vede. Žádné jiné elektroauto v mých rukách tolik neujelo a nebylo při tom tak komfortní. S trochou nadsázky se dá říct, že s ním při maximálně úsporné jízdě devadesátikilometrovou rychlostí zvládnete cestu z Prahy do Brna a zpátky. V případě BMW i3 REX s nejsilnější baterií za tyto výjimečné vlastnosti ale i dobře zaplatíte, protože skoro o sto tisíc přesahuje hranici miliónu korun (1 092 000,-). 

iR 94 Ah (REX)Převodovka 
PřevodovkaSamočinná bezstupňová
MotorElektromotor + zážehový dvouválec
Výkon125 kW (170 k)
Kombinovaná spotřeba energie11,3 kWh/100 km
Zrychlení 0-100 km/h8,1 s
Maximální dojezd370 km
Dojezd na elektrický pohon (NEDC3)240 km
Průměrná dojezdová vzdálenost na elektrický pohonaž 220 km
Průměrná dojezdová vzdálenost na REX150 km
Maximální dojezdová vzdálenost na kombinovaný pohon
(nejefektivnější jízdní režim)
až 370 km
Doba dobíjení (např. běžná zásuvka)7,5h4
Nejvyšší rychlost150 km/h
Cena1 092 000 Kč
Autor:  Jan Říha  (jař)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 17.11.2018 20:55 do 23:00; v ulici Plzeňská v obci Ostrava; nehoda; 2 havarovaná vozidla; překážka na vozovce, průjezd se zvýšenou opatrností; Bez zranění osob.
  Od 17.11.2018 16:55 do 22:00; v ulici Bučovická v obci Slavkov u Brna okres Vyškov , délka 224m; u č.p. 1247; nehoda; havarované vozidlo; probíhá vyšetřování nehody; OA x Zvěř, se zraněním osob, na místě ...
  Stav vozovky: nebezpečí námrazy, Hrdlořezy

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas