Test: Citroën C4 - facelift francouzského plavce

19. září  2015 v 23:01  
Citroën C4 - Foto:  Citroën

Citroën C4Foto:  Citroën

Druhá generace Citroënu C4 už má svá léta. Vyrábět se začala v roce 2010 a letos na jaře prošla faceliftem. Kompaktní hatchback má teď moderní výraz, nic moc jiného se ovšem nezměnilo. Své fanoušky si ale určitě najde. Ne každá automobilka totiž umí řidiči přichystat tak plavné svezení.

Změn není mnoho, designéři se soustředili jen na to nejnutnější, aby C4 neztratila krok s dobou. Auto má proto nová přední světla s diodami pro denní svícení, zadní lampy pak mají novou grafiku a disponují líbivým 3D efektem. 

Tím to u exteriéru končí. Uvnitř pak naleznete nový sedmipalcový displej s inovovanou navigací. Jenže ta na rozdíl od prospěšné vizuální proměny u světel doznala změn, kterým palec nahoru dát určitě nemůžu. Chová se mdle a její ovládání je boj s nervy. Jako když se snažíte ospalé dítě donutit vstát a poslat do školy. 

Co naopak pochvalu zaslouží je dojem z interiéru. Je velmi útulný, vnímaná i opravdová kvalita výrazně stouply. Lemy lícují, plasty už v C4 najdete i měkčené a palubní deska působí hodně elegantně. U spolujezdce sice postrádá výraznějších křivek, i tak se francouzská ruka kutilů z dílen u alsaských Mylhúz nezapře. Budíky jsou logicky rozvržené a snadno čitelné, jen palubní počítač, který řadu informací ukazuje na obrazovce multimediálního displeje, je poněkud matoucí. 

Vlivem většího důrazu na dílenské zpracování se snížila v interiéru hlučnost. Nic nevrže, nic nepraská. K tomu je vnitřek akusticky odstíněný od ruchů z motoru, aerodynamického svistu nebo valení pneumatik. Citroën rozmazluje i sedačkami, jsou měkké a pohodlné. V autě se sedí o něco výše, je to ale o zvyku. Stejně tak i opravdu robustní a trochu nemoderní střed volantu. Jako by v něm byl místo airbagu schovaný snad celý padák… 

Vzadu už takový komfort nenajdete. Vyšší pasažéry bude po delší cestě bolet za krkem a v pětičlenném obsazení bych dál než do supermarketu nevyrážel. C4 se svým rozvorem nezanedbatelných 2608 mm vynahrazuje prostornost v kufru. Ten obsáhne 380 litrů, o dost víc než předchůdce. 

Plavání dovoleno 

Když se řekne plavná jízda, spousta řidičů si vybaví francouzská auta – renaulty, citroëny, peugeoty. Mají svá specifika, která i C4 dokonale naplňuje. Je pak už jen na řidiči samotném, zda právě kvůli nim auto zvolí, nebo ho v nabídce dealarů raději široce obejde. Ztotožnit se, nebo snad přizpůsobit se jim, je jinak velmi složité. 

Citroën v tomto směru nepřekvapil. Auto je postavené na starší modulární platformě koncernu PSA, tudíž jeho podvozek nedoznal výraznějších změn. Je stále velmi komfortně nastavený, takže čekejte krasojízdu po hladké dálnici, žádné sportování a rozmary zadní nápravy na rozbitých okreskách. Do Česka nic moc, ale fanoušků tu má C4 i tak dost. 

Zpětnou vazbu od řízení nečekejte, je ale poměrně přesné a při klidné jízdě elektronický posilovač příjemně tuhne v rejdu. Pedály jsou jako by otupělé, mají zřetelně gumový tah a C4 se při prvním náznaku dynamičtějšího zacházení začne nevrle ošívat. Jako by řidiče kárala, že ona se nikam hnát rozhodně nehodlá. A není třeba – poklidné svezení francouzskému vozu sluší nejvíce.To není žádný Ford Focus nebo VW Golf, C4 má úplně jiné ambice. 

Citroën C4 - Foto:  Citroën

Citroën C4Foto:  Citroën

Modifikované motorizace (kvůli emisním normám) by přitom možná (a překvapivě!) vybízely k ostřejší zábavě. Citroën nabízí faceliftovanou C4 se dvěma benzínovými a dvěma naftovými turbomotory. Benzínová dvanáctistovka PureTech je k dispozici ve variantách o výkonech 81 kW (110 koní) a 96 kW (130 koní), šestnáctistovka BlueHDi o výkonech 73 kW (100 koní) a 88 kW (120 koní). 

Slabší agregáty jsou spřažené s pětistupňovou manuální převodovkou, silnější se šestikvaltem nebo automatikou. Já měl v rukách silnější diesel s manuálem a potvrdilo se mi vše výše sepsané. Ještě doplním, že kvalty jsou sympaticky zpřevodované a dobře zapadají, nesmíte ale s pákou nevrle trhat. C4 není žádný rozverný hot-hatch. 

Oturbená dieselová šestnáctistovka (ano, se vstřikováním močoviny) má vysoký točivý moment 300 Nm, který vrcholí někde kolem 1800 otáček. Je dostatečně silná a zároveň úsporná. Papírová kombinovaná spotřeba činí 3,6 litru na 100 kilometrů. Realita je asi o litr a půl až dva litry výše, i tak je to dobrý výsledek. 

Citroën C4 - Foto:  Citroën

Citroën C4Foto:  Citroën

Cenově je nejsilnější diesel nejdražším motorem v nabídce C4, pořídíte ho s manuálem od 447 900 v druhé nejvyšší výbavě Feel. To znamená, že dostanete třeba litá kola nebo zadní parkovací senzory, chybět vám bude například systém pro sledování mrtvého úhlu. Například pomocníka při rozjezdech do kopce dostanete v základu u všech variant. 

Za zhruba stejné peníze můžete mít Renault Mégane dCi 110 EDC, a to v nejvyšší výbavě Limited. Stojí za zvážení, stejně jako koncernový bratr C4 Peugeot 308. Pokud jste ale pravověrní milovníci dvou francouzských rychlých šípů, C4 vás rozhodně nezklame. 

Autor:  Matěj Skalický
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Stav vozovky: náledí, D0 Rudná 3,6
  Stav vozovky: nebezpečí námrazy, Rumburk
  Stav vozovky: nebezpečí námrazy, Dobroměřice

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas