Test Dacia Logan 0,9 TCe kombi s robotickou převodovkou - Levná řešení

3. května  2016 v 12:44  
Dacia Logan MCV - Foto:  Dacia

Dacia Logan MCVFoto:  Dacia

Nečekaný úspěch automobilky Dacia je založený na ústupu od komfortu a důrazu na užitnou hodnotu za nízkou cenu. Platí to i u modelu Logan MCV, tedy v provedení kombi tolik oblíbeném českými chataři. Jak se minimalistický přístup projevil na jeho verzi s nízkoobjemovým benzínovým turbomotorem 0,9 TCe a robotickou převodovkou? A jak tohle auto s cenovkou pod 270 tisíc korun jezdí?

Kombi Logan v této konfiguraci je vlastně samotářem. Na českém trhu nemá hlavně z pohledu ceny žádného přímého konkurenta. V zásadě jde o celkem velký kombík postavený na jednoduché technice automobilky Renault, která Dacii vlastní. Právě francouzský robustní design evokující robustnost modelu vysloveně sluší, na něm se rozhodně nešetřilo. Pojďme tedy hledat úspory jinde. 

Čtěte také: Hyundai i30 - Moravský vůz pro korejské dobyvatele

Při pohledu na položky základní výbavy máme první stopu. V nejvyšší úrovni výbavy nazvané Arctica, která je pro tento model jedinou volbou, najdete omezený počet položek. Do standardu patří ocelová kola, dálkové ovládání zámků na klíči, manuální klimatizace, jen výškově stavitelný volant a zadní okna ovládaná kličkou přezdívaná švihadla. Další prvky jsou orientované opět na užitnou hodnotu a bezpečnost: podélné střešní lišty, asistent rozjezdu do kopce, šest airbagů a elektronický stabilizační a protiprokluzový systém. Problém s defektem jistí sada na opravu pneumatik. Pokud byste raději chtěli klasické rezervní kolo, připlatíte si osmnáct set korun. 

Úspora materiálu 

Při zabouchnutí bočních dveří má Dacia Logan MCV doslova plechový netlumený zvuk, navíc je třeba s nimi víc bouchnout. I tady se projevuje materiálová úspora. Podobné je to i v interiéru obloženém tvrdými plasty. Nicméně se nedá říct, že by vnitřní prostor působil na pohled lacině. V tomto případě se designérům podařilo z minima vytěžit maximum. Typickým příkladem jsou sedačky, které se zdají na první pohled propracované a komfortní, přestože mají měkčí výrazně „molitanovou konstrukci“, což platí taky pro opěrky hlavy. Přesto se na nich nesedí nepohodlně, navíc překvapivě dobře drží tělo. 

Dacia Logan MCV - Foto:  Dacia

Dacia Logan MCVFoto:  Dacia

Jak ušetřit, ukazuje Logan i na elektrickém ovládání předních oken. Tlačítka totiž najdete na palubní desce poblíž řadicí páky, nikoli na dveřích, kam je složitější a dražší rozvést elektrické vedení. Ze začátku vám tohle řešení přijde úplně nelogické, ale nakonec si na něj poměrně rychle zvyknete a přijmete ho za své. Hůř už to jde u jednoduchého palubního počítače, kterým listujete zmáčknutím tlačítka na vrcholu páčky pod volantem. Pohybovat se v něm totiž nedá tam a zpět, ale jen dál a dál. Navíc se automaticky vrací při novém nastartování k předefinovanému údaji. Pokud tedy chcete, jako já, mít zobrazenu aktuální spotřebu, musíte ji pokaždé naklikat. A to je doslova „pruda“. 

Čtěte také: Test: Opel Astra ST 1.6 CDTI – stvořený na cesty

Logan MCV ale ukazuje přednosti ve své využitelnosti. Uvnitř to začíná u velkorysé prostornosti pro posádku i náklad a pokračuje velkoobjemovými schránkami, kterým kraluje ta před spolujezdcem. Do kufru se vejde náklad o objemu 573 litrů. Škoda nepraktické kombinace rolety a plata zakrývajících nákladový prostor. Jejich nasazování i odnímání z auta je zbytečně složité kvůli rozměrům i vyšší váze. 

Jednoduché 

Dacia Logan MCV 0,9 TCe s robotickou převodovkou rozhodně není autem pro milovníky komfortní jízdy. Řazení pětirychlostní robotické převodovky připomíná projevem jednoduché automatické převodovky před deseti lety. Ať už jde o prodlevu v řazení nebo občasnou nerozhodnost kdy a jaký stupeň zařadit. Ale z pohledu nenáročného řidiče, který nechce řadit, to funguje. Navíc při pohledu do technických parametrů zjistíte, že tahle automatizovaná převodovka je rychlejší než manuální řazení. Podle zrychlení z nuly na stovku sice jen o desetinku sekundy, ale i to pro mě bylo velké překvapení (11,1 versus 11,0 sekundy)! 

Dacia Logan MCV - Foto:  Dacia

Dacia Logan MCVFoto:  Dacia

Po celý test jsem jezdil v režimu Eco. Na křižovatkách se tedy prosazoval start-stop systém, který spolehlivě při zastavení vypínal motor, stejně jako ho při sešlápnutí spojky bezchybně startoval. Výsledkem byla městská spotřeba 6,7 litru benzínu. V technických parametrech k vozu najdete přesně o litr vyšší spotřebu pro město. Kombinovaná má hodnotu 4,9 litru na sto kilometrů. 

Benzínový motor 0,9 TCe musí vystačit s výkonem 66 kilowatů, tedy 90 koní. Nízká váha auta mu ale nahrává, takže na kombi Logan stačí. Ostatně maximální rychlost 175 kilometrů v hodině to jen potvrzuje. Prostě tohle auto za 265 900 korun je hlavně dělník, navíc docela líbivý. Pořizujete si s ním méně komfortu, ale o to víc užitné hodnoty a prostornosti. 

Autor:  Jan Říha  (jař)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  D1, mezi km 193 a 194.5, ve směru Bohumín – PL, Pozor! Tvoří se kolona vozidel, Od 21.11.2018 16:12 Do 21.11.2018 19:12
  Od 21.11.2018 17:55 do 20:00; na silnici 35 u obce Olomouc; ul. Pražská; nehoda; 2 havarovaná vozidla; 2x OA, bez zranění, na místo PČR.
  Od 21.11.2018 17:50 do 20:55; na silnici 151 v obci Dačice okres Jindřichův Hradec; nehoda nákladního vozidla; střet NA se zvěří.

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas