Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

11. dubna  2017 v 09:50  
Ford Fiesta ST - Foto:  Ford

Ford Fiesta STFoto:  Ford

Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku. Kromě vizáže se změní hlavně motorová nabídka. A tak je vcelku fér vytáhnout malé šídlo s obdivovaným čtyřválcem ještě na pár jarních projížděk.

Nízkoprofilové sedmnáctipalcové pneumatiky, nárazník s difuzorem, výrazný spoiler, chromované koncovky výfuku, projektorová světla s LED denním svícením, lakované brzdové třmeny. V interiéru hliníkové pedály, kožený volant, podsvícení prahů… je toho ještě spousta, Fiesta ST vypadá na první pohled pěkně od rány. A to jezdí po silnicích už pět let. 

Interiér s černočervenými sedačkami Recaro a rudě podsvícenými detaily má své nezanedbatelné kouzlo. Sportovní skořepiny perfektně drží tělo, mají příjemně nízký posez a velmi výrazné boční vedení. Černé lakování, gumování, strop – to vše působí velmi efektně. Škoda, že tu nejsou budíky s informacemi o teplotě, tlaku oleje a o plnicím tlaku turbodmychadla, tak jako ve Focusu ST. 

Palubní deska je na dnešní dobu už velmi zastaralá; je na ní obrovské množství tlačítek a displej je monochromatický, dvakrát menší, než je aktuálně zvykem, a nedá se na něj ťukat prsty (což ale musím přiznat, že jsem bral na testovací týden jako celkem osvěžující prvek v houšti současného dotykového světa). Multimediální systém SYNC 2 je už ovšem taktéž překonaný (a byl už i ve Focusu ST). To vše se změní až s příchodem třetí generace Fiesty ST. 

Ford Fiesta ST - Foto:  Ford

Ford Fiesta STFoto:  Ford

Co funguje ve Fiestě ST na výbornou, je pohonná jednotka dodávající výkon 134 kW (182 koní). Z nuly na stovku vystřelí nejmenší závoďák od Fordu za bezmála sedm vteřin. Točivý moment dosahuje 240 Nm (krátkodobě až 290 Nm díky funkci Overboost) v širokém rozsahu od 1600 do 5000 otáček za minutu. Nejvyšší rychlost – až 223 kilometrů za hodinu… 

Benzínový přeplňovaný čtyřválec 1.6 Ecoboost kombinuje přeplňování turbodmychadlem s přímým vstřikováním paliva. Ve Fiestě ST má agregát jen o tři koně méně než naftový dvoulitr ve Focusu ST. Fiesta ST ale ztrácí na točivém momentu, dieselový 2.0 Duratorq ve větším bratříčkovi se pyšní 400 Nm. To třetí generace sportovní Fiesty bude mít válce jen tři (dokonce s vypínáním jednoho válce v částečném zatížení), zcela nově vyvinutá jednotka 1.5 Ecoboost ovšem nabídne 147 kW (200 koní) a základní točivý moment 290 Nm. 

Ford Fiesta ST - Foto:  Ford

Ford Fiesta STFoto:  Ford

Fiesta ST působí na silnici jistojistým dojmem. Má strmé řízení, drží perfektně stopu i v řízných šikanách, drzostí mi připomíná Corsu OPC. Auto zrychluje plynule, s krásným zvukovým efektem umocněným zvukovodem Sound Symposer, který zvuk z motorového prostoru dostává přímo do jinak skvěle odhlučněné kabiny. Je tučný, ostrý, dostane vás do varu. Pravda, že při nesportovních vyjížďkách se může oposlouchat, na dálnicích začne být protivný, ale vypnout ho nemůžete. 

Podvozek je velmi tuhý, na nerovnostech přirozeně skáče. Stejně tak tuhne do otáček i posilovač řízení – ve volantu cítíte i sebemenší pohyb kol. Perfektní je manuální převodovka, řadicí páka má krátké, naprosto přesné, rázné trasy v kulise. Zadní kotoučové brzdy se při ostřejším svezení snadno zahřejí, přední mají kvůli bezpečnosti téměř o dva centimetry větší brzdnou plochu, ale v zátěži nevadnou. 

Počítejte s tím, že Fiesta ST není dálniční matador ani městský kliďas. Kombinovaná spotřeba slibuje 5,9 litru na 100 kilometrů, což samozřejmě v plné akci znamená nesplnitelný sen. Ale dá se jezdit i za sedm, když se krotíte. Na zábavu a víkendový odpočinek někde na cestách je Fiesta ST perfektní auto, s cenou půl milionu korun je ale otázkou, jestli se už nevyplatí počkat na třetí generaci. Uvidí se v prvních testech. 

Autor:  Matěj Skalický
 

Nové články v rubrice

  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     
  • 31. března  2017 v 11:23       rubrika: Testy

    Test Peugeot 2008 GT Line 1.2 PureTech – stylově propracované lvíče

    Nezařaditelný. Tak by se jednoduše dalo přeložit stále oblíbenější anglické slovo crossover. Tím se označují auta, která nevyznávají rozdělení do klasických automobilových škatulek. Hrdě se k nim hlásí i malý a roztomilý...

     

Na jakých stanicích vysíláme?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  ulice Evropská ve směru z centra, Praha 6, omezení, zúžená vozovka na jeden jízdní pruh, Od 31.07.2017 00:00 Do 26.10.2017 23:59, postupná uzavírka jízdních pruhů dle postupu prací, doprava v obou směrech ...
  ulice Na okraji - ulice Předvoje, Praha 6, Praha, uzavřeno, oprava povrchu vozovky, Od 10.04.2017 07:00 Do 20.10.2017 23:59, Uzavírka ul. Na Okraji v úseku Na rovni - Předvoje, Vydal: ÚMČ Praha 06
  ulice 5. května, v úseku ul. Vyskočilova - Michelská ve směru z centra, Praha 4, Praha, práce na silnici, neprůjezdný pravý jízdní pruh, Od 13.03.2017 08:00 Do 15.10.2017 23:59, stavba protihlukové stěny., ...

Speciály

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace