Test: Hyundai ix20 - praktik, který Čechům učaroval

10. září  2015 v 23:05  
Hyundai ix20 - Foto:  Hyundai

Hyundai ix20Foto:  Hyundai

Když se podíváme na čísla prodaných vozů za dvě třetiny roku 2015, zjistíme, že Hyundai ix20 je nejžádanějším MPV v tuzemsku. Pryč jsou doby vládnutí Škody Roomster. Co ale Čechy na ix20 tak přitahuje?

Hyundai ix20 ke své popularitě nepřišel jen tak náhodou, vyrábí se už pět let a za tu dobu opanoval žebříčky prodejnosti několikrát. Letos na jaře podstoupil facelift, čelní maska dostala šestiúhelníkovou masku chladiče, v nejvyšší výbavě Komfort zvýrazněnou chromem. 

Líbí se nám celkový výraz vozu. Prostě takový zavalitější kombík, kam pohodlně naložíte rodinu i s bagáží a vyrazíte kempovat. Design je umírněný, přesto například dynamické boční prolisy dávají znát, že z automobilové linky v Nošovicích nevyjel žádný nudný praktik. Navíc nehledejte žádnou plochou záď, ix20 má navzdory jiným MPV prostě šmrnc. 

Upravené, jak už to tak u faceliftů bývá, jsou světlomety. Vzadu můžete mít diody, vepředu pak speciální projektorové světlomety s funkcí přisvicování do zatáček, což se třeba v úzkých uličkách na sídlišti velmi osvědčí. Škoda, že vítaný pomocník je k dispozici opět pouze v nejvyšší výbavě. 

Češi o ix20: „V autech se nevyznám, protože sám neřídím, ale vzhledově – myslím karoserii – se mi vůz moc nelíbí. I když světla jsou hezčí než u škodovky... Ale pokud bychom se do něj jako rodina pohodlně vešli a bylo cenově přijatelné, proč ne?“ (Muž, 42 let)

To samé platí o šestnáctkových kolech z lehkých slitin. Auto může stát i na sedmnáctkách, to jen pokud se ale rozhodnete zainvestovat do paketu Premium za 80 tisíc a pokud nemáte šestistupňovou automatickou převodovku. 

Ta nás mimochodem o svých dovednostech moc nepřesvědčila. Zbytečně motor vytáčí, nebo ho naopak díky dlouhým drahám udržuje ve velmi nízkých otáčkách kvůli spotřebě, což plynulosti jízdy moc nepomáhá. Jediná motorizace, která je s automatem spřažená, je jinak zajímavý zážehový čtyřválec 1.6i o výkonu 92 kW (124 koní). Dostupný je ale i se šestistupňovým manuálem. 

Vybrat si ještě můžete slabší benzín 1.4 o výkonu 66 kW (90 koní) anebo jít (a to bychom možná pro tento segment doporučovali) do dieselu. Hyundai ix20 má v nabídce dva vznětové motory – čtrnáctistovku i šestnáctistovku, přičemž nejsilnější nafťak má 128 koní. To už je slušné stádečko. Navíc kombinovanou spotřebu pak udržíte na hranici pěti litrů, a to je potěšující fakt. 

Hyundai ix20 - Foto:  Hyundai

Hyundai ix20Foto:  Hyundai

Velmi prostorný 

Hyundai se v případě ix20 chlubí sloganem „Víc než kombi“. Skutečně boduje vnitřní prostorností i objemným kufrem. Považte parametry: 4120 mm na délku, 1765 mm na šířku, 1600 na výšku, rozvor 2615 mm a světlá výška 156 mm. Kufr pojme obrovských 570 litrů. Teď už chápeme, proč se ix20 tak líbí. 

Češi o ix20: „Líbí se mi, jak auto vypadá. Vyhlíží příjemně a mile, jako sympatický přítel na cesty. Velmi povedená je záď auta a hlavně design boků, dva šípovité prolisy mu dodávají dynamiku. Čumák vypadá jako tlama dravé ryby, to mne už tak nebere. Interiér vyvolává dojem útulnosti. Dovedu si představit, že i jízda může být příjemná, ale nikdo mne ještě nesvezl.“ (Muž, 59 let)

Řečeno slovy to znamená, že ix20 je ve všech parametrech krom délky větší než třeba Škoda Fabia Combi (srovnáváme kvůli sloganu). Roomster, který se letos přestal v Česku nadobro vyrábět a jehož příští generace se bude vyrábět v Polsku, byl jakožto malé MPV o něco vyšší i delší, naložili jste do něj ale o pár desítek litrů méně. Zato byl mimořádně praktický a prostorný. 

V tom Hyundai nezaostává. Třeba prostor vepředu je v ix20 skutečně velkorysý, sem by se pohodlně usadili i dva ramenatí kulturisti. 

Řidič by ale nesměl posilovat s loketní opěrkou, působí dost křehce a lacině. Připomíná ty z autobusů. S tlačítky a ovladači na středovém sloupku je to naopak – jsou vyloženě „user friendly“. 

Usednutí do ix20 je pohodlnou záležitostí. Sedadla jsou příjemně vysoko. Trochu nezvyklé, neřku-li nepříjemné je umístění ruční brzda a vlastně veškerých odkládacích ploch proklatě nízko. Shýbat se nás moc nebaví... 

Hyundai ix20 - Foto:  Hyundai

Hyundai ix20Foto:  Hyundai

Dozadu se vejdou pohodlně tři vzrostlí cestující, škoda že sedadla jsou dělená jen na dvě části. Větší multifunkčnost aspoň zajišťuje možnost jejich posouvání. Za to sklízí ix20 kladné body. Při jejich sklopení je tu ale zub, který prostě budete muset překousnout. Výškově nastavitelná podlaha kufru je praktická, tento problém ale dokonale vyřešit nedokáže. 

Češi o ix20: „Přední světla by mě odradila od koupě. Na druhou stranu, cena je poměrně příznivá. Velky nedostatek spatřuji v automatické převodovce, která je absolutně zbytečná a spíš budí dojem něčeho honosnějšího. Auto je také poměrně vysoké, nicméně celkově působí velice dobře. Z doslechu vím, že slabou stránkou vozidla jsou tlumiče.“ (Muž, 27 let)

Teď k tomu, co Čechy kromě objemu zavazadlového prostoru zajímá nejvíce. Základní Hyundai ix20 s benzínovou čtrnástistovkou o výkonu 90 koní a manuálním pětikvaltem stojí příznivých 289 990 korun. Je to jediná verze se základní výbavou, která toho skutečně mnoho nenabízí. Ve výbavě Trikolor, která se ve stejné motorizaci o 40 tisíc dražší, dostanete zrcátka i kliky v barvě vozu, palubní počítač anebo třeba šikovnou fixační sít do zavazadlového prostoru. 

Větši výbavový skok je mezi Trikolor a Komfort, nejvyšší výbava stojí za zvážení. Několikero výhod jsme jmenovali výše, doplníme je třeba o kapsy na opěradlech předních sedadel, lampičky, parkovací čidla, tempomat, vyhřívání volantu nebo handsfree. 

Asi nejzajímavější jsou pak pro malé MPV dieslové varianty – nejslabší naftová čtrnáctistovka o výkonu 77 koní začíná na 370 tisících, nejsilnější (už zmiňovaný) diesel pak pořídíte za 445 tisíc, a to v plné výbavě. Nám by stačila i čtrnástistovka CRDi o výkonu 90 koní, v plné polní je o 25 tisíc levnější. 

Pro úplnost je třeba dodat, že v segmentu máte na výběr z mnoha alternativ. Kromě doprodávaného Roomsteru můžete zapřemýšlet třeba nad sesterským VW Caddy nebo například konkurenční Merivou od Opelu. 

Autor:  Matěj Skalický
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  D1, mezi km 193 a 194.5, ve směru Bohumín – PL, Pozor! Tvoří se kolona vozidel, Od 21.11.2018 16:12 Do 21.11.2018 19:12
  Od 21.11.2018 17:55 do 20:00; na silnici 35 u obce Olomouc; ul. Pražská; nehoda; 2 havarovaná vozidla; 2x OA, bez zranění, na místo PČR.
  Od 21.11.2018 17:50 do 20:55; na silnici 151 v obci Dačice okres Jindřichův Hradec; nehoda nákladního vozidla; střet NA se zvěří.

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas