Test MINI Clubman S 2,0 diesel - Kruhy kam se podíváš

7. června  2016 v 12:11  
MINI Cooper S Clubman - Foto:  BMW

MINI Cooper S ClubmanFoto:  BMW

Kulaté oči (přední světla) a vytříbený styl. To jsou vozy MINI. Slavná britská značka dnes patří německé automobilce BMW. Jak se to na původně malých a hbitých autech MINI projevilo? Proč má model Clubman šest dveří? A jaká je jeho sportovní verze s naftovým dvoulitrovým motorem?

Mít MINI dnes neznamená být Mr. Beanem, ale spíš světu ukazovat, že nejdu s davem. Už jen přivítání řidiče tímhle autem před nastoupením je působivé. Ze zpětného zrcátka, jak jinak než kulatě oválného, promítá na zem hologram loga MINI s křídly. Poprvé na to zíráte a máte podobný výraz jako model Clubman díky svým obrovským kulatým předním světlům. A když vaše pozornost sklouzne na celou protáhlou a nízkou karoserii dlouhou čtyři a čtvrt metru, praští vás do očí bohaté chromování. (kliky dveří, lišty okolo oken i zadních oválných světel atd.) A hlavně střecha vyvedená v kontrastní barvě k laku, v tomto případě bílá. „Jsem prostě jinej“, křičí už zvenčí MINI Clubman, který nemá na trhu přímého konkurenta. 

Tam se toho vejde 

„Dobře“, řeknete si. „Je to hezký, ale uvnitř asi malý, prostě MINI.“ Ale kdeže, Clubman pohodlně odveze pět dospělých lidí, tedy pokud nejsou vyšší než 185 centimetrů. Nad hlavou totiž přece jen prostor chybí. Nízký „posez“ vozu může starším lidem komplikovat nastupování, jenže stylové MINI si kupují hlavně mladí, co se chtějí v davu lišit. Přestože MINI Clubman S diesel patří mezi stylové nízké sportovní vozy, potěší uvnitř praktičností. Kromě zmíněné prostornosti pro posádku nabízí i dostatečně dimenzovaný počet odkládacích míst včetně velikostně odpovídajících schránek a prostorných kapes ve dveřích. Univerzálnosti této verze nahrávají nejen sklopné zadní sedačky, ale i zadní skříňové dveře usnadňující přístup do zavazadelníku s průměrným objemem 360 litrů. Malá zadní okna a z toho vyplývající horší přehled řidiče, co se děje vzadu, částečně řeší akustický a grafický parkovací asistent. 

MINI Cooper S Clubman - Foto:  BMW

MINI Cooper S ClubmanFoto:  BMW

Po otočení klíčku v zapalování, promiňte, po zmáčknutí tlačítka Start opět zíráte. Auto uvnitř svítí a mění barvu jako na diskotéce. Hlavně okolo vysoce kontrastní obrazovky navigace. Ta je totiž orámována kruhovou světelnou trubicí, která oslňuje mnoha barvami podle nastavení vozu. (např. fialová, oranžová, červená, při start-stop systému zezelená, při sportovním režimu zčervená atd.) Barevné podsvětlení mají i vnitřní kliky dveří a také ozdobné lišty, na kterých se tak zobrazuje efektní průhledový vzor. Konzervativní příznivci MINI asi teď skřípou zuby a vzpomínají na „staré chromované časy“. Jenže doba je jiná. A tohle „MINIDISCO“ vám hned zlepší náladu. 

Kruhy i uvnitř 

MINI Cooper S Clubman - Foto:  BMW

MINI Cooper S ClubmanFoto:  BMW

Minikonzervativci se ale mohou pokochat pohledem na retro design ovladačů, čili tlačítek vypadajících jako staré páčky s chrániči. Urazit by je neměly ani velké budíky přístrojové části inspirované původními vozy MINI. Před řidičem proto trčí velký kulatý rychloměr, na který je přilepen půlkruhový otáčkoměr. Zdařilé dílko doplňují výrazné oranžové diody palivoměru. Všechno dohromady je to výstřední, efektní, ale i účelné a přehledné. Včetně palubního počítače, který se schoval do největšího otáčkoměru. Čekali jste u průduchů topení a klimatizace jiný tvar než kruh? To byste byli naivní! Mimochodem, výdechy mají i místa vzadu, což dokumentuje důraz na komfort posádky, tedy DNA „zděděné“ od BMW. 

Čtěte také: Srovnávací Test Volkswagenů Golf GTI, GTD a GTE – Je libo sportování na benzín, naftu nebo elektřinu?

S Clubman ukazuje sportovní ambice malým volantem s červenou nití, kterou je obšita také ovládací páka hbité osmistupňové automatické převodovky. Na multifunkčním volantu najdete dálkové ovládání rádia a dalších funkcí vozu, jak jinak, rozvržené do kruhů. V tomto případě ale nejde o dobré řešení. Ovládání není v porovnání s jinými auty příliš přehledné a ergonomicky jednoduše dosažitelné, musíte si na něj chvíli zvykat. Stejně jako na stříbrná tlačítka bočních oken na opěrce dveří. Ta nejsou zapuštěná, takže při opření levé ruky občas nechtěně okna spustíte dolů. Opak platí pro univerzální otočný ovladač palubního systému umístěný na tunelu mezi řidičem a spolujezdcem. Intuitivnější a jednoduší ovládání asi zvolit nejde. Otáčením vpravo a vlevo se pohybujete v menu, zmáčknutím funkci potvrzujete. Navíc se na ovladač dá psát prstem. Inteligentní systém rozpoznaná písmena a vkládá je do navigace. 

MINI Cooper S Clubman - Foto:  BMW

MINI Cooper S ClubmanFoto:  BMW

Zapomeňme ale na design, kruhy a styl. Teprve při jízdě pochopíte, co nabízejí současné vozy MINI. Nízké těžiště a tvrdší podvozek znamenají skvělé jízdní vlastnosti. Tím spíš, pokud zvolíte velkým otočným ovladačem pod pákou automatické převodovky režim SPORT. (k dispozici je i neutrální MID a ekologický GREEN) Jízda s eskovým dieselovým MINI je skvělá zábava podpořená vyladěným sportovním zvukem motoru, který do prostoru pro posádku proniká v rozumné hlukové hladině. 

Čtěte také: Test: Hyundai i20 Coupé 1.4i - stylový prcek

MINI Cooper S Clubman - Foto:  BMW

MINI Cooper S ClubmanFoto:  BMW

Dvoulitrový diesel nakopne auto z nuly na stovku za 7,4 sekundy a umí ho rozjet na 225 kilometrů v hodině. Jako chameleon se ale umí proměnit i v šetřílka v režimu GREEN. Za všechny komentáře mluví papírová kombinovaná spotřeba 4,3 litru. Ta je ale spíš mimo realitu. My jsme spotřebu za celý test, během kterého jsme měli po většinu času aktivovaný režim GREEN, spočítali na velmi slušných 6,4 litru. V tomto režimu palubní počítat ukazuje, kolik jste si lehkou nohou na plynu přidali kilometrů jízdy na jednu nádrž. V našem případě šlo o 28 kilometrů z celkových 534 km. 

Autor:  Jan Říha  (jař)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 12.11.2018 21:50 do 23:55; na silnici 57 u obce Úvalno okres Bruntál; nehoda; havarované vozidlo; probíhá vyšetřování nehody; OA x Zvěř, bez zranění osob, na místě PČR.
  Od 12.11.2018 21:50 do 13.11.2018 00:55; na silnici 32228 u obce Starý Mateřov okres Pardubice; nehoda; probíhá vyšetřování nehody; kyvadlový provoz jedním jízdním pruhem; Havárie OA do příkopu, se zraněním ...
  Povětrnostní podmínky: silný vítr, D8-88,5

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas