Test: Nissan Juke Nismo RS - nepřehlédnutelný svéráz

30. srpna  2015 v 19:01  
Nissan Juke Nismo RS - Foto:  Nissan

Nissan Juke Nismo RSFoto:  Nissan

Silnější, hbitější a stále budící vášně. Nissan přidal crossoveru Juke za podtitul Nismo ještě zkratku RS. Přibyl výkon a variantě s pohonem předních kol dopřála automobilka samosvorný diferenciál. Zůstal rozporuplný design karoserie. Stojí za to se o něj zajímat?

Vybírat si auto podle vzhledu je stejně subjektivní rozhodování, jako když si zkoušíte třeba oblek. Buď vám padne, nebo ne. Anebo se spokojíte s kompromisem. U Nissanu Juke platí pouze první dvě možnosti – buď ho milujete, anebo vám přijde prostě ošklivý. 

Nissan svůj crossover, plný boulí, přehybů a nestandardních tvarů, dovedl ve verzi RS do zjevně finální podoby. A pozor – to vůbec není ironická kritika. 

Juke totiž svým vzhledem poutá velkou pozornost a zvídaví motoristé se za ním otáčí stejně jako před pěti lety, kdy se začal vyrábět. Glosují, zda kolem nich právě projela opuchlá čtyřkolka, kterou píchla vosa napumpovaná steroidy, nebo svalnatý trhač asfaltu symbolizující designovou budoucnost na kolech. Aneb marketingový cíl u Nissanu splněn, aniž bychom seděli, řekněme, v „eskovém“ mercedesu nebo třeba za volantem Maserati Quattroporte. 

Jedno auto, čtyři kamery 

Designových změn od původní verze ale na karoserii mnoho nenajdete, stejně tak interiér je pouze osazen nápisy RS a nijak vlídně na nás nepůsobí ani po faceliftu z konce minulého roku. Nicméně to je možná u sportovněji laděného modelu tak trochu záměr. 

Ze stejného důvodu rozumíme nemnoho prostoru jak na zadních sedadlech, přestože výškově nemá ani vzrostlý jedinec problémy, tak v děleném kufru (354 litrů). V segmentu menších crossoverů je to ale průměrná velikost, zhruba stejně má třeba i Peugeot 2008 (360 litrů). Odkládacích míst by ale mohlo být víc, naopak šikovné je gumová vanička na mobil před řadicí pákou. 

Systém AVM v Nissanu Juke Nismo RS - Foto: Matěj Skalický

Systém AVM v Nissanu Juke Nismo RSFoto: Matěj Skalický

Chválíme dobře padnoucí volant (třebaže bez obšití alcantarou bychom se obešli, neb se brzy „odrbe“ a navíc průsmyk volantu v dlani s ní není zrovna nejpříjemnější) a rozhodně pak skořepinová sportovní sedadla Recaro. Ty sice stojí 41 tisíc korun, ale sedí se v nich skvěle a v ostrých šikanách drží tělo ve stabilní pozici. Jen pozor při nasedání, kombinace tvrdých bočnic a zvýšeného podvozku je holt o zvyku. 

Stejně tak i výhled z auta. Pokud chcete zkontrolovat dění za vámi, spíš než na zpětné zrcátko uvnitř auta se musíte spolehnout na panoramatický kamerový systém AVM, kterým Nissan osazuje své nové modely a který je součástí příplatkového balíčku za 33 tisíc korun. 

Pravda ale je, že tento čtyřkamerový systém vytvářející na displeji komplexní obraz okolí vozu je u podobně velkých aut jednoznačně devizou. Připomíná staré závodní hry z 90. let a je neuvěřitelně šikovný při manévrování na zaplněných parkovištích nebo třeba v podzemních garážích. 

Silný a rychlý, ale nejistý 

Nismo RS dostanete vždy s přeplňovaným zážehovým 1.6 DIG-T s přímým vstřikováním, v základu s mechanickým samosvorným diferenciálem pro předokolku. Jednotka v ní je spřažena s manuální šestistupňovou převodovkou s delšími drahami a razantním, ale zároveň příjemně dynamickým tahem. Anebo si můžete vybrat pohon všech čtyř kol, který ovládá automatická převodovka CVT. 

Námi testovaný manuál vynikne výkonem 160 kW (218 koní) a točivým momentem 280 Nm, oproti tomu příznivci automatu se musí spokojit se 157 kW (214 koní) a 250 Nm. 

Nismo RS dokazuje, že rychlé je nejen vzhledem – vždyť zvládne stovku za sedm vteřin. Papírově je, to jen pro zajímavost, o půl vteřiny rychlejší než třeba jako podobně velký Mini Cooper S Countryman (140 kW, 190 koní), ale na ostré hatchbacky samozřejmě ztrácí. 

Sportovní sedačky Recaro v Nissanu Juke Nismo RS - Foto:  Nissan

Sportovní sedačky Recaro v Nissanu Juke Nismo RSFoto:  Nissan

A to i pocitem z jízdy, maskulinní karoserie hraje svou roli. Když bleskurychle vystartujete, chová se macatý crossover trochu jako kymácející se vana naplněná vodou. Těžiště se přelévá ze strany na stranu i v přímočařeji střižených zatáčkách, volant strhává řízení doleva i doprava a vzít Nismo RS třeba na dramatičtější povyražení někam do horských serpentin, možná že by se, i díky neposedné zádi, žaludky osádky poněkud zapotily. 

Nicméně nástup výkonu kolem 3500 otáček je fenomenální a kola díky samosvoru zabírají, jak mají. To bychom od vozu podobné kategorie nečekali. Nismo RS je v tu chvíli zábavné a líbivě tuhé. Brzdy mají jistý nástup, k čemuž dopomohly zvětšené přední kotouče. Zadní zase disponují odvětráváním. Brzdiče jsou navíc líbivě červené a v průsvitu paprskových osmnáctek krásně vyniknou. 

Nissan Juke Nismo RS - Foto:  Nissan

Nissan Juke Nismo RSFoto:  Nissan

Sportovní Juke si za pobavení řekne v průměru osm a více litrů – okresky hravě přejíždí za 6,5, ve městě si ale klidně vezme i devět litrů a při svižnější projížďce neskrývá apetit dvoucifernou hodnotou. I tak jsou to na výkonné a necelé půl druhé tuny těžké auto příjemná čísla. Spíš než spotřeba vás potrápí velikost palivové nádrže – 46 litrů je opravdu málo. 

Nismo RS je rychlé a nepřehlédnutelné. Cena vozu s manuální převodovkou a slušnou základní výbavou (od šesti airbagů přes tempomat až po hliníkové sportovní pedály) začíná na 589 tisících, ale umí se díky příplatkovým položkám vyšplhat samozřejmě mnohem výše. Za zmíněné mini dáte o 120 tisíc víc. Základní hot-hatch jsou levnější, cena stoupá analogicky s rostoucím výkonem. 

Nissan Juke Nismo RS není špatný, je ale hodně svůj a vyžaduje spoustu kompromisů od nezaujatého řidiče, který se v něm nemusí cítit jistě. Otázkou tedy je, zda vám nečiní problém mu svéráznost odpustit. A pokud se vám jeho charakter vyloženě líbí, pak není co řešit. 

Autor:  Matěj Skalický
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Srážky: přeháňky, D1-32,9
  Srážky: sněžení, D1-27,8
  Srážky: přeháňky, Zhoř II/358

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas