Test: Nissan X-Trail 1.6 DIG-T - z hranatého horala silničním 'fešákem'

2. prosince  2015 v 20:26  
Nissan X-Trail - Foto:  Nissan

Nissan X-TrailFoto:  Nissan

Třetí generace Nissanu X-Trail se začala prodávat už před rokem a půl, letos ale v nabídce přibyl sympatický benzínový motor 1.6 DIG-T. Zároveň je auto s touto jednotkou pod kapotou nejlevnějším x-trailem na trhu. Na kolik má smysl se o benzínovou šestnáctistovku zajímat? A je Nissan X-Trail stále obávaným krotitelem terénu?

X-Trail ve své třetí generaci už není žádná nevzhledná krabice, i jeho dohnala vlna hromadného „poměšťování“ off-roadů. Se všemi klady i zápory. Hrany vystřídaly zaoblené tvary po vzoru nového designového mustru Nissanu, automobilka se zbavila zadních vertikálních světel. To pochopitelně rozdělilo fanoušky předchozích x-trailů na dva, poměrně nesouměrné, tábory. 

Přitom třetí x-trail působí velmi sebevědomě, navíc je větší, než se na první pohled zdá. Na délku má 4640 mm, široký je 1830 mm. Rozvor činí 2705 mm. Všechny parametry jsou větší než u předchůdce. Až na výšku, auto je menší o šest centimetrů a měří 1710 mm. 

Nejvíc to x-trailu sluší na devatenáctipalcových kolech, které jsou standardem v nejvyšší výbavě Tekna (jinak japonské SUV stojí na hliníkových sedmnáctkách). Přední maska má identické rysy s menším qashqaiem. Osobitý design á la Mitsubishi Outlander se nekoná, ale není ani pravda, že by x-trail na silnici nezaujal. Pořád je to velké a v mnohém zajímavé auto. 

Nissan X-Trail - Foto:  Nissan

Nissan X-TrailFoto:  Nissan

Interiér je velmi jednoduchý a ctí designovou rétoriku soudobých Nissanů. Nepostrádá však eleganci, oproti předchůdci působí velmi moderně. Za volantem se sedí příjemně vysoko, necítil jsem se nijak utopeně jako třeba v Toyotě RAV4. A musím říct, že snad v žádném jiném autě jsem si nenašel svou pozici za volantem tak rychle. Výhled je výborný a kožené sedačky (výbava Tekna) jsou příjemné a pohodlné. Leč žádné výběrové kvality. 

Dveře zavazadlového prostoru jsou elektrické a otevírání i zavírání jim trvá proklatě dlouho. Navíc vzrostlí jedinci by mohli mít problém s tím, že se nerozevírají do nijak závratného úhlu, tedy pozor na hlavu. Kufr, který páté dveře skrývají, obsáhne poctivých 550 litrů. Po sklopení zadních sedadel dokonce až 1980 litrů. 

Úsporný, pohodlný, chybí mu ale 4x4 

Když loni přišla třetí generace Nissanu X-Trail na trh, neměli zákazníci jinou volbu než sáhnout po naftě. Původně se x-trail prodával pouze s motorem 1.6 dCi o výkonu 96 kW (130 koní) od Renaultu, který byl k dispozici jak s automatickou převodovkou, tak pohonem všech čtyř kol. 

Letos Nissan osadil x-trail jednotkou 1.6 DIG-T, hodnotil jsem její deriváty dříve už v kompaktním pulsaru, rychlém juku nebo městském crossoveru qashqai. Přeplňovaná šestnáctistovka má v x-trailu výkon 120 kW (163 koní) a točivý moment 240 Nm v přívětivém rozsahu od 2000 do 4000 otáček. 

Nissan X-Trail - Foto:  Nissan

Nissan X-TrailFoto:  Nissan

Benzínovou variantu nicméně pořídíte pouze s manuální šestistupňovou převodovkou, což by ještě tak nevadilo, ale hlavně pouze s pohonem přední nápravy. Pravda, nová generace x-trailu má z převisů, hlubokého bláta a ostrých skalisek o něco větší strach než předchůdce. A to i přesto, že má dokonce o centimetr větší světlou výšku. 

Polňačkou auto stále projede bez větších potíží, jenže ve větším terénu nastanou problémy. X-Trail má výrazně menší přední nájezdový úhel (18 stupňů!), takže když náhodou nedrhnete břichem, tak zcela jistě předním nárazníkem. Navíc předokolka toho bez pomoci moc nezvládne. Z nebojácného turisty šlo auto do civilu. To teď holt letí... 

Benzínovou čtyřkolku ne a ne oželet jsem nakonec na týden sedl i do naftové varianty x-trailu, která je s pohonem čtyř kol už nějakou dobu k dostání. Zprvu jsem zaváhal, jestli dieselová jednotka dCi 130 All mode 4x4-i o výkonu 96 kW (130 koní) a točivým momentem 320 Nm bude dostatečnou záplatou na bolístku ze ztráty pravověrného off-roadu. Ale potvrdilo se, že není radno soudit bez svezení. Dieselová čtyřkolka nejenomže není vůbec slabá, ale naopak paradoxně dokáže s výkonem hospodařit tak užitečně, že dynamika (zejména ve středních otáčkách) a zároveň úspornost vozu (jezdí kombinovaně za 5,5 až 6 litru) minimálně překvapí. Dál je ale třeba vyhýbat se hlubokému terénu, tam jsou časy někdejšího x-trailu už dávno ty tam.

Na silnici je to s jízdními vlastnostmi lepší. Půldruhé tuny těžké auto drží stopu a ovládání je velmi jisté. Přestože je benzínový x-trail nejlehčí z nabídky a jeho karoserie se mezigeneračně snížila, nepomohlo to výrazněji eliminovat vrozenou nedotáčivost. S tou ale auto srdnatě bojuje systémem pro automatické přibrždování kol. 

S benzínovým motorem získáváte nejdynamičtější x-trail, stovku zvládne tohle SUV za 9,7 vteřiny. Jinak se projevuje plavnou, houpavou a velmi pohodlnou jízdou. Kvalty přeskakují s vůlí, řazení je poněkud krkolomnější a hlasitě se projevuje. Přípomíná kvedlání v Renaultu Kadjar. Řízení je na můj vkus až přilíš lehké, ale celkový dojem nekazí. 

Výrazné plus získává x-trail za nakládání s palivem v 60litrové nádrži. Kombinovaná spotřeba činí papírových 6,2 litru paliva na 100 kilometru. Reálně se pohybuje o necelý litr výše, i tak je x-trail na svou velikost až překvapivě úsporný. 

V základu stojí benzínová varianta 594 tisíc (Visia), to je o necelých 60 tisíc méně než základní naftový motor a vzhledem k výbavě poměrně rozumná cena. Například konkurenční Honda CR-V 2.0 2WD o výkonu 114 kW (155 koní) startuje už na 580 tisících. A takový Subaru Forester 2.0i o výkonu 110 kW (150 koní) začíná naopak až na 700 tisících, je to ale čtyřkolka. 

V nejvyšší výbavě dáte za benzínový x-trail 824 tisíc. Přestože obecně „nissanovské“ motory 1.6 DIG-T vcelku chválím, v případě x-trailu bych tak či tak sáhl po dieselové variantě. Především kvůli 4x4. Kdo ovšem pohon všech čtyř oželí, neměl by při výběru benzínového SUV na x-trail zapomenout. Z hranatého horala se Nissan X-Trail stal silničním 'fešákem'. Se všemi plusy i minusy. 

Autor:  Matěj Skalický
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  D1, mezi km 193.3 a 190.9, ve směru Praha, Pozor! Tvoří se kolona vozidel, Od 26.09.2018 07:47 Do 26.09.2018 12:47
  místní komunikace, nám. Komenského, nám. Míru, Tišnov, okr. Brno-venkov, uzavřeno, Od 29.09.2018 06:00 Do 29.09.2018 20:00, Jedná se o úplnou uzavírku místních komunikací 117c, 61c a 47c nám. Míru, Tišnov ...
  D1, mezi km 196.8 a 195.9, ve směru Praha, Pozor! Tvoří se kolona vozidel, Od 26.09.2018 07:41 Do 26.09.2018 08:41

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas