Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

3. dubna  2017 v 17:21  
Nissan X-Trail, dobrý parťák do hory - Foto:  Nissan

Nissan X-Trail, dobrý parťák do horyFoto:  Nissan

Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami a vysokoterénním apetitem. Po více než třech letech otočil a do mid-size SUV X-Trail navrátil dvoulitrový diesel. Máme radost?

Oblý cvalík se nevychovaně rozburácí – na první dobrou startuje dvoulitrový X-Trail hlasitě, traktorově. Ještě není zajetý, ale čeká ho 1500 kilometrů do Alp a zpátky, on se zklidní. Ani tak mu to nemám za zlé, decibely převyšuje pocit uspokojení, že se do X-Trailu vrátil motor, který si zaslouží. 

Testovaný vznětový agregát přitom není u Nissanu žádná novinka, ostatně pod kapotou ho měla i minulá generace X-Trailu. Jenže s příchodem současné verze japonského SUV v roce 2014 jednotka nesplňovala aktuální ekologický bič v podobě striktní normy Euro 6, a tak dostaly přednost šestnáctistovky – nejprve dieselová a předloni pak i benzínová. Jenže konkurence jako Mitsubishi Outlander, Škoda Kodiaq nebo Kia Sorento své naftové jednotky s objemem dva a více litrů mají, a tak se teď konečně vrací silný motor i do X-Trailu. 

Nissan X-Trail - Foto:  Nissan

Nissan X-TrailFoto:  Nissan

Kromě subjektivního pocitu schopného vysokoobjemového motoru, po kterém podle automobilky řada řidičů prahla, tak dostanete i reálnou porci 130 kW (177 koní) a točivý moment 380 Nm. Silný agregát není kdovíjak pružný, především v nízkých otáčkách, odvděčí se ale spolehlivým výkonem i při kompletním zatížení. Působí sice těžkopádněji než naftová 1.6 dCi, ale v plném obsazení i s pořádnou bagáží v kufru má zahřátý motor stále čistě plynulý, kultivovaný chod. S klidem můžete zapřáhnout dvoutunový bržděný přívěs a vydat se na dvanáctiprocentní převýšení. 

Nedotáčivost auta je bohužel pocitově silnější než třeba u benzínové varianty, která je samozřejmě lehčí. V šikanách kolem rakouského Schladmingu se naplno projevily limity vysoké karoserie (a to je o šest centimetrů nižší než předchůdce!) a výše položeného těžiště. Podvozek je hodně komfortně naladěný, šasi se do zatáček výrazně naklání a kola pak lehce ztrácí stopu. 

Při sebemenším vybočení z asfaltové trasy se vám ale X-Trail odvděčí naprosto bezproblémovým průjezdem i středním terénem. Jen pozor na předek, kde nájezdový úhel činí jen lehce přes 18 stupňů. Oproti tomu zadních 26,5° je ještě o stupeň a půl víc než u nedávno testované Navary. 

Nissan X-Trail - Foto:  Nissan

Nissan X-TrailFoto:  Nissan

Ve čtyřech lidech a kufru naplněném po okraj (a to včetně lyžáků a snowboardu) si auto vezme průměrně 8,5 až 9 litrů na 100 kilometrů, přičemž čím byl X-Trail zajetější, tím šla spotřeba po desetinkách dolů. Pravda, že šestnáctistovka umí být úspornější, ale zároveň ztrácí téměř 50 koní a výkonnostní potenciál na větší zátěž. Cenově pořídíte X-Trail 2.0 dCi od 890 tisíc, tedy asi o 120 tisíc víc než za srovnatelnou 1.6 dCi. 

Prostorově je X-Trail přeborníkem v komfortu na dlouhé cesty, zejména co se týká dvojice míst vepředu. Spousta odkládacích prostor, skvělý výhled a když si vzpomenu na svůj test benzínového X-Trailu před dvěma lety, tak musím nutně zopakovat větu, že „snad v žádném jiném autě jsem si nenašel svou pozici za volantem tak rychle“. 

Nissan X-Trail - Foto:  Nissan

Nissan X-TrailFoto:  Nissan

Zadní lavice je posuvná, díky čemuž můžete přidat kufru o průměrném objemu 550 litrů nějaký ten prostor navíc. Ten vlivem svého tvarování možná působí opticky menší, než ve skutečnosti je. Posazení ve voze à la divadelní hlediště (přední sedadla jsou výš než ta přední) má také své limity – sice je příjemné, protože se cestující vzadu necítí na zadních sedadlech utopeně, ale přes 190 centimetrů velcí pasažéři už dřeli hlavou o strop, který byl navíc panoramatickým střešním oknem ještě snížený. 

Jinak stále platí dva roky stará výtka, že se elektronicky ovládané páté dveře otevírají i zavírají dost pomalu. Otevřete je i z místa řidiče, ale zavřít se sama už neumí. Interiér stejně jako ve všech novodobých Nissanech zaslouží naopak samou chválu za naprostou ergonomickou srozumitelnost, jednoduchost a funkčnost. 

Nissan ukázal vůli vyhovět i těm, kdo se nechtějí podvolit požadavkům evropských směrnic. Dvoulitr k X-Trailu jednoznačně patří a je dobře, že se motor do nabídky vrátil, navíc i v kombinaci s pohonem všech čtyř kol a bezproblémovým variátorem. Kvůli výše posazeným zadním sedadlům bych z ceníku vyškrtl prosklenou panoramatickou střechu. Trochu neprakticky tvarovaný kufr zase vybízí k nákupu střešního boxu na delší trasy. Každopádně když autu odpustíte trochu hrubší zvukový projev a nebudete mu šlapat na krk v serpentinách, odvděčí se spolehlivým výkonem i při maximálním zatížení a v terénu. A to je přesně to, co by mělo SUV zvládat. 

Autor:  Matěj Skalický
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 31. března  2017 v 11:23       rubrika: Testy

    Test Peugeot 2008 GT Line 1.2 PureTech – stylově propracované lvíče

    Nezařaditelný. Tak by se jednoduše dalo přeložit stále oblíbenější anglické slovo crossover. Tím se označují auta, která nevyznávají rozdělení do klasických automobilových škatulek. Hrdě se k nim hlásí i malý a roztomilý...

     

Na jakých stanicích vysíláme?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Srážky: déšť, Staré Hutě
  Srážky: déšť, Nad Starým Hrozenkovem
  Od 19.8.2017 21:00 do 22:25; na silnici 122 u obce Malovice okres Prachatice; příčiny zdržení odstraněny; střet OA se srnou, bez zranění osob.

Speciály

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace