Test: Opel Astra ST 1.6 CDTI – stvořený na cesty

30. července  2016 v 13:38  
Nový Opel Astra ST - Foto:  Opel

Nový Opel Astra STFoto:  Opel

Ženeva je pro Opel Astra posvátné místo. V únoru tam německý vůz nižší střední třídy s velikou pompou zvolilo šest desítek motoristických novinářů Evropským autem roku 2016. Astře dali přednost před Volvem XC 90 a Mazdou MX-5. Zaslouží si Opel Astra tento titul?

Je to vzhledem k nastíněnému ocenění, které si Opel dovezl ze Švýcarska, tak trochu ostuda, ale poprvé jsem Astru pořádně projel až letos v květnu. Bylo to snad dva týdny poté, co vstoupila na český trh. Cílem první projížďky byl Zámek Konopiště, napodruhé už jsem zvolil náročnější zkoušku – 1000 kilometrů dlouhou cestu z Prahy až na německo-rakouskou hranici. 

Plán byl strávit necelý týden nedaleko Garmisch-Partenkirchenu. To znamená zaprvé pořádně se vybavit. S bagáží to ale nebylo složité, provedení ST (Sports Tourer), jak říkají v německém Rüsselsheimu kombíkům, poskytuje dostatečný prostor pro přepravu. Je o 332 milimetrů delší než hatchback, kufr má u kombíku objem 540 litrů (při sklopení zadních sedadel až 1630 litrů), což je ve třídě dobrý průměr. Jen pro představu: konkurenční Octavia Combi nabídne královských 610 litrů, Hyundai i30 přepraví standardních zhruba 530 litrů zavazadel. 

Nový Opel Astra ST - Foto:  Opel

Nový Opel Astra STFoto:  Opel

Nákladovou hranu máte u kolenou, páté dveře se otevírají do obrovského úhlu, který si navíc můžete operativně navolit pomocí kolečka u řidiče. Astra je pořádný dlouhán, má lehce přes 4,7 metru, a je také mezigeneračně viditelně nižší (o 25 milimetrů). 

Design je moderní, leč umírněný. Hodně povedené jsou boční linie a prolisy protažené karoserie. Musím se ale přiznat, že mám trochu problém se zadním nárazníkem, který připomíná rozšklebenou tlamu žáby a je opravdu až zbytečně masivní. Stejně jako podivně tvarovaný D sloupek, ovšem s ozvláštňující kovovou linkou, táhnoucí se až k zadnímu oknu. Když vůz představili v záři loňského roku na autosalonu ve Frankfurtu, padl mi okamžitě do oka. Teď bych ale možná raději sáhl (čistě z estetického hlediska) po kratším provedení. 

Nový Opel Astra ST - Foto:  Opel

Nový Opel Astra STFoto:  Opel

V interiéru panuje typická německá strohost. Ta je nejenom účelná, ale optická ergonomie přímých linek má i celkem reprezentativní nádech. Na dlouhé cestě na jih Německa mě rozčiloval snad jen rozšafný středový sloupek, který už od českých hranic notně tlačil do pravého kolena. Navigace i další multimediální prvky nezpůsobily žádné trable, ovládají se příjemně a intuitivně. 

Snad jen k bezpečnostním a asistenčním prvkům bych měl výtku: například senzor mrtvého úhlu svítil neustále. Snímal kromě aut i keře, stromy, svodidla. A parkovací asistent? Technologie, která je jako každá jiná hodna obdivu, ale stále ještě není dokonalá. 

Nehlučí, nežere   

Opel osadil Astru bohatou nabídkou agregátů. Pod kapotu si můžete vybrat jeden z pěti zážehových a čtyř vznětových motorů. Nejslabší benzin má 74 kW (100 koní) a ceníková cena je 380 tisíc korun. Nejslabší naftová varianta o výkonu 70 kW (95 koní) přijde na 453 tisíc. Premiéru si v nové generaci astry odbyla zážehová jednotka 1,6 Turbo se 147 kW (200 koní) a 1,6 CDTI BiTurbo s výkonem 118 kW (160 koní). 

Zásadní rozdíl mezi krátkou a delší variantou je 25 tisíc korun. Testovaná dieselová šestnáctistovka nabídla výkon 100 kW (136 koní), spojena byla (jako jediná z dieselových motorů v nabídce) s automatickou převodovkou a cenově vychází na 550 tisíc korun v základní výbavě Enjoy. To znamená včetně manuální klimatizace, asistenta pro rozjezd do kopce, elektricky ovládaných a vyhřívaných zpětných zrcátcích nebo audiosystému se čtyřmi reproduktory. 

Nový Opel Astra - Foto:  Opel

Nový Opel AstraFoto:  Opel

Pro srovnání uveďme už jednou zmíněné konkurenty Opelu Astra. Odpovídající Octavia Combi 1.6 TDI s o něco nižším výkonem začíná na 594 tisících, Hyundai i30 1.6 CRDi pak pořídíte od 510 tisíc korun. 

K jízdnímu projevu astry snad jen krátce – je to absolutní komfort. Astra je ve všech směrech ideálním dopravním prostředkem na dlouhé dálniční cestování. V interiéru začne být motor slyšet až za hranicí povolené dálniční rychlosti v Česku (odzkoušeno samozřejmě v Německu), podvozek není ani tvrdý, ani vyloženě plavný, s grácií žehlí dilatační spáry, ale přitom se nekolíbá v příkřejších zatáčkách. Jednotka je dostatečně silná, nečekejte od ní ovšem úpornou aktivitu směrem vpřed ani maximální akceschopnost při krátkých projížďkách. Ty dieselům obecně moc nesvědčí a k tomu účelu bych doporučil minimálně svézt se v oturbené čtrnáctistovce. Jinak efektivní je dieselová astra v širokém rozsahu už od nějakých 1200 otáček. 

Nový Opel Astra - Foto:  Opel

Nový Opel AstraFoto:  Opel

Co mi trochu vadilo, když jsem seděl za volantem Astry vůbec poprvé, bylo poněkud želatinové řízení. Přední náprava mi v zatáčkách nepřirozeně sklouzávala vně vozovky a řízení bylo jako na drátkách. Druhý testovaný vůz, za jehož volantem jsem strávil dvě desítky hodin, už byl co do jízdních vlastností mnohem přesnější. A to i co se týče spotřeby – celou dobu tisícikilometrové cesty se držela ani ne půllitr nad papírovými 4,5 litru za kombinovaný cyklus. 

Když to shrnu, nedivím se s ohledem na výše popsané důvody, že Astra teď jezdí ověnčena titulem nejlepšího vozu Evropy za letošní rok. Je nenáročná, splňuje základní parametry spolehlivého vozu a na dlouhé cesty je velmi komfortní. Přes pár much je to zlatý střed při poměru cena/výkon, který kategorie nižší střední třídy v karoserii kombi nabízí. 

Autor:  Matěj Skalický
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 25.9.2018 00:05 do 02:10; v ulici Drážďanská v obci Ústí nad Labem; nehoda; 2 x OA.
  D6, mezi km 166.5 a 161, ve směru Karlovy Vary, pomalu jedoucí vozidlo údržby, zpevněná krajnice (odstavný pruh) uzavřená, Od 25.09.2018 07:00 Do 26.09.2018 15:30, úklid, zdroj: ŘSD
  D46, mezi km 25 a 27, ve směru Olomouc, pomalu jedoucí vozidlo údržby, levý jízdní pruh uzavřen, Od 25.09.2018 07:00 Do 25.09.2018 12:00, , sekání trávy a údržba travních porostů, zdroj: ŘSD

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas