Test Renault Scénic 130 TcE - Komiksový design a barevný kontrast

20. března  2017 v 11:25  
Renault Scénic - Foto:  Renault

Renault ScénicFoto:  Renault

Takzvaná SUV, tedy velkoprostorové vozy, pomáhal prosadit francouzský Renault. Jeho model Scénic se stal ambasadorem, který tento druh auta posunul do nižší střední třídy. Dnes už má spoustu konkurentů, přesto nebo spíš právě proto Francouzi s každou novou generací Scénicu chtějí dokázat, že jsou stále průkopníky nových řešení v „esúvéčkách“. Vyzkoušeli jsme, jaká je limitovaná série Scénicu s názvem Premiere Edition s benzínovým turbomotorem 1,2 TCe 130, která se v Česku prodává za 539 900 korun.

Poslední dvě generace Scénicu nepatřily, co se týká designu, k nejvýraznějším. O to povedenější a křiklavější je vzhled aktuální nové generace s mohutným znakem Renaultu na přídi a světlomety protaženými do boků nad přední kola. Mezi typické poznávací prvky patří i velkoplošné přední sklo s velmi mírným sklonem. Nijak to ale nesnižuje přehled řidiče, co se děje okolo auta, protože mezi A a B sloupkem jsou křídlová okénka. Pomáhají i velká boční zrcátka. Design auta jakoby kopíroval komiksy, ve kterých se auta ve vysokých rychlostech zobrazují nakloněná dozadu. Chybí jen čáry znázorňující proud vzduchu. 

Čtěte také: Test Peugeot 508 RXH 2,0 BlueHDi - Kombi místo SUV

Omezená výbavová linie Premiere Edition je druhou nejvyšší v nabídce k modelu Scénic. V ceně 540 tisíc korun máte dvoubarevné provedení, tedy střechu a sloupky v jiné barvě než karoserie. Bohatý seznam základní výbavy zahrnuje třeba i moderní systém rozpoznávání dopravních značek s varováním o překročení rychlosti s limity nataženými z navigace nebo čelní protikolizní systém včetně aktivního automatického brzdění při detekci chodce. Potěší i panoramatické střešní okno s elektricky ovládanou clonou. Mimochodem, právě tato varianta výbavy nabízí jako jediná plnohodnotné rezervní kolo bez příplatku 3000 korun. 

Renault Scénic - Foto:  Renault

Renault ScénicFoto:  Renault

Ovládání přes tablet 

Nový Scénic se vám uvnitř snaží s využitím moderních digitálních technologií maximálně přizpůsobit. Řidič si může zvolit oblíbené zobrazení virtuálního přehledného přístrojového panelu, ať už jde o barevné nebo grafické proměny. Rychlost vozu ukazuje velká digitální číslice. Barevnou obrazovku najdete i uprostřed palubní desky. Vypadá jako na kratší hranu postavený tablet integrovaný do palubní desky. Přes ni ovládáte dotykem různé funkce i nastavení vozu. Doporučuji ale pracovat s tímto ovládacím prvkem při jízdě jen spolujezdci, protože princip ovládání váže příliš pozornosti na to, abyste u toho ještě stačili bezpečně řídit. Pro příklad uvedu, že můžete přes tablet ovládat rádio, přehrávání hudby z externích zdrojů, funkci start-stop systému, jízdní režimy, samotné nastavení tabletu atd. Položek může být tolik, že jsou pro ně vyhrazeny tři plochy, mezi kterými se můžete posouvat. Nemluvě o mnoha proklicích do menu různých funkcí. Zkrátka řidič by si měl vše nastavit v klidu před jízdou. 

Nápadité designové pojetí interiéru nového Scénicu si na první pohled můžete, tak jako já, oblíbit. Nesmíte se ale zaměřit na některé detaily. Dojem exkluzivity pomáhá vytvořit dnes tak moderní šev, který je součástí palubní desky i výplně dveří. A v tom je kámen úrazu. Výrazné světlé švy na sebe mezi palubkou a dveřmi nenavazují, tak, jak by měly, čímž vyvolávají opačný efekt nepříliš důsledného dílenského zpracování. 

Renault Scénic - Foto:  Renault

Renault ScénicFoto:  Renault

Sedačky se nedají vyndat 

Scénic vždy nabízel příkladnou variabilitu interiéru. Samozřejmostí byla možnost snadno odmontovat samostatné zadní sedačky. To se u nové generace mění. Při pětimístném uspořádání jsou zadní lavice a opěradlo rozděleny na jednu a dvě třetiny. Pro větší náklad jednoduše sklopíte obě opěradla stisknutím tlačítek v zavazadlovém prostoru. Sedačky pro řidiče a spolujezdce nemají kvalitní boční vedení těla hlavně v bederní oblasti, boční vedení v sedáku je výraznější, ale spíš pro širší postavy. Sedačky prostě patří ergonomií a podporou těla spíš k podprůměru. Zavazadelník nabízí základní objem 506 litrů. Překryt je platem místo praktičtější rolety. 

Scénic opět vyniká propracovaným systémem odkládacích míst po celém autě. Před spolujezdcem najdete místo klasické schránky s vyklápěcími dvířky velmi praktický a prostorný šuplík, který se otevírá lehkým dotykem. Místo středového tunelu využívá Scénic velkou posuvnou konzoly s obrovským odkládacím prostorem pod loketní opěrkou a dvěma USB vstupy. Mimochodem konzola má elektricky nikoli mechanicky ovládanou aretaci. Nešetřilo se ani držáky nápojů. Posádka vzadu ocení další dva USB vstupy i zásuvku 12V, záclonky na oknech i sklopné stolečky s držákem tabletu.  

Úspornost jízdy hlídá digitální asistent 

Renault Scénic - Foto:  Renault

Renault ScénicFoto:  Renault

Pokud máte jako já při testu zapnutý ECO mód, bude vás po jízdě hodnotit asistent pro ekonomickou jízdu zobrazený na tabletu. Hvězdičky s maximálním počtem pěti doplněné o procentuální úspěšnost (v tomto případě 71 ze 100%) dostáváte za řazení, předvídavost a styl jízdy. Renault tento systém využívá i v dalších modelech, například v Méganu i Talismanu. Proto mě zarazilo, když jsem jen v případě Scénicu měl za řazení jen půl hvězdičky, i když jsem volil stupně podle rad palubního systému. U obou zmíněných modelů jsem totiž dostával 4-5 hvězdiček. Až příliš velký rozdíl na to, abyste tomuto systému bezvýhradně věřili.  

Práci řidiči nového Scénicu usnadňuje a zpříjemňuje snadno dosažitelná řadící páka manuální šestistupňové převodovky ukotvená přímo v palubní desce. Ta má celkem krátké dráhy mezi sudými a lichými stupni, sousedící stupně jsou ale poměrně daleko od sebe. Samotné řazení se dá označit spíš za měkké. Parkování a pohyb ve městě zpříjemní zmáčknutí tlačítka pro silnější posilovač řízení. Tříramenný multifunkční volant s tempomatem a omezovačem rychlosti by ale mohl být menší pro snadnější manipulaci. 

Čtěte také: Suzuki Vitara S 1.4 BoosterJet – opravdový dříč s pár kompromisy

Zkratkou 130 TcE Renault označuje benzínový turbomotor 1,2 s výkonem 96 kilowatů. (130 koní) Na Scénic s váhou 1616 kilogramů bez problémů stačí, je celkem pružný a umí v případě potřeby slušně akcelerovat. Papírově zvládne zrychlení na stovku za 11,4 sekundy a má maximální rychlost 190 km/hod. Mimochodem úplně shodné parametry nabízí z nabídky pro nový Scénic i naftový motor 1,6 dCi 130. Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu benzínového turbomotoru 5,8 litru. My jsme v režimu ECO za celý test naměřili přesně o dva litry nafty víc i proto, že jsme většinu kilometrů najezdili v městském provozu. Také o tomto francouzském autě platí, že má spíš plavné jízdní vlastnosti orientované jednoznačně na komfort, tedy poměrně měkký podvozek. 

Renault Scénic - Foto:  Renault

Renault ScénicFoto:  Renault

Autor:  Jan Říha  (jař)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  D1, mezi km 182 a 191, ve směru Bohumín – PL, Pozor! Tvoří se kolona vozidel, Od 16.11.2018 14:30 Do 16.11.2018 18:30, Tvoří se kolona pomalu jedoucích vozidel
  Od 16.11.2018 15:20 do 17:25; na trase Troja - Štěrboholy v ulici Strahovský tunel v obci Praha; Z Prahy 6 na Prahu 5.; nehoda, očekávejte zdržení; neprůjezdný pruh, 2 havarovaná vozidla; DOD x OA, bez ...
  D1, mezi km 184 a 186, ve směru Bohumín – PL, Pozor! Tvoří se kolona vozidel, Od 16.11.2018 15:19 Do 16.11.2018 17:19

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas