Test Renaultů Mégane s benzínovými turbomotory - Souboj verzí BOSE a GT

8. dubna  2016 v 11:10  
Renault Mégane GT a BOSE - Foto:  Renault

Renault Mégane GT a BOSEFoto:  Renault

Objemy benzínových motorů padají dolů. Ale jejich výkony spíš rostou. Tajemství tohoto kouzla se jmenuje turbodmychadlo. Do moderních zážehových agregátů prostě přešla móda přeplňování z dieselů. V novinkovém Renaultu Mégane najdete čtyři verze takových motorů nazvaných Energy TCe . Naše redakce si pro test vybrala verze 1,2 a 1,6. Dohromady mají 335 koní! A jedna z nich má sportovní označení GT.

Nový Mégane má pět úrovní výbavy. Nejvyšší a pochopitelně nejdražší se jmenují BOSE a GT. Předmětem našeho zájmu se na týden staly Renaulty Mégane Energy TCe 130 BOSE za 479 900,- a Mégane Energy TCe 205 EDC GT s cenovkou 589 900,-. Abyste nemuseli počítat, rozdíl mezi nimi dělá přesně 110 000 korun. Mimochodem, zkratka EDC označuje sedmistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovku. Rozdíl v ceně není překvapivě velký. S mírnou nadsázkou se dá říct, že jsme v rukou měli stejná auta s rozdílným určením. 

Čtěte také: Test VW Multivan 2,0 TDI 4Motion long - Když se čerti žení

Při porovnání jejich výbavy totiž dojdete k závěru, že se příliš neliší. Verze BOSE má také sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny, stejně jako dvouzónovou automatickou klimatizaci, tempomat s omezovačem rychlosti, automatické přepínání dálkových světel i systémy rozpoznávání dopravních značek a varování před opuštěním jízdního pruhu. Shodných prvků by se našlo ještě mnohem víc. Ty odlišné oba vozy rozdělují podle jejich vlastností na praktické a sportovní. Varianta BOSE umí v základní výbavě na rozdíl od GT automaticky zaparkovat podélně, kolmo i šikmo a má masážní funkci sedačky řidiče. GT verze uhýbá stranou specificky naladěným sportovním podvozkem, zadním difuzorem, předními LED světlomety a systémy pro „brutální“ jízdu. (systém kontrolovaného nejrychlejšího rozjezdu s pevným startem, systém rychlého podřazení o více stupňů v manuálním režimu automatické převodovky, R.S. Drive – volba pro okamžité přepnutí auta do sportovního režimu, natáčení zadních kol).
 

Charakteristický světelný podpis Renaultu Mégane - Foto:  Renault

Charakteristický světelný podpis Renaultu MéganeFoto:  Renault

Výrazná automobilová osobnost, tak se dá stručně charakterizovat líbivý design nového Renaultu Mégane. Vyniká uhlazeným robustním vzhledem a mohutnou přídí s denními LED světly ve tvaru podkovy. Moderně se tomu říká charakteristický světelný podpis. Při bližším pohledu na karoserii velmi dobrý dojem trochu kazilo nelícování přechodu mezi předními blatníky a předními dveřmi, kde byl odskok několik milimetrů. 

Tablet 

Interiér obou verzí vychází z konceptu vnitřního prostoru nových Renaultů, se kterým jako první přišel model Espace. Designově propracované palubní desce dominuje dotyková obrazovka á la tablet postavená na výšku, přes kterou ovládáte většinu doplňkových funkcí auta. Přístrojová část před řidičem kombinuje klasické analogové budíky a proměnné digitální barevné displeje podle nastavení auta. I když je verze BOSE designově vyšperkovaná, výraznější prvky má uvnitř přece jen model GT. Odlišuje se ozdobnými modře zbarvenými lištami s kevlarovým efektem i modrou nití na kůži volantu s logem GT, ve sportovních sedačkách s integrovanými hlavovými opěrkami i na kožené hlavici páky automatické převodovky. Zmíněné sedačky jsou pohodlné, mají kvalitní držení těla i při dynamické jízdě a patří spíš k těm měkčím. 

Čtěte také: Test: Hyundai i20 Coupé 1.4i - stylový prcek

Ani nový Mégane nezklamal nabídkou mnoha velkých odkládacích míst a schránek. Už základní před spolujezdcem je velmi hluboká, stejně jako ta pod loketní opěrkou. Do objemných „kapes“ ve dveřích se bez problémů vejdou PET lahve 1,5 litru. Užitnou hodnotu navyšují i dva USB vstupy i slot na SD kartu v přední části vozu. Prostornost interiéru neohromí, ale ani nezklame, prostě lepší průměr. Zatímco verze Mégane Energy TCe 130 má
na mohutném středovém tunelu jen tlačítko automatické elektrické brzdy, GT využívá klasickou páku. Právě prostorově náročný tunel posunul pozici řidiče víc doleva, takže její poloha není úplně ideální vůči pedálům, které jakoby uhýbaly mírně doprava. 

Renault Mégane GT a BOTE - Foto:  Renault

Renault Mégane GT a BOTEFoto:  Renault

Oba testované benzínové Mégany mají příjemný sportovní volant s přehlednými ovladači. Manuální řazení u slabší verze bylo hladké a krátké. Automatická dvouspojková převodovka „gétéčka“ řadila bleskově a logicky. Proto jsem jen párkrát využil pro manuální volbu stupně doslova obrovská pádla pod volantem. Shodně u obou verzí zlobil systém start-stop. U slabší motor často najednou vypnul při rozjezdu a chvíli trvalo, než zase naskočil. Pokud jste v tomto momentu nervózně sáhli po tlačítku start-stop, úplně jste systém rozhodili na dlouhé vteřiny. Chystal se totiž sám znovu nastartovat a mým zásahem jsem ho opět vypnul. Párkrát jsem tak na křižovatce byl terčem klaxonů řidičů za mnou, než jsem pochopil, že nemám nic mačkat. U GT měl start-stop systém nejspíš mechanickou vadu, protože v autě při automatickém vypínání motoru něco nepatřičně cvakalo. Asi proto se vypínal spíš jen výjimečně. 

Čtyři režimy "gétéčka" 

Zatímco Renaultu Mégane 1,2 TCE vám bude především sloužit, GT umí napumpovat do žil adrenalin. Jeho jízdní vlastnosti si můžete upravovat podle nálady nebo potřeby. Volit můžete ze čtyř režimů: comfort, sport, neutral a perso. S nastaveným režimem se pak změní grafické a barevné zobrazení přístrojového panelu před řidičem. Mimochodem, v osobním režimu perso se dají samostatně a nezávisle na sobě nastavit vlastnosti motoru i podvozku a na palubní desce při něm vidíte třeba ukazatel síly sešlápnutí brzdového pedálu. 

Renault Mégane GT - Foto:  Renault

Renault Mégane GTFoto:  Renault

Největší překvapení při porovnávání obou aut na vás čeká při pohledu do technických údajů a hodnot ze skutečného provozu. Motor 1,2 Energy TCe nabízí výkon 97 kilowatů (130 koní), zatímco „gétéčkový“ 1,6 Energy TCe 151 kW (205 koní). Jak vysoký rozdíl v kombinované papírové spotřebě byste čekali? Dva litry? Nebo víc? Vůbec ne, jen šest desetin litru! (5,4 versus 6,0 litrů) My jsme během týdenního testu s větším podílem jízdy ve městě naměřili v provozu hodnoty 7,3 s Méganem 1,2 TCe a 8,6 litru v případě GT. I tak je spotřeba obou vozů s přihlédnutím k jejich výkonům hodně blízká. 

Čtěte také: Test Audi A4 2,0 TDI Avant - Blíž a níž k trojkovému bavoráku

Motor 1,2 TCE překvapuje velmi kultivovaným chodem a dynamikou. Z nuly na stovku zrychluje za 10,6 sekundy a jede maximálně 197 km/h. GT tuhle akceleraci zvládne za 7,1 sekundy a rozhýbe se až na 230 km/h. I tak e dá říct, že Renault Mégane GT je spíš komfortnější než brutální sporťák, navíc umí být univerzální a zvládne i relativně úspornou jízdu. 

PS: I nová řady Mégane má odkaz mnoha předchozích modelů Renault v podobě poměrně silné karty místo klíčku. Ta ale nejen v kapse překáží a tlačí víc, než by tlačil mnohem menší sklopný klíč. Není už čas na jiné řešení? 

Autor:  Jan Říha  (jař)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  D1, mezi km 193 a 194.5, ve směru Bohumín – PL, Pozor! Tvoří se kolona vozidel, Od 21.11.2018 16:12 Do 21.11.2018 19:12
  Od 21.11.2018 17:55 do 20:00; na silnici 35 u obce Olomouc; ul. Pražská; nehoda; 2 havarovaná vozidla; 2x OA, bez zranění, na místo PČR.
  Od 21.11.2018 17:50 do 20:55; na silnici 151 v obci Dačice okres Jindřichův Hradec; nehoda nákladního vozidla; střet NA se zvěří.

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas