Test: Seat Ibiza 1.2 TSI - modernizovaná Španělka stále ve formě

4. října  2015 v 15:13  
Seat Ibiza 2015 - Foto:  Seat

Seat Ibiza 2015Foto:  Seat

Na novou generaci legendárního Seatu Ibiza si ještě budeme muset chvíli počkat. Na trh totiž vstoupila modernizovaná verze čtvrté generace. Ta se vyrábí od roku 2008 a facelift dostala už před třemi lety. Od té doby se oblíbený malý kompakt nižší třídy na první pohled moc nezměnil. Jenže první pohled leckdy klame…

Kdybyste vedle sebe zaparkovali ibizu z roku 2012 a současný druhý facelift čtvrté generace, a prvního kolemjdoucího se zeptali, jaký je mezi oběma vozy rozdíl, asi by se jen odmlčel a bloumal. A pak byste mu ukázali, že auto napravo, to novější, má diody pro denní svícení. Možná by vás měl za blázna. 

Pravda, moc nového exteriér nenabízí. Každopádně ledky ibize sluší a kromě tohoto v podstatě povinného omlazení Seat s novou verzí ibizy nabízí i větší variabilitu laků s kontrastními barvami zpětných zrcátek, disků nebo rámečku chladiče na přední masce. A tak vznikají velmi líbivé kombinace – třeba jako černá varianta s bronzovými dekory. Ty se navíc objevují i v interiéru, který se na rozdíl od exteriéru změnil o poznání víc. 

Palubka první modernizace Ibizy byla dost roztěkaná, působila jako šitá horkou jehlou. Teď je mnohem umírněnější, vkusnější, téměř všude najdete měkčené plasty (až nad díl nad budíky, jenž na nerovnostech nepříjemně skřípe). Interiér obecně působí mnohem prestižněji, jako by ibiza vyspěla na úroveň dražších kolegů. 

Seat Ibiza 2015 - Foto:  Seat

Seat Ibiza 2015Foto:  Seat

To poznáte třeba i podle prošívaného čalounění nebo hlavice řadicí páky v kůži (od prostřední výbavy Style), ale také díky bohaté bezpečnostní a technologické výbavě. Ibiza má například nový infotainment systém s funkcí Mirror Link, v nejvyšší výbavě FR potěší asistentem rozjezdu do kopce nebo senzorem únavy řidiče. 

Připlatit si můžete za mlhovky s funkcí odbočovacích světel, které přisvětlují do zatáček podle směru rejdu volantu. Stejně tak můžete mít v ibize za extra peníz třeba navigaci nebo parkovací kameru. Anebo takové drobnosti jako červené bezpečnostní pásy. Individualizaci se meze nekladou. 

Musíte nicméně stále počítat s tím, že auto spadá do nižší třídy malých vozů. Zvenku tak úplně nepůsobí, ale uvnitř je to boj o každý centimetr. I početnější osádka se dovnitř naskládá, je to ale s kompromisy. A to jak na předních, tak zadních sedadlech. O zavazadlovém prostoru nemluvě – má jen 292 litrů a tady rozhodně vítězí konkurenti, třeba Škoda Fabia, ale také ještě praktičtější Hyundai i20. 

Teď k té formě... 

Teprve pod kapotou najdeme pravý důvod druhé modernizace Seatu Ibiza. Auto dostalo kvůli normě Euro 6 zcela nové motory. Nabídka je velmi pestrá. Koncernovou novinkou u ibizy je litrový atmosférický tříválec 1.0 MPI s výkonem 55 kW (75 koní). Následují sympatické oturbené tříválce 1.0 o výkonech 70 kW (95 koní) a 81 kW (110 koní) – výkonnější verze je k dispozici se sedmistupňovým automatem DSG. 

Kdo chce čtyřválec, pořídí 1.2 TSI o výkonu 66 kW (90 koní) nebo 81 kW (110 koní). A kdo chce svižně jezdit za všech okolností, Seat uvádí vrcholovou čtrnáctistovku o výkonu 110 kW (150 koní). Nové jsou i tříválcové turbodiesely 1.4 TDI ve škále od 55 kW (75 koní) až po 77 kW (105 koní). Prostřední diesel 66 kW (90 koní) může být podobně jako 110koňový benzín spřažený s dvouspojkovou převodovkou DSG. 

Pod ruku se mi dostal čtyřválec 1.2 TSI o výkonu 90 koní, který v modifikované podobě mají i další značky koncernu VW. Dvanáctistovka je velmi dynamický agregát, který vykazuje značnou pružnost. Při pětce točí na dálnici jen kolem tří tisíc otáček a je velmi kultivovaný. Záběr je víc než slušný už od nuly, vrchol nastává kolem pěti tisíc otáček. Točivý moment činí 160 Nm. 

Seat Ibiza 2015 - Foto:  Seat

Seat Ibiza 2015Foto:  Seat

Jednotka papírovými údaji u ibizy nepatří k nejsilnějším, zato má skutečně výjimečnou schopnost přizpůsobit se jakékoli situaci. Bez problémů se vytáčí, drží na uzdě, kamiony umí předjíždět i bez podřazování a v plném osazení. Není to na dramatičtější sportování, ale motor je opravdu velmi všestranný. 

A za tu všechnu práci toho ani moc nespotřebuje – ibiza je auto, u kterého jsem se za dobu testování snad nejvíce přiblížil papírovým hodnotám spotřeby. Po městě stabilně jezdí lehce pod sedm litrů, na dálnicích za 6,5. A na okreskách? Bez problémů za 4,5 až 5 litrů, podle rychlosti a tedy míry otáček motoru. Kombinovaný pětilitrový apetit není utopií. 

Abyste takových hodnot dosáhli, ani se nemusíte nijak hlídat. Ibiza ostatně vybízí k zábavě, je velmi agilní a její přilnavost se zahřátými pneumatikami k vozovce je téměř dokonalá. Poměrně velkým škraloupem je pak přeposilované řízení, které postrádá zpětnou vazbu a na které je třeba si zvyknout, neb jinak působí nepřesně. Pravým opakem je řazení, které oplývá krátkými a nadmíru přesnými drahami. Kvalt bleskurychle zapadne a drží. 

Tu a tam od podvozku uslyšíte ránu po nedbalém přejetí nějakého toho výmolu, zavěšení není tak poddajné jako u pohodlněji naladěných konkurentů. Sportovnější vzezření, dynamický ráz i velká míra možností individualizace vozu je ovšem doménou, která cílovce v podobě mladších řidičů bude přednější. Stojí za zmínku, že auto pořídíte i s adaptivní regulací podvozku, možností volby jízdních režimů a řadicími páčkami pod volantem. Nenabízí tolik komfort ani prostor jako zase trochu jiný zážitek z jízdy. 

Pětidvéřové provedení s litrovou atmosférou začíná na 275 tisících, cenovka auta se umí vlivem příplatkových položek, silnějších motorů a vyšších stupňů výbavy hbitě vyšplhat až na půl milionu. Kromě už zmíněného Hyundai i20 nebo Škody Fabia se v segmentu malých vozů nižší třídy Seat Ibiza o zákazníky tradičně pere i s jinými konkurenty – namátkou Fordem Fiesta nebo Renaultem Clio. 

Autor:  Matěj Skalický
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 26.6.2019 09:05 do 11:10; v ulici Masarykova v obci Bohumín okres Karviná; u Drogerie; nehoda; 2 havarovaná vozidla; překážka na vozovce, průjezd se zvýšenou opatrností; Bez zranění osob.
  D5, mezi km 91.9 a 92.4, ve směru Rozvadov, dopravní problém, od 26.6.2019 09:04 do 26.6.2019 10:34, překážka na vozovce - kusy pneu v PJP, cca o 300 m odst TIR s defektem v odst pruhu
  Od 26.6.2019 09:00 do 11:05; v ulici Libušská v obci Praha; nehoda; probíhá vyšetřování nehody; překážka na vozovce, průjezd se zvýšenou opatrností; MOTO x OA

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas