Test Volkswagen Multivan 2.0 TDI Edition 30 – když je svět bíločerný

26. března  2017 v 12:48  
Volkswagen Multivan Edition 30 - Foto:  Volkswagen

Volkswagen Multivan Edition 30Foto:  Volkswagen

Před 30 lety vznikl model Volkswagen Multivan, který se stal synonymem pro pohodlné cestování a aktivní život, přestože jeho základy jsou v pracovních vozech nazývaných lidově „dodávky“. Německá automobilka výročí oslavila akčním modelem Edition 30 se zvýhodněnou výbavou v kontrastních barvách. My jsme na horských silnicích vyzkoušeli bíločernou variantu s nejsilnějším naftovým motorem 2,0 TDI.

Při desetidenním testu jsme s Multivanem, který měl kvůli netradičnímu barevnému pojetí lehce sportovní nádech, najezdili téměř dva půl tisíce kilometrů. Na okreskách, dálnicích, horských silničkách i ve městě jsme budili pozornost díky bílému laku s černými pásy na spodní hraně bočních a zadních dveří a nápisu Edition 30. Atmosféru výjimečnosti doplňovaly střecha a B-sloupky karoserie v černé barvě, kryty vnějších zpětných zrcátek v černém laku s perleťovým efektem i sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin v černé barvě s leštěným povrchem. Cena auta, které vychází z výbavové linie Comfortline, se sedmistupňovou automatickou převodovkou překračuje psychologickou hranici milionu korun o 290 tisíc. 

Volkswagen Multivan - Foto:  Volkswagen

Volkswagen MultivanFoto:  Volkswagen

Testovaný model měl sedmimístné uspořádání, tedy ve druhé řadě dvě posuvné, vyjímatelné i sklopné sedačky. Ve třetí řadě se dala využít tři místa na posuvné lavici se sklopným opěradlem. Manipulace s ní je díky pojistkám v podobě látkového ucha příjemně jednoduchá. Jedno z nich odjišťuje opěradlo, druhé pojistku pohybu v kolejnicích. Pod sedačkou můžete využít i omezený prostor na protažení lyží ze zavazadelníku. Stačí odejmout plastové kryty na magnet směrem z kufru, z interiéru je jen vyklopíte směrem nahoru. Vznikne tak prostor pro několik párů lyží. Pokud nejedete na hory, místo je využito na důmyslné tři zásuvky „na cokoliv“. Zavazadelník překrývá roleta, která se přizpůsobuje posunu zadní lavice. 

Multivan kombinuje klasické křídlové přední dveře s bočními pro zadní sedadla. V základní výbavě jsou jen na pravé straně. Boční okna verze edition 30 kryje zatmavovací fólie. Nápadité, kvalitní a důmyslné zpracování dělají dobré jméno pojmu Multivan. Stačí se zaměřit na odkládací prostory uvnitř kabiny. Před spolujezdcem najdete dvě menší schránky, které doplňuje schránka na vrcholu palubní desky uprostřed. Další ideální pro odložení mobilního telefonu je přímo na palubní desce hned vedle řadící páky. Pod ní při pátrání narazíte ještě na šuplík s držáky nápojů. A nakonec vás ještě níž překvapí velká zásuvka na PET láhev. Tím spíš, že „petky“ se dají odložit i do velkých kapes ve dveřích. 

U auta za víc než milion korun vás nepotěší absence bezklíčového přístupu do auta. U Multivanu se ale za takové položky výbavy prostě doplácí. V ceně je především užitná hodnota, prostornost, i bezpečnost reprezentovaná například šesti airbagy, asistenty pro rozpoznání únavy řidiče i rozjezdu do kopce a multikolizní brzdou. Ekologicky a ekonomicky smýšlející řidiče potěší i Start-Stop systém. Ten se při nižších teplotách automaticky vypíná, aby šetřil motor. 

Volkswagen Multivan - Foto:  Volkswagen

Volkswagen MultivanFoto:  Volkswagen

Startování auta zajišťuje staré dobré otočení klíčku v zapalování. U verze s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG se vám snadno může stát, že při odstavení auta zapomenete posunout páku do parkovací pozice. V takovém případě zůstane klíč uvězněn v zapalování. Takže páku posunete, jenže klíč stále nejde vyndat. Musíte ho pootočit ke startovací pozici a zpět, aby šel vytáhnout. To se mi zdá celkem „krkolomné“. Upřímně řečeno, klel jsem kvůli tomu v průběhu testu hned několikrát. Pokaždé, když jsem spěchal. 

Kouzlo Multivanu pochopí řidič, až když ho má pod rukama. Obklopí ho totiž ergonomicky velmi dobře propracovaná palubní deska s výborně dosažitelnou malou řadící pákou, v tomto případě sedmistupňové automatické převodovky DSG. Skvělé je, že velikost volantu vůbec neodpovídá velikosti auta, jak to bývalo v minulosti. Multivan má příjemně malý multifunkční volant z klasického osobního auta, což dělá z jeho řízení větší zábavu. Tím spíš, pokud jedete s nejsilnějším dieselem 2,0 TDI s výkonem 150 kilowatů, tedy 204 koní. Sedmistupňový automat s ním skvěle spolupracuje, takže i s plně naloženým Multivanem se dá bezpečně při předjíždění akcelerovat, zvlášť když dáte páku do polohy S. Dvoukolka zvládne rozjezd z klidu na stovku o desetinu pod deset sekund, rozjet se umí na 203 kilometrů v hodině. 

Volkswagen Multivan - Foto:  Volkswagen

Volkswagen MultivanFoto:  Volkswagen

S testovaným Multivanem jsme v rakouských Alpách vyjeli do extrémních silničních výšek těsně pod dva tisíce metrů nad mořem. Chtěli jsme tak s plně naloženým autem mimo jiné vyzkoušet práci a naprogramování automatické převodovky DSG při prudkých sjezdech i stoupáních. Samozřejmě šlo o pocitové prověření řazení v konfrontaci s citem řidiče, podle kterého by řadil s manuální převodovkou. Výsledek? Školním hodnocením 1-. V několika případech bych totiž řadil dříve vyšší rychlost při jízdě do prudkého kopce. Na rozdíl od auta jsem ale měl výhodu, že jsem se mohl rozhodnout podle sklonu kopce, který byl teprve před námi. 

Z kopce automat podřazoval víceméně v souladu s řidičskými potřebami. V technických údajích výrobce najdete u položky kombinovaná spotřeba hodnotu 7,3 nafty. Pochopitelně jde o laboratorní hodnotu, ke které se v běžném provozu těžko přibližujete. Nám se to ale celkem povedlo, protože jsme měli průměrnou spotřebu za test horší jen o litr a půl. Ovšem s plně naloženým autem a překonáním dvou stoupání do výšky téměř dvou kilometrů. 

Autor:  Jan Říha  (jař)
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Srážky: přeháňky, Petrůvka
  Srážky: přeháňky, D8-91,6
  Srážky: přeháňky, D8-66,9

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas