Test VW Multivan 2,0 TDI 4Motion long - Když se čerti žení

1. dubna  2016 v 12:18  
VW Multivan 4Motion - Foto:  Volkswagen

VW Multivan 4MotionFoto:  Volkswagen

Dnes už je tohle auto legendou. A to i díky svým předchůdcům, kteří se na úplném začátku jmenovali Transporter Samba-Bus. Multivan vychází ve výrobním programu německé automobilky s Volkswagenu Transporter šesté generace. Jde ale o osobní verzi pro přepravu osob s komfortními prvky. Do ruky jsme dostali jeho nejdelší verzi s pohonem všech kol a automatickou převodovkou DSG. Jak si vedla v našem testu?

Není lepší varianty, než tohle auto vyzkoušet plně naložené na cestě do zasněžených italských Alp. Začátek března tam přinesl husté chumelení, ve kterém jsme mířili do italského horského střediska Almazzago. Chumelenice byla tak intenzivní, že na silnici leželo víc než deset centimetrů sněhu a karabiniéři pouštěli do hor jen auta se sněhovými řetězy a čtyřkolky. To první jsme neměli, ale pohon 4x4, tedy 4Motion, nás podržel i s použitím uzávěrky zadního diferenciálu. A to i přes váhu vozu přes dvě a čtvrt tuny bez posádky. Obsazených jsme přitom měli všech sedm sedaček a k tomu plný kufr. 

Šikovný a komfortní 

Nová generace Multivanu přinesla komfortnější a robustnější vzhled a posílila užitnou hodnotu vozu. Tělu uleví a ruku potěší šikovná madla pro nastupování umístěna na předním sloupku u čelního skla, další sklopná najdete na stropě nad předními dveřmi. Doslova předimenzovaný je počet odkládacích míst a schránek na palubní desce. Hodí se schránka na mobil vedle řadicí páky, ale třeba i kapsy ve dveřích na velké nápojové lahve. Nešetřilo se ani na osvětlení uvnitř vozu. Pro druhou a třetí řadu sedadel ho zajišťuje mohutná stropní lišta, na které se dá ovládat i klimatizace a topení pro zadní místa. Komfort posádky tu zajišťují taky rolovací záclonky na oknech i elektrické zavírání posuvných bočních dveří na obou stranách. Stačilo vzít za kliku zvenčí nebo zevnitř a už se s pípotem otevíraly nebo zavíraly. Zadní velké výklopné dveře neměly elektrický pohon. Zavírají se přitažením poutka. I přes jejich velkou plochu už nekladou pro ženy „nepřekonatelný“ odpor při zavírání, jak to bylo u předchozí generace. 

VW Multivan 4Motion - Foto:  Volkswagen

VW Multivan 4MotionFoto:  Volkswagen

Především variabilitu, prostor a komfort nabízí Multivan uvnitř. Sedmisedadlová verze má posuvné sedačky druhé řady v kolejnicích, poměrně snadno se dají i vyjmout nebo otočit směrem dozadu. Testovaná verze byla na těchto místech vybavena integrovanými dětskými sedačkami. Na opěrku stačilo nacvaknout „berany“ pro oporu hlavy dítěte a část sedáku zvednout směrem nahoru. A k tomu zacvaknout standardní pásy. Jednoduché a účelné! Pokud ale někdo preferuje vlastní dětskou sedačku, může využít i úchyty ISOFIX. Ve třetí řadě byla v kolejnicích lavice pro tři cestující, která se dala pochopitelně taky posouvat nebo z auta vyndat. Komfortní vlastnosti Multivanu potvrzovaly štíhlé a stavitelné sklopné loketní opěrky pro všechna místa v první a druhé řadě sedaček potažených luxusní kůží. 

Čtěte také: Test: Hyundai i20 Coupé 1.4i - stylový prcek

Úspěchu Multivanu pomáhá velmi příjemné a snadné ovládání díky malému volantu i řadící páce (v tomto případě sedmistupňové automatické převodovky) umístěné na palubní desce velmi blízko ruky. Ani verze long, kterou jsme vyzkoušeli, není překvapivě hůř ovladatelná. Musíte si samozřejmě víc nadjíždět a hlídat boky auta v zrcátkách. Ta jsou pro dlouhý vůz dostatečně rozměrná, aby měl řidič potřebný přehled.  

VW Multivan 4Motion - Foto:  Volkswagen

VW Multivan 4MotionFoto:  Volkswagen

Zkoušené auto využívalo adaptivní tempomat s radarem. Jak to funguje? Manuálně nastavíte rychlost a Multivan podle ní jede, aniž byste museli šlapat na plyn. Používat pravou nohu nemusíte ani na brzdění. Pokud totiž dojedete jiné auto, Multivan v přednastavené vzdálenosti zpomalí na rychlost tohoto vozu a čeká, až bude pruh dálnice opět volný. Jakmile se auto před vámi zařadí zpět do pravého pruhu a levý je volný, opět se automatiky rozjede do původní rychlosti. Na dlouhé cestě po dálnici jsme dostatečně tento systém prověřili a fungoval bezchybně. 

Pomocník na cestách 

VW Multivan 4Motion - Foto:  Volkswagen

VW Multivan 4MotionFoto:  Volkswagen

Obrazovka navigace umístěná na palubní desce mezi řidiče a spolujezdce je poměrně malá. Ještěže se navigační informace zobrazují také na černošedém kontrastním displeji palubního počítače přímo před řidičem. Díky funkci Traffic navigace zobrazovala i aktuální dopravní informace, čímž jsme se vyhnuli dlouhé koloně v Německu. Multivan sám na kolonu upozornil a nabídl i objízdnou trasu. Přehledu řidiče o dopravní situaci na jeho cestě pomáhá i seznam dopravních komplikací v dojezdové vzdálenosti, který si můžete přes menu navolit. 

Čtěte také: Svezli jsme se: Rolls-Royce Phantom - právem králem

Do delší verze Multivanu se nejlíp hodí nejsilnější diesel 2,0 TDI s výkonem 150 kilowatů. (204 koní) Předjíždění s ním je i při plném zatížení vozu s váhou přes tři tuny bezpečné. I tak se ale dá jet s vozem úsporně. Nám průměrná spotřeba za celý test vyšla na dvou tisících kilometrech s plně naloženým autem na solidních 9,8 litru i ve zhoršených klimatických podmínkách. Podle výrobce se dokonce dá jet v kombinovaném provozu o 3,2 litru nafty úsporněji, ovšem jen za ideálních laboratorních podmínek a hlavně pouze s řidičem bez nákladu. 

Mercedes třídy V - Foto:  Mercedes-Benz

Mercedes třídy VFoto:  Mercedes-Benz

Hlavním konkurentem Volkswagenu Multivan je Mercedes třídy V. Konkrétně proti testovanému vozu můžeme postavit jeho verzi 250 d XL ve výbavě Avantgarde. Ta má motor slabší o 10 kilowatů, ale úplně stejnou kombinovanou spotřebu. Proto je na tom v parametru zrychlení z nuly na stovku o půl sekundy lépe Multivan s časem 10,1. Oba srovnávané vozy pořídíte s pohonem všech kol a automatickou převodovkou za víc než milion a půl. Na tento prostorný komfort jednoduše řečeno musíte mít.  

Autor:  Jan Říha  (jař)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 18.11.2018 00:40 do 01:40; na silnici 198 u obce Toužim okres Karlovy Vary; U obce Kojšovice.; všechny nehody byly odstraněny, nejsou hlášeny žádné další problémy; OA x Zvěř, bez zranění osob. Na místě ...
  Od 18.11.2018 01:20 do 03:25; na silnici 25328 u obce Zabrušany okres Teplice; nehoda; převrácené vozidlo; probíhá vyšetřování nehody; Převrácené OA na střechu, bez zranění osob, na místě PČR.
  Od 18.11.2018 01:20 do 02:20; D1 - 11km na trase Říkovice - Praha; zvěř na vozovce; sjízdné se zvýšenou opatrností

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas