Toyota Aygo s plátěnou střechou podražila. V létě je to ale městský ideál

1. července  2016 v 14:43  
Toyota Aygo - Foto:  Toyota

Toyota AygoFoto:  Toyota

Letní slunce rozpálilo kapoty aut ve městech a každý, kdo nemusí, radši za volant ani nesedá. Co takhle si ale střechu „stáhnout“? Malé vozy a plátěné střechy – to byla vždy módní perla automobilového průmyslu. Toyota Aygo je zástupce této dvojkombinace už přes rok a půl, aktuálně ji ovšem pořídíte se stahovací střechou pouze v nejluxusnější edici.

Pokud vám zbyly na hlavě vlasy, je občas fajn do nich vehnat vítr. Moudro, které jsem před lety odposlechl od jednoho zarytého milovníka kabrioletů, velmi trefně vystihuje kouzlo ježdění bez střechy nad hlavou. 

U malých vozů nicméně nejde o takový průvan, který nabízí klasická kabria. Kvůli zachování pevnosti karoserie zůstávají bočnice a sloupky karoserie na místě a otevřená může být jen vrchní část. Plátěnou střechu tak ve svém důsledku nahrazuje jakýsi celoplátěný šíbr. 

Když u Toyoty před více než rokem a půl začali vyrábět druhou generaci úspěšného ayga ve variantě „kabrio“, pojmenovali prcka s plátěným svrškem x-wave. Napnutá textilie nahradila dynamické ohyby kovové střechy a u zpětného zrcátka v prostoru nad řidičem přibylo tlačítko elektronického stahování plátna. 

Nic převratného, ale do rozpálených pražských ulic jedna báseň. I když pravda, ne všichni majitelé kabrioletů s tím souhlasí a radí přibalit do povinné výbavy opalovací krém. Mimochodem, plátěná střecha se stahuje do tří čtvrtin, zvládne to pod 10 sekund. Ale umí zůstat stažené jen napůl, to je pak hluk přenášený do interiéru ve vyšších rychlostech o něco snesitelnější a se spolujezdcem se uslyšíte i na okreskách. 

Toyota Aygo - Foto:  Toyota

Toyota AygoFoto:  Toyota

Zaváděcí cena nového ayga byla před více než rokem a půl stanovena na 280 tisíc korun za třídveřovou variantu s manuální pětistupňovou převodovkou 1,0 VVT-i o výkonu 51 kW (68 koní). Za pětidvéřovou variantu si automobilka řekla o 10 tisíc víc. Dnes pořídíte pětidvéřové aygo s plátěnkou pouze v luxusní edici x-clusiv (už ne x-wave) od 325 tisíc. To je o 35 tisíc víc než na začátku loňského roku. 

Stejný rozdíl vychází i v případě, že manuální pětikvalt vyměníte za automatickou převodovku. Pak auto vyjde na 345 tisíc, v lednu 2015 stálo přitom jen 310 tisíc. Třídveřová varianta se už s plátnem nedělá. 

Pravda je, že výbava je aktuálně bohatší o prvky Toyota Safety Sense packetu rozšiřující bezpečnostní asistenty o předkolizní systém nebo výstrahu při opuštění jízdního pruhu. Také je v základu šedá metalíza. Jinak se změny týkají pouze barevné kombinace v interiéru nebo na horní lince blatníků. 

Pokud se rozhlížíte po kompaktním minivozu s výhledem na nebe, tak trh je dnes skutečně nasycený. Malá auta s plátěnkami se vrátili do módy. Nosí ji kupříkladu i kolínští sourozenci Toyoty Aygo: Peugeot 108 i Citroën C1. Citroën začíná v této variantě bez slev na 312 tisících, Peugeot na 327 tisících, pod kapotou má ale dvanáctistovku PureTech o výkonu 61 kW (82 koní). 

Autor:  Matěj Skalický
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas