Startuje už 3. ročník projektu Výmoly.cz

10. duben 2013 12:30

Vyrazit v těchto dnech autem po vlastech českých a nenarazit na silnici na výtluk je prakticky zázrak. A to nemusíte být ani na dálnici D1. Mimochodem Radiožurnál chystá od příštího týdne exkluzivní seriál reportáží o nadcházející modernizaci naší nejstarší dálnice. Dnes však startuje seriál pro motoristy neméně zajímavý – o dírách a opravách silnic.

Letošní zima dala cestám hodně zabrat, a tak řidiči musejí obratně kličkovat, aby si nepoškodili auto. Zároveň však mohou přispět k rychlejší opravě díky dnes startujícímu třetímu ročníku projektu Výmoly.cz

Stačí výmol vyfotit, zadat přesné místo a už se o něm může dozvědět příslušný správce komunikace, a tak řidič vůbec nemusí pátrat po tom, komu cesta patří. Letošní ročník nabízí výraznou novinku – po aplikaci pro operační systém iOS přichází i aplikace pro Android.

„Výtluk přes chytrý telefon vyfotíte a informace o místě a jeho závažnosti přijde ve stručném mailu správci silnic, který pak může patřičně reagovat,“ přibližuje autor projektu Petr Čaník.

Nahlásil jsem díru a skutečně ji opravili

Už loni se totiž silničáři připojili k řidičům, kteří si v prvním ročníku na internetu vlastně jen stěžovali na děravé silnice. A najednou projekt Výmoly.cz dostal úplně jiný rozměr. Například náš dobrovolný zpravodaj Zelené vlny Milan Bocko byl velmi příjemně překvapen, jak rychle spojení - řidič - internet - silničáři zafungovalo.

„Přes půl roku jsem jezdil po rozbité silnici plné děr, ale nikdo si toho nevšímal. Ovšem poté, kdy jsem je nahlásil, je skutečně začali opravovat. Byl jsem velice mile překvapen,“ popisuje zpravodaj.

Všechno se hned opravit nedá, a tak i sami silničáři přiznávají, že vítají možnost vysvětlit situaci řidičům. „Mohou informovat veřejnost, že s opravou silnice se počítá, případně že už byla provedena,“ přibližuje technickoprovozní náměstek správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák.

Kontrola silnic probíhá pravidelně v intervalech

Mimochodem právě silničáři na severní Moravě patřili k těm, kteří velmi rychle reagovali na nahlášené výmoly, a pokud to šlo, co nejrychleji je opravili. Informace od řidičů jsou důležité, především pokud jde o silnice nižších tříd. Stav dálnic a rychlostních komunikací musejí silničáři kontrolovat prakticky každý den, u dalších cest jsou už intervaly výrazně delší.

„Na silnicích třetích tříd se dělají silniční prohlídky jednou za měsíc, na druhých třídách jednou za čtrnáct dní. Jestliže závada vznikne například po kontrolním průjezdu, silničáři to nevědí a nemohou ji odstranit,“ vysvětluje Novák.

Přestože třetí ročník projektu Výmoly.cz startuje oficiálně dnes, přidávat díry a výmoly je možné pořád. Od začátku roku už tam lidé nahlásili přes 350 výtluků. Ten nejhorší a hlavně neopravený pak získá titul Nejhorší díra roku 2013. Loni tento nelichotivý titul připadl silnici třetí třídy u Okřešic na Třebíčsku.

autor: evk
Spustit audio