Newyorská dvojčata měnila architekturu, při svém vzniku i po zřícení před 15 lety

Před 15 lety zaútočili na Spojené státy teroristi. Hlavním terčem se stal komplex Světového obchodního centra na Manhattanu. Věže takzvaných dvojčat bývaly dominantou New Yorku. V troskách budov, které se 11. září 2001 zřítily po nárazu letadla, zahynuly téměř 3000 lidí. Stavba symbolizující západní svět se změnila v symbol zkázy.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hořící budovy WTC na Manhattanu 11. září 2001

Hořící budovy WTC na Manhattanu 11. září 2001 | Foto: US Coast Guard

Stavba dvojčat byla jednou z nejdramatičtějších událostí New Yorku šedesátých let, tvrdí filmový žurnál z roku 1979. Jeho tvůrci ale netušili, že opravdová dramata budovy teprve čekají.

Výstavba dvou věží vysokých 417 metrů trvala sedm let. Když byly v roce 1972 dokončeny, staly se na čas nejvyššími budovami světa. Architektonickou soutěž o jejich podobu vyhrál americký architekt japonského původu Minoru Yamasaki.

Přehrát

00:00 / 00:00

Před 15 lety se po teroristickém útoku zřítila newyorská dvojčata. Co stavby znamenaly pro světovou architekturu, přiblížil Jaromír Marek

Jednoduchý design byl terčem kritiky. Časem se ale budovy staly milníky světové architektury. Angul Gillespie, historik architektury, popsal, že tradičně byla vnitřní struktura výškových budov tvořena vertikálními a horizontálními nosníky, které se pospojovaly a tvořily jakousi vnitřní klec.

Architekt Yamasaki ale zvolil revoluční řešení, a to extrémně pevný vnější plášť umožněný tehdy novými technologiemi. Ten tak zajišťoval stabilitu budovy. Středem procházelo jádro zpevněné 47 masivními ocelovými sloupy, kde se nacházelo schodiště a systém výtahů. Dalších 240 sloupů bylo po obvodu.

Přesto se stavby poté, co do nich narazila dopravní letadla řízená teroristy, zhroutily. Podle Leslieho Robertsona, někdejšího hlavního inženýra, byly budovy koncipované tak, aby vydržely náraz Boeingu 707, což byl v šedesátých letech největší letoun. Stroje, které se staly mrakodrapům osudnými, byly ale větší, rychlejší a plné paliva.

Před pěti lety zabilo americké komando Usámu bin Ládina

Číst článek

Architekt Jiří Boudník, který v době útoků na Světové obchodní centrum pracoval nedaleko jako projekční inženýr, říká, že díky tragédii z 11. září jsou dnešní mrakodrapy bezpečnější.

„Obal únikové trasy, ať je to schodiště nebo chodba, nyní nejsou dvě vrstvy sádrokartonu, ale je to opravdu zděné nebo z monolitu, z betonu. Každé desáté patro je vyztužené, pokud dojde k nějakému kolapsu, tak aby byl částečný," vysvětlil.

Na místě někdejších dvojčat je dnes památník věnovaný obětem teroristického útoku. V blízkosti vyrostl mrakodrap One World Trade Center. Má 104 podlaží a ještě před svým dokončením se stal nejdražší stavbou světa. Mohou za to extrémní bezpečnostní parametry. Stěny, schodiště i výtahové šachty jsou ze železobetonu. Případnému nárazu letadel by nová budova měla odolat.

Jaromír Marek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme