Otevírá se rozšířený Panamský průplav. Nabídne třikrát větší kapacitu

Panamský průplav dnes zažije největší slávu od svého otevření, dokonce větší, než byla oslava sta let jeho provozu před dvěma lety. Otevírají se tam totiž nová zdymadla, která pojmou daleko větší lodě. Na rozdíl od původního vodního díla, které postavili a dlouho provozovali Američané, teď má vše na starosti samotná Panama a na slavnostní okamžik pozvala desítky hlav států.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nákladní loď proplouvá Panamským průplavem den před slavnostním otevřením nových zdymadel

Nákladní loď proplouvá Panamským průplavem den před slavnostním otevřením nových zdymadel | Zdroj: Reuters

Sto let fungoval panamský průplav bez větších problémů. Desítky lodí denně proplouvaly celou dobu vraty zdymadel, která v případě výpadku elektřiny otevře jediný člověk.

Jenže zboží je víc, lodě jsou větší, a tak zatímco se v srpnu 2014 ve zdymadlech Miraflores slavilo 100 let od otevření, kousek dál se pilně stavělo.

„Do nových zdymadel teď budou moci větší lodě, kterým říkáme Nové Panamax. Třeba co se týče kontejnerů, mohou jich převážet 13 až 14 tisíc,“ vysvětluje Luis Ferreira ze správy Panamského průplavu. A to je třikrát víc než plavidla, která se vejdou do starých zdymadel.

Před slavnostním otevřením v neděli už se nové plavební komory a nová prohloubená vodní cesta testovaly. Úspěšně.

Nízká hladina Gatunského jezera

„Zatím projížděly dvě až čtyři lodi denně a po slavnostním spuštění to bude pravděpodobně také tak. Už máme 120 rezervací pro lodě, které chtějí proplout. Očekáváme, že budeme mít dost vody pro další testy a zahájení komerčního provozu," říká Ilya Marottová, inženýrka, která nosí na nových zdymadlech růžovou vestu i helmu a je výkonnou šéfkou celého projektu rozšíření.

Právě s vodou by mohly být problémy. Nová zdymadla sice mají nádrže, které spoří vodu při průjezdech lodí. Gatunské jezero, které je uprostřed průplavu a plavení komory napájí, se ale potýká s nízkou hladinou kvůli suchu.

Na další problémy navíc upozornila rozsáhlá investigativní reportáž New York Times - od nekvalitního betonu přes stížnosti kapitánů remorkérů, které lodím pomáhají projet, až po studie, které varují před větším rizikem zemětřesení, než se původně vědělo. Panama ale doufá, že nic z toho provoz nového průplavu neohrozí.

Panamský průplav | Foto: ČTK

David Koubek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme