Číně chybí desetitisíce pilotů civilních letadel

Čína se potýká s nedostatkem pilotů dopravních letadel. Podle odhadů expertů jich během příštích třiceti let bude chybět až 70 tisíc. Čínský letecký průmysl zaznamenává obrovský rozvoj a aerolinky v nejlidnatější zemi světa patří k hlavním zákazníkům výrobců letadel Boeing a Airbus.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Boeing 747

Boeing 747 | Foto: Pavel Pavlas | Zdroj: Český rozhlas

Čína narozdíl od Evropy nebo Spojených států má nedostatek výcvikových center i možností, jak trénovat mladé piloty. V zemích sedmadvacítky je totiž zvykem, že nejprve získají privátní licenci a až poté začínají létat s velkými dopravními letadly. Samotné společnosti jim platí výcvik a jsou podporováni i řadou soukromých leteckých klubů.

V Číně ale něco podobného není téměř možné kvůli existujícím restrikcím. Vzdušný prostor totiž zcela ovládá armáda a vládnoucí strana.

Přehrát

00:00 / 00:00

Čína letadla.mp3

Celých 80 procent je vymezeno pro vojenské účely a přepravu důležitých osob, pro civilní lety zbývá 20 procent a to má negativní dopad na dopravu v této oblasti.

Výrazně na to doplácí Hong Kong i aerolinky z této bývalé britské kolonie, jejichž letadla plná cestujících musí čekat i dlouhé hodiny na povolení vstupu do čínského vzdušného prostoru.

Některé aerolinky najímají už nyní piloty ze zahraničí, hlavně ze Severní Ameriky, což nestačí.

Piloti falšovali údaje

V současnosti v Číně létá na 20 tisíc civilních pilotů, nedávno ale vypukl skandál, kdy úřady odhalily nejméně 200 pilotů, kteří falšovali údaje o praxi a nalétaných hodinách. Problémy s tím měly i největší aerolinky včetně Air China.

I proto se budují nová tréninková centra, například Boeing instaloval v asijskopacifickém regionu několik simulátorů pro letouny 787 a jeden z nich v čínské Šanghaji. Právě letecká doprava ve východní a jihovýchodní Asii totiž v příštích 20 letech poroste nejrychleji na světě, jen flotila Boeingů se do roku 2029 má ztrojnásobit.

Zapotřebí bude i více leteckých inženýrů a techniků, jen v Číně až sto tisíc, takže to jsou i další pracovní příležitosti. Problémem ale zůstává čínský vzdušný prostor, tedy zda se zvýší prostor pro civilní lety na úkor armády.

Robert Mikoláš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme