Číně chybí desetitisíce pilotů civilních letadel
Čína se potýká s nedostatkem pilotů dopravních letadel. Podle odhadů expertů jich během příštích třiceti let bude chybět až 70 tisíc. Čínský letecký průmysl zaznamenává obrovský rozvoj a aerolinky v nejlidnatější zemi světa patří k hlavním zákazníkům výrobců letadel Boeing a Airbus.
Čína narozdíl od Evropy nebo Spojených států má nedostatek výcvikových center i možností, jak trénovat mladé piloty. V zemích sedmadvacítky je totiž zvykem, že nejprve získají privátní licenci a až poté začínají létat s velkými dopravními letadly. Samotné společnosti jim platí výcvik a jsou podporováni i řadou soukromých leteckých klubů.
V Číně ale něco podobného není téměř možné kvůli existujícím restrikcím. Vzdušný prostor totiž zcela ovládá armáda a vládnoucí strana.
Celých 80 procent je vymezeno pro vojenské účely a přepravu důležitých osob, pro civilní lety zbývá 20 procent a to má negativní dopad na dopravu v této oblasti.
Výrazně na to doplácí Hong Kong i aerolinky z této bývalé britské kolonie, jejichž letadla plná cestujících musí čekat i dlouhé hodiny na povolení vstupu do čínského vzdušného prostoru.
Některé aerolinky najímají už nyní piloty ze zahraničí, hlavně ze Severní Ameriky, což nestačí.
Piloti falšovali údaje
V současnosti v Číně létá na 20 tisíc civilních pilotů, nedávno ale vypukl skandál, kdy úřady odhalily nejméně 200 pilotů, kteří falšovali údaje o praxi a nalétaných hodinách. Problémy s tím měly i největší aerolinky včetně Air China.
I proto se budují nová tréninková centra, například Boeing instaloval v asijskopacifickém regionu několik simulátorů pro letouny 787 a jeden z nich v čínské Šanghaji. Právě letecká doprava ve východní a jihovýchodní Asii totiž v příštích 20 letech poroste nejrychleji na světě, jen flotila Boeingů se do roku 2029 má ztrojnásobit.
Zapotřebí bude i více leteckých inženýrů a techniků, jen v Číně až sto tisíc, takže to jsou i další pracovní příležitosti. Problémem ale zůstává čínský vzdušný prostor, tedy zda se zvýší prostor pro civilní lety na úkor armády.