Běžecké tratě se měří pomocí čítače i klasického pásma, říká expert Václav Skřivánek
Když se mluví o pořádání silničních běhů, často se zapomíná na jeden z nejdůležitějších bodů na seznamu - přesné změření trati. Zásadní je to hlavně u vytrvalostních disciplín, které se běhají po často se měnících tratích v centrech metropolí. A to měření není zase tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát.
„Jediná uznávaná metoda pro certifikaci je jízda na kole s takzvaným Johnsonovým čítačem. To je speciální mechanické počítadlo připevněné na kolo. Využívá se ale i klasické pásmo,“ popisuje základní pomůcky Václav Skřivánek, ředitel Pražského mezinárodního maratonu.
Pásmo je nutné k tomu, aby se načrtla čára, dlouhá 300 až 500 metrů, podle které se kolo kalibruje.
Jak se profesionálně měří běžecké tratě prozradil certifikovaný měřič Václav Skřivánek
„Samozřejmě záleží na tom, o jaké kolo jde, jak těžký jezdec na něm jede, jak jsou nafouklá kola a podobně. Čím více jsou nahuštěná, tím lépe, měří se s nimi přesněji. S typem povrchu se pak mění i měření,“ poukazuje Skřivánek, na co všechno musí dávat při práci pozor.
Další vzorečky a proměnné jsou nutné i při práci s pásmem. Na druhé straně je to pro něj ale velká výzva. Vždyť je jediným Čechem, který může měřit tratě na světových akcích.
„Na mezinárodní akce nejvyššího významu mám u nás certifikaci opravdu jenom já. Jeden člověk je také na Slovensku, v Rakouskou už je měřičů víc, a někteří jsou také v Německu. Řekněme, že tu nejvyšší certifikaci má pár desítek lidí po celém světě,“ podotýká.
Díky oprávnění si Skřivánka pozvali organizátoři světového šampionátu v ultramaratonu. V katarském Dauhá se sice běželo na pětikilometrovém okruhu, ale i tak na něm strávil hodně času.
S podvody organizátorů se zatím nesetkal
„Dokonce jsem to jel několikrát, trasu jsem víceméně připravoval skoro dva dny,“ povídá o čerstvé zkušenosti Skřivánek, který už ale byl u mnohem těžších měření. Například v klikatých pražských uličkách.
V nich se do optimální, nejkratší stopy, kterou značí modrá čára na silnici, dostane jen hrstka závodníků s nejsilnějšími lokty. Zatím ale prý nenarazil na to, že by někde organizátoři podváděli a chtěli si trať zkrátit.
„Jde ale spíš o to, mít trasu opravdu přesnou. Pro organizátora by to byl velký risk, protože když někdo zaběhne rekord, tak při následném měření trati by to nevyšlo,“ dodává Skřivánek.