Hit z kolekce oděvní firmy nápadně připomíná oblečení kurdských bojovnic

Zelený overal z podzimní kolekce švédské oděvní firmy H&M se negativně proslavil ještě předtím, než si ho zákazníci stihli pořádně všimnout. Na sociálních sítích sklidil kritiku kvůli tomu, že připomíná vojenské oblečení žen bojujících v kurdských milicích proti radikálům z Islámského státu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Overal z katalogu firmy H&M, který vzbudil rozruch kvůli tomu, že se podobá oblečení kurdských bojovnic

Overal z katalogu firmy H&M, který vzbudil rozruch kvůli tomu, že se podobá oblečení kurdských bojovnic | Foto: H&M

Obleky žen – modelek i kurdských bojovnic – jejichž snímky se na sociálních sítích objevily, jsou si skutečně nápadně podobné. Khaki barva, vysoko posazený a hodně utažený pásek a dojem podtrhuje i to, že modelka v katalogu oděvní firmy má boty, které připomínají vojenská bagančata.

Někteří kurdští uživatelé sociálních sítí to zkritizovali. Tvrdí, že je to neúcta k hrdinství bojovnic, které s nasazením života bojují proti boji radikálům z Islámského státu.

Přehrát

00:00 / 00:00

O kontroverzi kolem módního obleku informoval redaktor Vojtěch Berger

„Neděláme rozdíl mezi mužem a ženou, všichni se mohou spojit v boji proti Islámskému státu,“ uvedla jedna z bojovnic pro australskou televizi Channel Nine.

Těchto bojovnic se radikální islamisté svým způsobem obávají víc než mužů. Bojí se totiž, že kdyby zemřeli ženskou rukou, nedostanou se do nebe. A účast ve válce má význam i pro ženy samotné – kvůli jejich snaze o zrovnoprávnění s muži.

Oděvní firma už na kritiku zareagovala s tím, že neměla v úmyslu někoho urazit. Podle mluvčí firmy jsou overaly i khaki barva v kurzu. Šlo prý o módu, nikoli o politiku.

Není to poprvé, co významné oděvní firmy v designu jaksi „přešláply“. Z poslední doby lze vzpomenout třeba případy, které se týkaly španělské Zary.

Ta poslala do prodeje bílé tričko s černým nápisem „bílá je nová černá“, což měla být narážka na univerzálnost bílé barvy, ovšem toto velebení se dalo číst i s rasistickým podtextem.

A stejná firma vyrobila také takzvané „šerifské“ tričko, přičemž pruhovaný kus oděvu s velkou žlutou šesticípou hvězdou na prsou víc než Divoký západ připomínal úbor židovských vězňů v koncentračních táborech.

Vojtěch Berger, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme