Zprávy → Blízký východ3. října  2016 v 07:09  

Židé slaví nový rok. V Izraeli se na dvoudenní svátek Roš ha-šana zavřela většina podniků

Nákupy na jeruzalémském tržišti v předvečer novoročního svátku Roš ha-šana - Foto: Štěpán Macháček

Nákupy na jeruzalémském tržišti v předvečer novoročního svátku Roš ha-šanaFoto: Štěpán Macháček

Tři sedmičky má nový židovský rok, který začal s nedělním západem slunce. V pondělí se píše prvního tisřeje 5777. V jeruzalémských synagogách a u Zdi nářků se rozeznělo troubení šofarů, tedy tradičních beraních nebo antilopích rohů. Na dva dny novoročního svátku Roš ha-šana se ve většině Izraele zastavila práce. Uzavření podniků o židovských svátcích zatím není zákonná povinnost. Stále silnější ortodoxní skupiny to ale chtějí změnit.

Poslední hodinu před začátkem svátku nastává na tržištích v židovských částech Jeruzaléma skoro hysterie. 

Musí se nakoupit na poslední chvíli, protože od večera už šance cokoliv sehnat nebude. Před bankomaty se tvoří dlouhé fronty a žebráci všeho druhu využívají svátečního naladění nakupujících. 

„Ke sváteční večeři budou některá tradiční jídla, jako je polévka s macesovými knedlíčky," popisuje Barak Howman na tržišti Mahane Jehuda židovský novoroční stůl. 

 

Nový židovský rok začal s nedělním západem slunce. Píše se prvního tisřeje 5777

Vložit na svůj web

„Namísto podlouhlé šábesové vánočky chala ji pečeme výjimečně ve tvaru kruhu. Symbolizuje nový rok, protože rok je cyklus a vždy se vrací zpět na začátek. Jí se granátová jablka, ryba, skopové, datle, a spousta dalších věcí. Snažili jsme se připravit všechno pár dní předem, ale vždycky se na něco zapomene," dodává. 

V jednom obchůdku nedaleko tržiště prodává Samson Kohn med, který je rozhodně jedním ze symbolů svátku Roš ha-šana. 

„Když se večer vrátíme ze synagogy a zasedneme ke svátečnímu stolu celá velká rodina, med je první věcí, kterou jíme. Dáváme tím najevo, že chceme mít sladký celý další rok," říká Samson a vysvětluje, že hlavní chod se různí podle toho, kde má ten který Žid své kořeny. 

U lidí původem z východní Evropy vypadá večeře jinak, než u Židů, kteří přišli z arabských zemí. Prodavač Samson se narodil třeba v Bratislavě. Lidé nakupují i šofary, na které budou ráno troubit: 

Jen o den dříve oslavili nový rok i muslimové. Pro Palestince ze Západního břehu zůstanou po tu dobu uzavřené přechody do Izraele. Podobná opatření jsou v době židovských svátků častá.

„Tenhle je z beraních rohů. A tyhle jsou z velké antilopy kudu z Afriky. Ty jsou tak 110 až 120 centimetrů dlouhé," ukazuje prodavač různě zakroucené zvířecí rohy. 

Na novoroční ráno už kvílí šofary u místních synagog i u Zdi nářků. V jeruzalémských ulicích je naprostý klid a po dva dny budou všechny podniky zavřené. Tak by si to alespoň přáli ortodoxní Židé. Dále od konzervativních čtvrtí ale přeci jen některé kavárny fungují. 

„Lidé by měli žít podle toho, v co věří, a nechat druhé žít zase podle jejich přesvědčení. Nábožensky založení lidé ale teď tlačí, protože chtějí, aby byli všichni jako oni," říká Noam, číšník v jednom z mála rebelujících podniků ve městě. 

Nákupy na jeruzalémském tržišti v předvečer novoročního svátku Roš ha-šana - Foto: Štěpán Macháček

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace