Bakterie žaludečních vředů mají slabé místo

Achillova pata bakterií žaludečních vředů se jmenuje vitamín B6. Vědci teď poprvé zjistili, že bez něj bakterie nejsou schopné kolonizovat žaludek.

Tento článek je více než rok starý.

Bakterie cholery pod mikroskopem

Bakterie cholery pod mikroskopem | Foto: Wikimedia Commons

Bakterie Helicobacter pylori je jedním z věrných, nicméně nevítaných průvodců člověka. Obývá lidský žaludek a podle lékařů je jí infikována celá polovina světové lidské populace. Chronická infekce může mít za následek žaludeční vředy nebo dokonce některé formy rakoviny žaludku. Jak bakterie dokáže v žaludku napáchat takové škody, zatím není zcela objasněno. Vědci z Monashovy univerzity v Melbourne však našli důležitý dílek skládačky - objevili, že bakterie jsou závislé na vitamínu B6. Jejich studie jako první upozornila na souvislost mezi tímto vitamínem a nějakým bakteriálním patogenem.

Ve snaze o pochopení mechanismu, jímž Helicobacter pylori způsobuje onemocnění, využili vědci metodu in vitro atenuace (tj. oslabení živych mikroorganismů určených k vakcinaci). Během ní vznikaly oslabené varianty bakterií, jejichž genom bylo možné porovnat s plně virulentním kmenem. Vědcům se tak podařilo identifikovat dvojici enzymů PdxA a PdxJ, které bakterie potřebuje k tomu, aby si mohla vyrábět vitamín B6. Pokud jí tyto enzymy chybí, není schopná kolonizovat žaludek a udržovat v něm chronickou infekci. Vědci jsou přesvědčeni, že našli cíl zcela nové třídy antibiotik, která by navíc nemusela účinkovat jen proti bakteriím žaludečních vředů. Geny Pdx pro biosyntézu vitamínu B6 vlastní až překvapivě velký počet lidských patogenů. U jejich hostitelů naopak chybí, což vytváří přímo ideální výchozí situaci pro vývoj nových léků na bakteriální infekce.

Zdroj: mBio