Bohaté Čechy, chudá Morava? Mapa koncentrace automobilů
Kde jezdí nejvíc osobních aut, traktorů a veteránů? Kde se koncentrují malé motocykly a kde sněžné skútry? Odpovědi najdete v mapě s počty registrovaných vozidel pro každou obec.
Centrální registr vozidel obsahuje data o 4,6 milionech osobních aut a třech milionech dalších dopravních prostředků. Znají ho i neřidiči: nefunkční databáze a nekonečné fronty rozčilených řidičů stály před dvěma lety křeslo ministra dopravy Pavla Dobeše.
Informace o typu vozidel z registru propojil Český rozhlas s údaji o počtu obyvatel ve všech obcích. Vznikla tak mapa koncentrace automobilů, autobusů, traktorů, tahačů, malých i velkých motocyklů nebo veteránů. Obce, v nichž je koncentrace vybraného typu vozidel nejvyšší, poznáte podle sytější barvy.
Mapa ukazuje několik zajímavých trendů; například jasnou převahu Čech nad Moravou v koncentraci osobních automobilů. Na první pohled to vypadá na významný rozdíl mezi tradičně bohatším západem a chudším východem republiky.
Potvrzují to i detaily: vůbec nejvyšší koncentraci registrovaných osobních aut (146 na 100 obyvatel) mají Choťánky u Nymburka, následují pražské satelity Modletice a Čestlice. Hlavní město a jeho satelity táhne ve statistice vzhůru i fakt, že zde má své sídlo a registrované služební vozy velké množství firem s celostátní působností.
V Čestlicích u Prahy je registrováno třikrát víc aut než lidí. Zavádějící statistika, říká starosta
Číst článek
Absolutně nejnižší podíl (3, respektive 5 aut na 100 obyvatel) vykazují obce Poličná a Krhová na Vsetínsku. Vysvětlení? Obě obce se před několika málo lety odtrhly od Valašského Meziříčí, většina tamějších řidičů má pravděpodobně vůz stále úředně přihlášený v sousedním městě.
Další nejméně motorizovanou obcí v Česku je Těchobuz na Pelhřimovsku (22 automobilů na 100 obyvatel). I to má ale logické vysvětlení: v Těchobuzi sídlí Ústav sociální péče, jeho klienti tvoří v malé obci významnou část obyvatelstva. Proto Těchobuz vystupuje i z dalších statistik, například vysokou koncentrací svobodných mužů.
Lidský faktor
Nevyvážená je i mapa koncentrace malých motocyklů. Ty se bez srozumitelné logiky soustředí v okolí několika středně velkých měst - Bruntálu, Vsetína, Dačic, Nového Bydžova nebo Příbrami. Koncentrace se navíc často mění skokově s hranicemi okresů.
Obojí naznačuje zkreslení lidským faktorem - například různou měrou lokální tolerance vůči neregistrovaným mopedům nebo pečlivostí při zapisování dat.
Ministertvo dopravy se na náš dotaz ohledně možných zkreslení nevyjádřilo. Samo spíš tápe: registr před třemi lety zdědilo po ministerstvu vnitra a jeho správu v časové tísni svěřilo bez tendru externí firmě ICZ. Některé části registru se navíc přepisují ještě z papírových kartoték.