Čištění pražských ulic provázejí stovky odtahů. Podívejte se, kdy a proč se odtahují auta u vás

Z území hlavního města odvezla loni správa služeb na odtahová parkoviště 29 010 automobilů, většinu z modrých parkovacích zón.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Odtah automobilu

Odtah automobilu | Foto: Miroslav Zimmer

Strážníci městské policie nařídili celkem 23 437 odtahů. Policie České republiky si objednala 1650 odtahů, nejčastěji při likvidaci následků dopravních nehod. Zbytek odtahů provedli samotní technici například v případech, kdy auta překážela při blokovém čištění ulic (2 791 případů), bránila v průjezdu hasičům nebo při haváriích vody či plynu (661 případů).

Vyplývá to z dat, která získal Český rozhlas na základě zákona o svobodném přístupu k informacím od Správy služeb hlavního města Prahy. Všechna auta odtažená z pražských ulic během celého roku 2015 najdete v interaktivní mapě.

Zdroj dat: Správa služeb hlavního města Prahy

Ve výchozím zobrazení poskytuje mapa celkový přehled o oblastech, kde se v průběhu celého roku odtahovalo nejvíc. Přiblížením se dostanete k detailním informacím o každé jednotlivé adrese, ze které bylo v průběhu roku odtaženo alespoň jedno auto. Když kliknete na červenou ikonku v pravém horním rohu mapy, můžete si tažením myši vybrat určitou oblast. Vpravo se pak zobrazí přehled důvodů a časové rozložení odtahů ve vybrané lokalitě. Kliknutím do grafu potom můžete odtahy filtrovat podle dne v týdnu, hodiny nebo nebo důvodu odtahu.

Podrobnou mapu a analýzu příčin odtahů připravil Český rozhlas také pro Brno.

Odtahů ubylo

„Za dobu, co jsem ve funkci, došlo k zásadnímu snížení počtu odtahů realizovaných strážníky,“ komentoval aktuální data ředitel pražské městské policie Eduard Šuster. Do funkce nastoupil na začátku roku 2013. Zatímco v roce 2011 odtáhli jen samotní strážníci přes 32 tisíc aut, loni jich bylo podle čerstvé databáze správy služeb o osm a půl tisíce méně.

Český rozhlas mapoval odtahy v Praze naposledy v roce 2014. Data tehdy pocházela přímo od městské policie. Za dvanáct měsíců od června do května nařídila 23 962 odtahů. V její databázi ovšem chybějí právě údaje o odtazích provedených samotnými odtahovými techniky, tedy například při blokovém čištění ulic, nebo odstraňování aut objednané Policií České republiky. Takto detailní informace jsou veřejnosti k dispozici až nyní.

Nové jsou v aktuálních datech také údaje o značce odtaženého auta a identifikační číslo strážníka či technika, který odtah nařídil. Na druhou stranu letos chybí podrobnější členění přestupků podle jednotlivých paragrafů, například zda šlo o zastavení a stání v křižovatce, na přechodu nebo na vyhrazeném parkovišti.

Odtáhnou vás? Záleží i na tom, jak často hřešíte

Z aktuálních dat je zřejmé, že zdaleka nejčastějším důvodem odtahu – za který motoristé zaplatí 1 900 korun plus případnou pokutu – je „překážka v provozu“. Do této kategorie spadají právě i auta odtažená z „modrých zón“. Loni jich bylo přibližně 15 tisíc. Na druhém místě mezi důvody je s velkým odstupem blokové čištění ulic.

Dvě třetiny aut odtáhnou strážníci z vlastní inciativy, zhruba ve třiceti procentech případů jde o výjezd hlídky přivolané ke špatně zaparkovanému autu občany, sdělil Českému rozhlasu ředitel městské policie Eduard Šuster.

Strážníci podle něj nařizují odtah jen v sedmi procentech případů, zbývajících 93 procent špatně parkujících řidičů najde za stěračem lísteček nebo dostanou na auto „botičku“.

„O použité sankci rozhoduje strážník na místě. Nikdo mu do toho nemůže zasahovat, je to jeho správní rozhodnutí,“ vysvětluje ředitel Šuster. Strážníci si podle něj vozidlo mimo jiné prověřují v policejní databázi, aby zjistili, zda se jeho řidič stejného přestupku dopustil již někdy dřív. „To, jestli je tam recidiva, by mělo hrát v rozhodování o sankci roli.“

Na rozhodnutí o odtahu si lze stěžovat – oprávněnost stížnosti ovšem posuzuje opět městská policie. Za loňský rok dostali pražští strážníci tři stovky takových stížností. „Pouze v patnácti případech byly oprávněné. Pak jsme řidičům vrátili peníze a omluvili jsme se jim,“ říká ředitel Šuster. Šlo podle něj hlavně o případy dočasných značek, u nichž se strážníci přehlédli při kontrole času, od kdy do kdy platí, nebo pro jaké místo přesně.

Odtahují se BMW častěji než škodovky?

Nejčastěji odtahovanými značkami aut jsou v absolutních číslech škodovky, volkswageny a fordy. Pokud ale porovnáme počet odtažených aut s tím, kolik jich je v hlavním městě zaregistrováno, dostanou se do čela žebříčku BMW, audi a mercedesy.

Podle ředitele strážníků Šustera městská policie podobnou statistikou nedisponuje a pokud se zabývá značkami odtažených aut, sleduje jen jejich absolutní počet. Nelze tedy říci, že by se hlídky na luxusnější auta zaměřovaly, ani že by jejich majitelé častěji porušovali předpisy.

Pravděpodobnějším vysvětlením je, že se auta luxusnějších značek koncentrují v centru města, kde jsou i sídla firem a státních institucí a zároveň největší problémy s parkováním, tudíž i nejvíc odtahů. Ukazuje to i následující mapa, ve které si můžete porovnat územní rozložení odtahů nejběžnějších značek s těmi luxusnějšími.

Nejaktivnější strážník nařídil za rok 978 odtahů

Díky identifikačním číslům strážníků, kteří odtah nařídili, lze z databáze správy služeb vyčíst také to, že zatímco průměrný městský policista nařídil za rok 44 odtahů, deset nejaktivnějších jich má na kontě více než 400. Rekordmanem je strážník s číslem 15093, který za rok rozhodl o odtažení 978 aut.

Podle ředitele Šustera působí skutečně v řadách městské policie specialisté na odtahy: „Odtah může nařídit kterýkoli strážník, ale v drtivé většině případů tak činí úzká skupina několika desítek kolegů zařazených zejména v zónových obvodech nebo v hlídkovém útvaru,“ vysvětluje.

Na každém obvodním oddělení je podle Šustera na odtahy vyčleněno několik policistů, kteří mají speciální školení a certifikované měřící přístroje. „Problematika odtahů je složitá a my chceme, aby o nich rozhodovali zkušení specialisté, kteří zaručí, že odtahy budou co nejméně zasahovat do práv provozovatelů vozidel,“ říká šéf pražských strážníků.

Počet nařízených odtahů podle něj nemá žádný vliv na finanční ohodnocení ani na služební postup policistů: „To kategoricky odmítám. Že by existovala nějaká výkonnostní křivka, podle které by pak byl někdo ohodnocen? Je to logický nesmysl už proto, že, jak jsem uvedl, odtahem končí jen sedm procent řešených přestupků.“

Odtahuje se nejvíc v blízkosti odtahových parkovišť?

Z geografické analýzy dat o odtažených autech vyplývá, že 60 procent všech odtahů se odehraje v okruhu do 1,5 kilometru od některého z devíti odtahových parkovišť.

Odtahy v okruhu 1500 metrů od odtahových parkovišť | Foto: Jan Cibulka

Nelze ale tvrdit, že by si odtahové čety ulehčovaly práci a „sbíraly“ auta především tam, kde je to pro ně jednodušší. Podle ředitele Šustera je to způsobeno tím, že jsou odtahová parkoviště Lublaňská, Těšnov a Holešovice umístěná příhodně v centru města.

„Když se hledaly lokality pro odtahová parkoviště, vždycky jsme se snažili umístit je do centrálních městských částí, aby si řidiči nemuseli pro své auto jezdit přes půl města,“ říká šéf strážníků.

Data o pražských odtazích zkoumal před třemi lety také server IHNED. Pražskou ulicí s nejvyšším počtem 632 odtahů tehdy byla nenápadná holešovická Jankovcova ulice, která těsně sousedí s jedním z odtahových parkovišť.

Podle ředitele Šustera si tam skutečně jeden ze strážníků ulehčoval práci a nařizoval jeden odtah za druhým. „V minulosti to tak bylo. Strážník, který tak činil, u nás už nepracuje,“ říká.

V aktuálním žebříčku „nejodtahovanějších“ ulic klesla Jankovcova z prvního na osmé místo. Loni z ní odtahové vozy odvezly na přilehlé parkoviště 260 aut.

Veronika Neprašová, Marcel Šulek, Petr Kočí, Jan Cibulka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme