Interaktivní mapa: Odkud startovaly lety, jež skončily havárií

V posledních letech se letecké havárie až na výjimky vyhýbají Evropě, Severní Americe a Austrálii. Nejméně bezpečnými místy jsou pak rovníková Afrika, Indonésie a do značné míry i Rusko.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Boeing 747 společnosti Lufthansa

Boeing 747 společnosti Lufthansa | Foto: Lufthansa

Nehody jsme tentokrát neumísťovali na mapu podle toho, kde se staly, ale podle letiště vzletu a plánovaného přistání. Každá nehoda tedy v mapě tvoří dva body. Pro názornost jsme brali pouze nehody za posledních deset let a jen při letech aerolinií. V mapě tedy nejsou zobrazeny armádní lety, přeprava nákladu, lety soukromými letouny a sanitní lety. Také jsme na mapu neumístili let MH17 sestřelený nad Ukrajinou, neboť sestřelení letounu vojenskou technikou se nedá považovat za nehodu civilního letectví.

V mapě si můžete všimnout, že spojů, které do Evropy nedoletěly nebo naopak havarovaly cestou z evropského letiště, je méně než deset: Airbus A330 Air France z Rio de Janeira do Paříže (nezvládnuté selhání přístrojů nad Atlantikem), McDonell Douglas MD-82 Spanairu z Madridu (nesprávné nastavení vztlakových klapek pro vzlet), Boeing 737 Helios Airways z Larnaky do Atén (chybná činnost posádky při nefunkčním přetlakování kabiny), ATR 72 Tuninter z italského Bari do tuniské Djerby (vyčerpání paliva kvůli nesprávné indikaci jeho množství). Zbývající menší nehody jsou obvykle dílem malých aerolinií přeskakujících mezi ostrovy u Irska, Velké Británie a Norska.

Podobný příběh je vidět i v Severní Americe a Austrálii - řada malých nehod aerolinií specializujících se na lety v divočině, ale významné nehody větších letadel pouze dvě - CRJ-100 Delta Connection z Lexingtonu do Atlanty (záměna vzletové dráhy za kratší), DHC-8 Colgan Airu z Newarku do Buffala (příliš nízká rychlost na přiblížení).

V letadlech letos zemřelo nejvíce lidí od roku 2005

Číst článek

Opačná situace je vidět v zemích rovníkové Afriky (zejména v Nigérii, Kamerunu a Kongu), Blízkém a Středním východě (zejména v Íránu) a v oblasti Malajsie a Indonésie. Nehezkého výsledku dosahuje také Rusko – ostatně moskevské letiště Domodědovo se se šesti nehodami letadel z něj startujících či na něj směřujících dělí o nelichotivou první příčku s letištěm Tribhuvan v nepálském Káthmándú. Na počet obětí je pak Domodědovo druhé za nigerijským letištěm Nnamdi Azikiwe v Abuji.

Pro kompletní náhled na celou historii všech leteckých nehod můžeme zájemce odkázat na mapu všech leteckých nehod od roku 1919 na webu Hospodářských novin. Na ní lze dobře pozorovat historický trend, kdy v 70. a 80. letech byl kontrast Evropa+Amerika a Afrika+Asie přesně opačný - většina leteckých nehod se odehrávala na území rozvinutých států. Během posledních třiceti let však investice do výcviku personálu, údržby letounů i jejich vybavení zajistily, že i přes mnohem vyšší objem dopravy je hrozba nehody v letounu evropské aerolinky prakticky nulová.

Marcel Šulek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme