Na nehodovost má vliv stáří auta a zkušenosti řidiče, na značce nezáleží

Český rozhlas analyzoval databázi více než 800 tisíc dopravních nehod. Vyplynulo z ní, že spíš než na značce auta záleží na jeho stáří, způsobu využití a zkušenosti řidičů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní nehoda u Telče

Dopravní nehoda u Telče | Foto: HZS kraje Vysočina

Loni na začátku srpna přejel řidič černého BMW na autobusové zastávce v Praze na Smíchově jedenadvacetiletou dívku. Marek Půček řídil bezohledně a podle soudu navíc pod vlivem alkoholu. Za svůj čin má strávit šest let ve vězení.

Nehoda pobouřila nejen motoristickou veřejnost a součástí debat jsou i úvahy o tom, jaký vliv má značka či výkon auta na rizikové chování řidičů. Z analýzy dat vyplývá, že ne moc velký.

Ekonomka Michele J. Whitová z Kalifornské univerzity v San Diegu zkoumala před deseti lety podrobně zkoumala vliv vzrůstající popularity sportovně-užitkových aut (SUV) na bezpečnost provozu. Nezaměřila se tedy na rozdíly mezi značkami, ale mezi celými segmenty osobních automobilů.

A s využitím statistického modelování dospěla k závěru že s každým dalším milionem registrovaných SUV přichází o život o 34 až 93 lidí víc, než kdyby si motoristé místo nich pořizovali menší vozidla. Jedním z důvodů je podle ní falešný pocit bezpečí, který mohutný automobil řidičům propůjčuje.

Český rozhlas analyzoval záznamy o více než 800 tisících dopravních nehodách, které u nás vyšetřovala policie v letech 2007-2014. Nejprve jsme se snažili zjistit, zda řidiči určitých značek aut způsobují více vážných nehod než řidiči jiných automobilů. V úvahu jsme vzali jen osobní auta a vážnou nehodu definovali jako takovou, při níž někdo přišel o život nebo byl vážně zraněn.

Výsledkem je následující žebříček, který ukazuje počet vážných nehod na 10 tisíc registrovaných aut dané značky.

Zdroje dat: Jednotná dopravní vektorová mapa, Centrální registr vozidel

Než začneme odsuzovat řidiče daewoo a BMW a chválit majitele kií a hyundaiů, musíme si uvědomit, že ve hře jsou ještě nejméně tři faktory, které mají na nehodovost podstatně větší vliv než značka auta. Prvním je jeho stáří.

Čím starší auto, tím větší riziko

Zatímco většina v Česku registrovaných aut s emblémy Kia a Hyundai na kapotách je mladší než pět let, u Daewoo je střední věk auta skoro 15 let. „Jsou to vozidla, která nemají airbagy, nemají deformační zóny ani řadu elektronických pomocníků jako jsou automatické brzdy, tempomaty pro automatické udržování optimální vzdálenosti,“ vysvětlil Českému rozhlasu Igor Sirota z ÚAMK.

Přehrát

00:00 / 00:00

Čím starší auto, tím vážnější následky nehody. Platí to zejména pro vozy osm a více let staré bez ohledu na značku. Zjištění ČRo potvrzují i pojišťovny

Vozy BMW jsou v průměru mladší, kolem deseti let, a jejich stáří je rozložené rovnoměrně: jezdí u nás podobné množství starších i mladších „bavoráků“. Když se však podíváme na jejich nehodovost, zjistíme, že většinu vážných nehod způsobují řidiči za volantem BMW starších 11 let.

„Mezi osmi a deseti lety přichází u automobilů věk, který už má vliv na to, jak bezpečný vůz je,“ vysvětluje Igor Sirota z ÚAMK. „A platí to i pro luxusní auta. Určitě je nesmyslná představa, že když mám BMW nebo jakýkoli jiný vůz renomované značky, tak pro mě toto pravidlo neplatí.“

Po českých silnicích jezdí víc starých aut než před deseti lety

Číst článek

Rozložení nehodovosti podle stáří auta pro všechny velké značky ukazuje druhý graf. Najetím myší nad jednotlivá políčka zobrazíte podrobnosti.

Zdroj dat: Jednotná dopravní vektorová mapa

Nákupní tašky a služební koráby

Druhým faktorem, který má na nehodovost pravděpodobně větší vliv než značka auta, je počet najetých kilometrů.

Dražší vozy jako BMW a Audi bývají častěji používány jako služební či obecně lidmi, kteří v automobilu tráví hodně času. Naopak auta z druhé strany žebříčku bývají relativně častěji využívána ke krátkým a méně častým cestám. A logicky: Čím méně se auto používá, tím méně pravděpodobně se stane účastníkem nehody.

Zpracovali jsme tedy ještě jeden žebříček, který sleduje poměr těžkých nehod na celkovém počtu nehod zaviněných danou značkou. Vycházíme s předpokladu, že pravděpdobnost „ťukance“ je u každého vozu přibližně stejná, ale až opravdu bezohledná jízda vede k vážným nehodám.

Na druhou stranu zde však jsou penalizována levná auta. V databázi máme pouze nehody vyšetřované policií, takže v ní chybí nehody se škodou pod 100 000 korun (a při kterých nedošlo ke zranění či škodě na majetku třetí osoby).

A tak zatímco u značek jako Mercedes či Audi je v databázi prakticky každá nehoda, protože nad limitní škodu se dá dostat rozbitím světlometu a krytu motoru, při srážkách levnějších aut jako Fiat nebo Honda se musí někoho zranit, aby se do záznamů nehoda dostala.

Zdroj dat: Jednotná dopravní vektorová mapa

Nebezpečná nejsou auta, ale řidiči

Třetím, a stále zřejmě nejpodstatnějším faktorem, který ovlivňuje bezpečnost aut, je člověk za volantem.

„Nejrizikovější kategorií je mladý nevyježděný řidič v husté dopravě v hodně výkonném, ale starém autě,“ vysvětluje Václav Bálek, mluvčí jedné z největších českých pojišťoven.

Nedá se podle něj říci, že by dražší a luxusnější auta vzbuzovala ve svých řidičích pocit, že jsou nezranitelní.

„V novém autě mají spíš řidiči pocit, že je drahé, nové a hezké. Nechtějí si ho hned zničit, proto jsou trochu krotší a jezdí opatrněji,“ říká mluvčí pojišťovny.

„Kdežto řidič, který má silný vůz a přitom podvědomě tuší, že už za moc nestojí, s ním opatrně nejezdí. Pokud navíc nemá dost řidičských zkušeností, a převládají u něj emoce nad uměním, je to pro ostatní vražedná kombinace.“

Eva Kézrová, Marcel Šulek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme