V letadlech letos zemřelo nejvíce lidí od roku 2005

Po několika rekordně bezpečných letech přišel nepříjemný obrat - letos v letadlech zahynulo 1212 lidí, to je více než trojnásobek loňské statistiky. Po dlouhé době se také nehody s vysokým počtem obětí odehrály na mezinárodních spojích, ve velkých letadlech prestižních aerolinií.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadlo malajsijské nízkonákladové společnosti AirAsia se 155 cestujícími na palubě ztratilo kontakt s řídící věží

Letadlo malajsijské nízkonákladové společnosti AirAsia se 155 cestujícími na palubě ztratilo kontakt s řídící věží | Zdroj: Reuters

Přeprava pasažérů letadly je ve srovnání s automobilovou, lodní či vlakovou dopravou pod daleko bedlivějším dohledem národních i mezinárodních organizací. Každá větší nehoda se dostane do statistik, podrobně se vyšetřuje a vyvozují se z ní důsledky. Prozkoumali jsme veřejnou databázi leteckých nehod aviation-safety.net. Zde jsou nejdůležitější poznatky.

Než se pustíme do samotné analýzy, musíme čtenáře upozornit, že v posledních letech dochází k tak malému počtu incidentů, že na jeho základě nelze činit silné závěry, může jít prostě jen o náhodné výkyvy. To je pozitivní zpráva - leteckých nehod je v posledních letech tak málo, že i jediné větší neštěstí přepisuje statistiky.

Konec rekordně bezpečných roků?

Poslední tři roky se do historie letecké bezpečnosti zapsaly neobyčejně dobře: V letech 2011 až 2013 zemřelo při leteckých nehodách po celém světě kolem 1750 lidí, loni to bylo dokonce "jen" 355.

Pro představu, jen na českých silnicích ve stejném období vyhaslo téměř 2000 životů. A ačkoli je jasné, že klidný loňský rok byl svým způsobem extrém, letošek piloty a odborníky na leteckou dopravu nemile překvapil.

Neobvyklé bylo letos i rozložení nehod: Zatímco v posledních letech zahynulo nejvíc pasažérů při vnitrostátních letech malých aerolinií, letos statistice dominují dva ztracené prestižní interkontinentální boeingy Malaysia Airlines. Naopak dosud méně bezpečné lokální aerolinie mají za sebou nejúspěšnější rok v historii, s pouhými 130 oběťmi.

Podobně nezvyklé je i rozložení nehod dle fáze letu - tedy mezi vzlet, stoupání, let v hladině, přílet k letišti, přibližení na dráhu (tedy posledních 10 km letu) a přistání. Zatímco v posledních letech platilo, že k nehodě nejčastěji docházelo těsně před přistáním, letos se nejvíce nehod odehrálo při letu v letové hladině.

Překvapivé jsou z hlediska dlouhodobých trendů i letošní příčiny nejhorších leteckých katastrof. Nejvíce obětí má na svědomí záměna s vojenským letounem a sestřelení raketou země-vzduch (Malaysia Airlines MH17 u Hrabove), pravděpodobný únos (Malaysia Airlines MH370 v Indickém oceánu) a lety do nepříznivého počasí (Air Algérie/Swiftair MD-83 u Mali, TransAsia ATR 72 na Tchajwanu a možná i poslední AirAsia A320 v Indonésii).

Slovem extrémní by se dal označit celý rok 2014. Celková bezpečnost letectví se již dostala na takovou úroveň, že se nehody stávají na základě jednotlivých, velice izolovaných selhání. To je dobrá zpráva: Šance, že se právě vy stanete účastníkem letecké nehody, je naprosto minimální. Na druhé straně se právě taková selhání podaří eliminovat jen velice obtížně.

Marcel Šulek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme