Dejvické divadlo jednou za rok uspořádá velkou filmovou premiéru. Loni v dubnu streamovali hru Ucpanej systém, letos to bude hra s názvem Elegance molekuly věnované Antonínu Holému.
Za roli stárnoucího Andrého ve hře Otec získal cenu nedávno zemřelý Norbert Lichý. Ocenění Inscenace roku získaly Bakchantky, které v režii Jana Friče uvedlo Národní divadlo.
„Mistři světa jako Lábus, Kaiser mě vzali jako sobě rovného. Celá léta jsem měl pocit, že to je normální, pak jsem přešel do jiného divadla a zjistil, že to tak není,“ vzpomíná Vacek.
„Naším záměrem bylo pojmout Rusalku jako příběh, pohádku-mýtus, kde je zobrazeno základní archetypální jednání postav, které se přenáší z generace na generaci,“ řekl Lukáš Trpišovský z dua SKUTR.
„První roli jsem dostal, protože Jarda Uhlíř zapomínal na představení. Když na Záskok nepřišel už třikrát, Svěrák mi řekl, ať jsem blízko, že když zase nepřijde, budu hrát,“ vzpomíná Marek Šimon.
Brněnské HaDivadlo letos slaví dvě výročí. Před padesáti lety vzniklo a před dvaceti se progresivní scéna přestěhovala. „HaDivadlo se nikdy nebálo kritiky,“ říká intendantka divadla Anna Stránská.
Komediální seriál Dobré ráno, Brno! přilákal pozornost bulváru. „Byla to má první zkušenost. Nejsem žádná slavná celebrita. Pro mě to byl šok,“ vypráví herečka Zuzana Zlatohlávková.
Česká příspěvková divadla hledají úspory na provoz. Ačkoliv se jim zvyšují tržby, musí šetřit. Hlavně kvůli rostoucím nákladům a v některých případech i snižování příspěvků od ministerstva kultury.
Ve vzpomínkách se objevují její divadelní role, v první řadě na scéně Národního divadla. Samozřejmě také mnoho filmových a televizních rolí. Herecké mistrovství Jana Hlaváčová uplatnila i v rozhlase.
Pražská rodačka ztvárnila desítky rolí v Národním divadle nebo v Divadle na Vinohradech. Známá je také z filmové série režiséra Dušana Kleina ‚o básnících‘ i mnoha televizních seriálů.
Hlas se opotřebovává a mejdan na jevišti jednou skončí, uvědomuje si operní pěvkyně Dagmar Pecková. Od zpěvu se přesunula k činohře, slávu opery šíří jako manažerka festivalu Zlatá Pecka v Chrudimi.
„Myslím, že jsem mentálně pankáč, ale teď se snažím být zodpovědnější, profesionálnější a násilným procesem v sobě toho pankáče potlačuju,“ říká o sobě v rozhovoru Tomáš Jeřábek.
Pro divadelníky není nic horšího než prázdné divadlo. Východočeské divadlo Pardubice se ale potýká spíše s opačným problémem. Během vánočních svátků bylo vyprodáno do posledního místa.
Herec divadla Járy Cimrmana Petr Brukner letos oslavil osmdesátku. A protože je fotograf a výtvarník, tak se můžeme těšit na jeho knihu. Jmenuje se Petr Brukner a uvidíme v ní jeho fotografie ulice.
Štěpán Kubišta chce nově s divadlem cílit na diváky mzi 15 a 25 lety. Tematicky se chce věnovat například hledání identity, ekologii nebo umělé inteligenci.
„Uvědomil jsem si, že když se ráno oblékneme, koukají nám z oblečení jenom dlaně a obličej. A často zapomínáme na to, jaká je krajina našeho těla,“ říká Rosťa Novák.
Seriálové zpracování divadelní hry Andělé v Americe slaví 20 let. Náročné a rozsáhlé drama v Česku jako jediné uvedlo Divadlo ABC. „Bylo to velmi riskantní,“ vzpomíná režisér Michal Dočekal.
Na projektu spolupracuje mladá generace performerů z celého světa. O hudební složku se postarala zpěvačka Katarzia, která v představení také vystupuje.
Shakespearův portrét vynesl do horních vrstev zemské atmosféry meteorologický balon s kamerou a GPS lokátorem. Celý let byl natáčen pro účely krátkého filmu Lovers and Madmen.
Ivana Chýlková je bez vší pochybnosti šarmantní žena a také žena mnoha talentů. Na divadle je nepřehlédnutelnou herečkou, také zpívá, ve StarDance se proměnila v energickou tanečnici.
Vtipy a historkami si herci Divadla Járy Cimrmana zkracují čas před představením. Divadelní šatnu už léta berou podobně jako jiní hospodu. Idyla tam ale nepanovala vždycky.
Představení, ve kterém se velikáni českých dějin potkávají v nebeské komisi, mělo premiéru před patnácti lety, symbolicky v den 90. výročí vzniku republiky – 28. října 2008.
Normalizace byla náročným obdobím pro řadu kulturních institucí. Zdeněk Svěrák, jeden z autorů her v divadle Járy Cimrmana, se s tlakem ze strany KSČ vyrovnával ve svém deníku.
Mezinárodní festival rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio, který posluchačům nabízí to nejlepší z české i zahraniční rozhlasové tvorby v pondělí otevřel poslech soutěžních děl v kategorii dokument.