Král Ubu získává moderní tvář v mezinárodní inscenaci UBUdneS

V Plzni má dnes světovou premiéru největší společný projekt letošních evropských hlavních měst kultury. Belgický Mons a Plzeň společně vytvořily divadelní inscenaci UBUdneS, která je moderní verzí klasické hry Král Ubu. Hrát se bude v prostoru Papírny na čtyřech scénách zároveň. Společně s belgickými režiséry se na inscenaci podílel Petr Forman.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Divadelník a umělecký šéf projektu Plzeň 2015 Petr Forman připravuje instalaci kolotoče Le Manège Carré Senart

Divadelník a umělecký šéf projektu Plzeň 2015 Petr Forman připravuje instalaci kolotoče Le Manège Carré Senart | Foto: Plzeň 2015

Lhaní, manipulace, sobectví a mnohé další negativní počínání charakterizuje postavu Krále Ubu v legendární hře Alfreda Jarryho. Zároveň ale charakterizují i řadu politiků, kteří mají silný vliv na současnou ekonomickou a společenskou situaci ve světě.

Přehrát

00:00 / 00:00

Belgický Mons a Plzeň společně vytvořily divadelní inscenaci UBUdneS, která je moderní verzí klasické hry Král Ubu. O hře, která má dnes světovou premiéru v Plzni, natáčela Veronika Štefanová

O kontrastu smyšlených i reálných lidských karikatur pojednává nová inscenace nazvaná UBUdneS, na jejímž vzniku se podíleli čeští a belgičtí divadelníci.

Plzeň a belgický Mons se jako Evropská hlavní města kultury 2015 rozhodla spojit v rámci mezinárodního divadelního projektu, na kterém se režijně podílí Axel de Booseré, Maggy Jacot a Petr Forman.

Plzeň a Mons

Současný belgický dramatik Jean-Marie Piemme napsal přímo pro Mons a Plzeň tři krátké hry nazvané Politička, Makléř a Obr, které se v nové inscenaci potkávají s klasickým Jarryho textem Král Ubu.

„Musím říct, že ty moderní Ubu jsou napsané dost dobře, velmi ostře a přitom vtipně,“ říká o předloze jeden z režisérů inscenace, Petr Forman.

Hlavními anti-hrdiny UBUdneS jsou politička, makléř a matka se synem Otesánkem. Jsou zosobněním lidského bezcharakterního počínání, kterým je obohacování, vydírání, lži, manipulace i korupce.

Tím se velmi podobají Králi Ubu, vymyšlenému v roce 1896, ale také mnohým současným politikům a jiným mocnářům.

Čtyři scény

Finální divadelní tvar není extrémně avantgardní. Divácký pocit umocní primárně nedivadelní prostředí, do kterého je inscenace ve zrekonstruované plzeňské Papírně zasazena.

„Došlo k jakémusi upozadění prostoru jako takového. Využili jsme ho jako velký prostor, který jsme si mohli dovolit rozdělit na čtyři scény, jednu velkou a tři menší,“ uvádí Forman a vysvětluje:

„Koncept představení je takový, že na velké scéně se hraje pro 120 diváků půl hodiny klasické dílo Jarryho Král Ubu. Na třech malých scénách se hraje vždy pro 40 lidí 10 minut scéna takzvaného moderního Ubu. Jsou to typy současných lidí, kteří mají tu samou chuť po moci. Prostor je rozdělen šálami, diváci tedy nevidí, co se děje v dalších scénách, ale slyší to.“

S dalšími režiséry inscenace UBUdneS - Axelem Boosérem a Maggy Jacot - se Petr Forman zná už patnáct let. Jejich divadelní estetiku vnímal především v soboru Arsenic.

V inscenaci UBUdneS vystupují čtyři belgičtí a tři čeští herci. V plzeňské Papírně se bude reprízovat až do 6. září. V Monsu ji diváci uvidí 13. září.

Veronika Jošková Štefanová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme