Představení jsou zábava, ale i velký stres, říkají Češi účinkující na festivalu Fringe

Pobavit diváky, uspokojit kritiky a zaujmout promotéry. Cílů, které na festivalu scénického umění ve skotském Edinburghu sledují účinkující soubory, je několik. V optimistickém případě si můžou umělecká tělesa zajistit nové kontrakty a projekty na několik let dopředu. Už jen samotná účast na největší přehlídce scénického umění na světě se ale bere jako neocenitelná zkušenost. V Edinburghu proto nechybějí ani české soubory.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na festivalu ve skotském festivalu nejde jen o pobavení publika, ale hlavně o zisk kontaktů

Na festivalu ve skotském festivalu nejde jen o pobavení publika, ale hlavně o zisk kontaktů | Foto: Jiří Hošek

„I když to beru jako představení, které si chci užít a u kterého nechci až tolik řešit, jestli se divákům bude líbit, jestli dostaneme skvělé recenze a jestli si nás vyberou nějací promotéři, podvědomě je tam stres a napětí,“ shrnuje pocity všech českých umělců Tereza Ondrová, zakladatelka tanečního souboru VerTeDance.

Přehrát

00:00 / 00:00

Fringe je především o kontaktech, potvrzují čeští účinkující na skotském festivalu Fringe. Natáčel s nimi zpravodaj ČRo Jiří Hošek

Podle režiséra divadelního souboru Spitfire Company Petra Boháče je vůbec nejdůležitější oslovení budoucích kontaktů.

„Hodnotu to začne mít ve chvíli, kdy dostanete cenu, všimnou si vás promotéři a pozvou vás na svůj festival. Já znám je, oni znají mě – to je to nejdůležitější, co může být. Navazování kontaktů, networking, neustálé propracování dalších možností, kam můžete jet. My pracujeme v horizontu 3 až 4 let,“ říká Boháč.

S výjimkou několika zavedených scén, kde se dělá pečlivý dramaturgický výběr, může na Fringe přijet v podstatě každý – jen se nesmí bát případného neúspěchu a musí mít dost peněz.

Český Cirk La Putyka přijde jen ubytování na čtvrt milionu korun. Spitfire Company zaplatila velmi podobnou částku, ještě než poprvé vstoupila na jeviště.

„Někdo je sem zvaný a jsou mu zaplaceny náklady nebo představení dopředu. My jsme ale stále v situaci, kdy nejsme headlineři, hvězdy. I naše představení je dokonce úplně jiného žánru než kabaretní večerní představení, takže to není mainstreamová záležitost, která by vyprodávala 20krát 750 míst,“ popisuje stres umělecký šéf La Putyky Rostislav Novák.

Na festivalu ve skotském festivalu nejde jen o pobavení publika, ale hlavně o zisk kontaktů | Foto: Jiří Hošek

Podle Petra Boháče by bez podpory ministerstva kultury a Českého centra v Londýně žádná přehlídka českého talentu v Edinburghu nebyla. To potvrzuje také německý promotér Wolfgang Hoffmann, do jehož agentury Aurora Nova patří jak Spitfire Company, tak Cirk La Putyka:

„Je opravdu důležité, a člověk si toho hned všimne, když nějaká země své umělce finančně podpoří. Nemusí to přitom být zrovna omračující částka. Když si stát uvědomí, jaký potenciál tady v Edinburghu umělecký trh skrývá a jak to může posunout soubory dál, aby si pak mohly v cizině pořádně vydělat, tak je to podle mě smysluplná investice ze strany národních agentur."

Na festivalu ve skotském festivalu nejde jen o pobavení publika, ale hlavně o zisk kontaktů | Foto: Jiří Hošek

Na edinburghském festivalu je specifické i to, že se jednotlivé soubory samy starají o svou propagaci. Nabízejí na ulici letáky, pořádají krátká improvizovaná vystoupení nebo se třeba zavěsí v centru města z mostu, jak to poněkud kontroverzně provedl český Cirk La Putyka.

„Pro mě je na Edinburghu nejcennější, že si hvězdy samy staví jeviště. Spousta českých herců by tohle měla zažít, aby si vážili každého diváka, který přijde,“ dodává Rostislav Novák.

Jiří Hošek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme