Představení Vilém Tell v Královské opeře diváci vypískali, kvůli násilnické scéně

Takové hromadné bučení publika ještě podle odborníků Královská opera v londýnské Covent Garden nezažila. Postarala se o to premiéra nového nastudování Rossiniho Viléma Tella. Za prudkou reakci diváků nemohla 4,5hodinová délka opery z roku 1829, ale konkrétní scéna, která diváky doslova zvedla ze sedadel.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Londýnská Královská opera Covent Garden

Londýnská Královská opera Covent Garden | Foto: Petr Veber | Zdroj: Český rozhlas

Italský režisér Damiano Michieletto zapracoval do třetího dějství Viléma Tella scénu, kdy je švýcarská dívka během divoké hostiny nucená rakouskými vojáky pít šampaňské, pak je zneužitá střelnou zbraní a posléze z ní vojáci strhnou veškeré oblečení a na stole ji skupinově znásilní.

Nejde přitom o několikasekundový úsek na setmělém jevišti, nýbrž je to velmi naturalistická, 5 minut trvající sekvence.

Přehrát

00:00 / 00:00

Představení Viléma Tella v londýnské Královské opeře pobouřilo diváky. Nezvyklou událost britské kulturní sezóny přiblížil zpravodaj Jiří Hošek

Reakce diváků byla nebývale prudká, bučení prý bylo ohlušující a část publika sál okamžitě opustila bez ohledu na to, že zaplatila vysoké částky za lístky. Bučení publika navíc trvalo nezvykle dlouho, a dokonce zasahovalo do hudby, což se i na londýnské poměry považuje za velmi neobvyklé.

Není to poprvé, co režisér Michieletto milovníky klasického pojetí opery šokoval a pobouřil. V milánské La Scale v roce 2013 zasypalo publikum po prvním dějství Verdiho Maškarního plesu jeviště zakoupenými programy.

Covent Garden scénu měnit nebude

Kritikou nového nastudování Rossiniho opery nešetřili ani odborníci. Podle Guardianu je Michielettovo nastudování Viléma Tella „uměle prodlužované a lascivně voyeuristické, které jen tak tak zachraňuje profesionální přístup zpěváků.“

Richard Morrison v Timesech dal inscenaci jednu hvězdičku z pěti možných. Násilnickou scénu označil za „neomluvitelně hnusnou a zbytečnou, kterou v roce 2015 předvedla instituce, která dostává vůbec nejvyšší státní subvence.“

Ředitel Královské opery Kasper Holten, který pro Viléma Tella získal amerického tenoristu Johna Osborna nebo kanadského barytonistu Geralda Finleyho, uvedl, že se Covent Garden nehodlá omlouvat, ani nehodlá kontroverzní scénu jakkoli měnit.

Opera přesto nakonec vydala prohlášení, ve kterém se omlouvá divákům, které naturalistická scéna snad rozrušila. Holten hlavně odmítl nařčení, že scéna byla zbytečná s tím, že „o znásilnění mladé dívky se píše hned v úvodu libreta a že sexuální násilí je něčím, co se děje během válečných konfliktů.“

Jiří Hošek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme