Polsko oprášilo myšlenku kanálu Dunaj-Odra-Labe. Chystá ho s Čechy a Slováky

Varšava prosazuje vodní spojení mezi Dunajem, Odrou a Labem. Začít by chtěla splavněním Odry mezi polským městem Kandřín-Kozlí a Ostravou. Polsko proto začíná připravovat projekt s Českem a Slovenskem. A bude žádat o peníze z evropských fondů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Křižovatka průplavu Odra–Dunaj s Hlivickým průplavem u Kandřína-Kozlí v Polsku

Křižovatka průplavu Odra–Dunaj s Hlivickým průplavem u Kandřína-Kozlí v Polsku | Foto: Creative Commons 2.5 Generic (CC BY-SA 2.5), Jaroslav Kubec

Po řece Odře se na česko-polské hranici u Bohumína svezete tak leda na kajaku nebo kánoi, maximálně na raftu. Ale Polsko se to iniciativně snaží změnit.

Současná vláda oživila myšlenku vodní cesty Dunaj-Odra Labe. S Českem a Slovenskem nedávno podepsalo memorandum, začala připravovat konkrétní studie a do roku 2023 chce v Bruselu předložit žádost o spolufinancování z evropských peněz:

Přehrát

00:00 / 00:00

Varšava prosazuje vodní spojení mezi Dunajem, Odrou a Labem. Začít by chtěla splavněním Odry mezi polským městem Kandřín-Kozlí a Ostravou

„Celý projekt budování říčních cest v Polsku a Evropě, hlavně prodloužení splavnění Odry, je koncepcí, kterou podporuje Evropská komise,“ říká Marek Grobarczyk, polský ministr námořního hospodářství a říční plavby.

„Dřívější práce a studie, které se tím zabývaly, připravovaly jen místní samosprávy. Neměly formální podporu vlád, jak na jedné ani na druhé straně,“ dodává.

Teď ji ale mají, proto mají větší šanci na prosazení. Počáteční projekt splavnění Odry mezi polským městem Kozle a Ostravou by mohl být hotový do roku 2030.

Myšlenka celkového propojení Dunaje, Odry a Labe má mnoho odpůrců - mezi ekonomy i ekology. Náklady by se pohybovaly podle odhadů v řádu skoro půl bilionu korun. Ministr Grobarczyk má na to jednoduchou odpověď:

Průjezd pro nákladní lodě

„To, co dnes slyšíme od odborníků nebo jiných lidí, kteří o tom mluví, se nedá považovat za seriózní argumenty. Protože zatím nikdo neudělal hodnověrné studie o proveditelnosti nebo rentabilitě toho projektu.“

„Vezměte si jako příklad vodní cesty v Evropě, které už slouží - tedy Dunajská, Moselská a Rýnská. Kdyby u nich někdo na začátku podobně zpochybňoval jejich proveditelnost nebo rentabilit, nikdy by se nepostavili,“ vysvětluje polský ministr Marek Grobarczyk, zodpovědný za říční plavbu.

Jeho vláda je v každém případě odhodlaná prosadit, aby se po Odře na česko-polské hranici neprojížděli už jen kajakáři a kanoisté, ale hlavně velké nákladní lodě.

Vizi prosazuje také český prezident Miloš Zeman, podle nějž by se mezinárodní kanál mohl stát důležitou dopravní tepnou a měl by ekologický přínos.

Vít Pohanka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme