Ahold dostal za předražování rekordní pokutu

Rekordní pokutu milion korun uložila Česká obchodní inspekce společnosti Ahold Czech Republic, která u nás provozuje síť prodejen Albert a Hypernova. Důvodem bylo opakované porušování zákona, nejčastěji šlo o předražování nákupů spotřebitelům, a to až o několik stovek korun. Inspekce bude v kontrolách supermarketů pokračovat a pokud odhalí další závažná provinění, čekají obchodní řetězce zřejmě mnohem vyšší pokuty než v minulosti.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hypernova

Hypernova | Foto: Alufront

Podle ústředního ředitele obchodní inspekce Jiřího Pěkného tak vysokou pokutu jako Ahold za porušení zákona na ochranu spotřebitele dosud nedostal žádný obchodník. Různé prohřešky odhalila čtvrtina z 550 kontrol prodejen řetězce.

"Naše kontroly zjistily, že dochází k předražování nákupů hlavně v řetězci Ahold. Společnosti byl navržen, a už je i potvrzen, poslední postih, který je v maximální částce, kterou ČOI může uložit za porušení zákona na ochranu spotřebitele," řekl Pěkný.

Nejvyšší předražení, které ČOI zjistila, činilo u jednoho nákupu přes 700 korun. Časté případy předražení v prodejnách obchodního řetězce Ahold Pěkný přisoudil systémové chybě. "Pokud cena účtovaná na pokladně neodpovídá ceně, která je v regálu, tak tam je někde nějaká chyba, kterou musí řetězec odstranit," uvedl.

Pěkný připomněl, že za porušení zákona na ochranu spotřebitele může ČOI udělit pokutu milion korun a v případě opakovaných nedostatků až dva miliony korun. Ahold již dříve dostal za různé prohřešky pokutu několik stovek tisíc korun.

Výrazným zvýšením pokut dnes obchodním řetězcům pohrozil ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. "Pokud bychom zjistili nějaké závažné nedostatky typu prošlého masa nebo podobné věci, byli bychom mnohem tvrdší než teď. Znamená to, že bychom pravděpodobně novelizovali zákon, aby pokuty nebyly v milionech korun, ale v desítkách milionů," řekl Urban.

Zpřísnit postihy pro obchodníky chce i ministr zemědělství Petr Zgarba, který uvažuje například o zvýšení pokut za prodej prošlých potravin ze tří až na 50 milionů korun. Otázkou ale je, jestli by desetimilionové pokuty k nápravě chování řetězců stačily.

Jak totiž potvrzuje předseda společenství mlynářů a pekařů České republiky Otakar Svododa, řetězce si na vyšší pokuty peníze seženou od svých dodavatelů. "Jsou takové různé vymoženosti jako regálné, zaúčtování za jednotlivé zboží, chervis, což znamená, že můj pracovník tam bude obsluhovat regál a ručí za to, že v tom regálu je zboží, vratky, splatnost," poukázal na některé praktiky řetězců Svoboda.

ČOI na začátku letošního roku zahájila rozsáhlou kontrolní akci poté, co si lidé stěžovali na chování obchodníků při novoročních výprodejích. Tehdy některé prodejny například neměly inzerované zboží na skladě. Na velké nedostatky nedávno přišla v několika obchodech také Státní zemědělská a potravinářská inspekce, a to především v hygieně prodeje potravin.

Například ve dvou hypermarketech Hypernova inspektoři zjistili u některých výrobků buď manipulaci s dobou trvanlivosti nebo chybějící údaj o době použitelnosti. Na konci září zase inspekce zakázala prodej všech potravin v jindřichohradecké Hypernově. Při opakovaných kontrolách totiž nalezla důkazy o značném zamoření prostoru myšmi. Aholdu za to hrozí vysoká pokuta.

Problémy s inspekcí měl v poslední době také řetězec Julius Meinl, jehož prodejny na začátku října Ahold převzal. V září trestala SZPI firmu Julius Meinl za prodej potravin s prošlými daty a jejich "znovuoživování" v Českých Budějovicích. V prodejnách Julius Meinl v Praze a Táboře inspektoři zjistili například nevhodně skladované masné výrobky.

Martin Hromádka, Naďa Bělovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme