Černý čtvrtek na D1 - po sérii nehod tam uvízly tisíce řidičů
Až 20 tisíc lidí podle odhadu hasičů na řadu hodin uvízlo na dálnici D1. Dopoledne se tam srazilo sto šestnáct aut. U Humpolce v tu chvíli zuřila sněhová vánice. Řetězová nehoda úplně zablokovala dálnici od 91. do 134. kilometru. Celkem bylo 30 zraněných, z toho šest těžce. Kolony v obou směrech - na Brno i na Prahu - se večer začaly pomalu rozjíždět.
V době havárie na Vysočině zuřila sněhová vánice, jak potvrzují řidiči. "Začalo hustě sněžit, bylo to v průběhu několika minut, ta silnice okamžitě namrzla a už jenom lítala auta kolem."
Zraněné účastníky nehody vrtulníky dopravily do Úrazové nemocnice v Brně a do nemocnic v Jihlavě a Třebíči. Na místě zasahovalo na 150 hasičů, policistů a záchranářů. Ti také zajišťovali zázemí lidem, kteří uvízli v kolonách. Speciální autobus nabízel horký čaj, deky a minerálky.
Večer před 22. hodinou už byla D1 okolo stého kilometru průjezdná v obou směrech. Ve směru na Prahu je doprava provizorně svedena přes střední dělicí pruh do protisměru, řidiči se vracejí zpět na 99,7 kilometru. Ve směru na Brno je dálnice v celém úseku průjezdná minimálně jedním jízdním pruhem. Kolony se tak pomalu rozjíždějí.
Řidiči, kteří na dálnici zůstávají v havarovaných vozech, mají stále možnost využít speciální krizovou linku 950 270 101 a zajistit si v případě nutnosti zdravotnickou pomoc, přikrývky, teplý čaj nebo pohonné hmoty. Linka bude přístupná po celou noc.
Během dne na místo hromadné nehody dorazil i ministr vnitra Ivan Langer, který zvažoval nasazení armády k zvládnutí situace. "V okamžiku, kdy by se nepodařilo dálnici zprůjezdnit a ty lidi dostat ven, tak by byla potřeba posila z pohledu doplnění benzínu, nafty, teplých nápojů, oblečení a podobně. Nicméně v tuto chvíli vypadá ta situace jako stabilizovaná."
Svým rozsahem byla dnešní nehoda na Vysočině mimořádná. Samotné řetězové havárie se stávají v houstnoucím provozu stále častěji, při zhoršeném počasí i několikrát za den. Velkou vinu na nich přitom má nejen první havarující, ale většinou i všichni další účastníci, připomíná šéf jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil.
"V prvé řadě, a to je alfa a omega, je nevěnování se plně řízení vozidla. Druhá věc, nedodržování bezpečné vzdálenosti - to jsou základní věci, od kterých se to odvíjí. Samozřejmostí by mělo být i používání výstražných světel, aby člověk varoval další účastníky, a ne na poslední chvíli. Je to otázka i stylu jízdy: brzda - plyn rozhodně tady tomu nepřispěje," říká šéf jihomoravských dopraváků. Na dnešní situaci se navíc podepsalo i to, že mnozí řidiči už vyměnili zimní pneumatiky za letní.
Dnešní hromadná havárie vyrovnala počtem sto šestnácti havarovaných aut smutný rekord z 29. listopadu 2000, kdy se stejný počet postupně srazil na dálnici D5 u Prahy. Při tragické nehodě tehdy jeden člověk uhořel a 2 byli těžce zraněni. Přes 100 aut se srazilo také o 6 let později, přesně 11. prosince, u obce Příkazy na rychlostní komunikaci mezi Olomoucí a Mohelnicí. Výsledkem byli dva těžce zranění a 13 lehce.