Černý čtvrtek na D1 - po sérii nehod tam uvízly tisíce řidičů

Až 20 tisíc lidí podle odhadu hasičů na řadu hodin uvízlo na dálnici D1. Dopoledne se tam srazilo sto šestnáct aut. U Humpolce v tu chvíli zuřila sněhová vánice. Řetězová nehoda úplně zablokovala dálnici od 91. do 134. kilometru. Celkem bylo 30 zraněných, z toho šest těžce. Kolony v obou směrech - na Brno i na Prahu - se večer začaly pomalu rozjíždět.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

hromadná nehoda na D1

hromadná nehoda na D1 | Zdroj: ČTK

V době havárie na Vysočině zuřila sněhová vánice, jak potvrzují řidiči. "Začalo hustě sněžit, bylo to v průběhu několika minut, ta silnice okamžitě namrzla a už jenom lítala auta kolem."

Zraněné účastníky nehody vrtulníky dopravily do Úrazové nemocnice v Brně a do nemocnic v Jihlavě a Třebíči. Na místě zasahovalo na 150 hasičů, policistů a záchranářů. Ti také zajišťovali zázemí lidem, kteří uvízli v kolonách. Speciální autobus nabízel horký čaj, deky a minerálky.

Večer před 22. hodinou už byla D1 okolo stého kilometru průjezdná v obou směrech. Ve směru na Prahu je doprava provizorně svedena přes střední dělicí pruh do protisměru, řidiči se vracejí zpět na 99,7 kilometru. Ve směru na Brno je dálnice v celém úseku průjezdná minimálně jedním jízdním pruhem. Kolony se tak pomalu rozjíždějí.

Řidiči, kteří na dálnici zůstávají v havarovaných vozech, mají stále možnost využít speciální krizovou linku 950 270 101 a zajistit si v případě nutnosti zdravotnickou pomoc, přikrývky, teplý čaj nebo pohonné hmoty. Linka bude přístupná po celou noc.

Během dne na místo hromadné nehody dorazil i ministr vnitra Ivan Langer, který zvažoval nasazení armády k zvládnutí situace. "V okamžiku, kdy by se nepodařilo dálnici zprůjezdnit a ty lidi dostat ven, tak by byla potřeba posila z pohledu doplnění benzínu, nafty, teplých nápojů, oblečení a podobně. Nicméně v tuto chvíli vypadá ta situace jako stabilizovaná."

Svým rozsahem byla dnešní nehoda na Vysočině mimořádná. Samotné řetězové havárie se stávají v houstnoucím provozu stále častěji, při zhoršeném počasí i několikrát za den. Velkou vinu na nich přitom má nejen první havarující, ale většinou i všichni další účastníci, připomíná šéf jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil.

"V prvé řadě, a to je alfa a omega, je nevěnování se plně řízení vozidla. Druhá věc, nedodržování bezpečné vzdálenosti - to jsou základní věci, od kterých se to odvíjí. Samozřejmostí by mělo být i používání výstražných světel, aby člověk varoval další účastníky, a ne na poslední chvíli. Je to otázka i stylu jízdy: brzda - plyn rozhodně tady tomu nepřispěje," říká šéf jihomoravských dopraváků. Na dnešní situaci se navíc podepsalo i to, že mnozí řidiči už vyměnili zimní pneumatiky za letní.

Dnešní hromadná havárie vyrovnala počtem sto šestnácti havarovaných aut smutný rekord z 29. listopadu 2000, kdy se stejný počet postupně srazil na dálnici D5 u Prahy. Při tragické nehodě tehdy jeden člověk uhořel a 2 byli těžce zraněni. Přes 100 aut se srazilo také o 6 let později, přesně 11. prosince, u obce Příkazy na rychlostní komunikaci mezi Olomoucí a Mohelnicí. Výsledkem byli dva těžce zranění a 13 lehce.

Ivan Holas, Marika Táborská, Daniel Burda, Katarína Brezovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme