Člověk v tísni: Na více než polovině středních škol mají studenti nedostatečnou mediální výchovu

Jak rozeznat pravdivé zprávy od lživých nebo jak napsat reportáž. I to se studenti učí v mediální výchově. Ve vyučovacích plánech je zakotvená deset let. Středoškolský student přitom často absolvuje během svého studia méně než deset hodin této výchovy. Ukázal to průzkum Člověka v tísni.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Studenti znají ginkgo bilobu, kapsle z ní často konzumují před náročnými zkouškami

Studenti znají ginkgo bilobu, kapsle z ní často konzumují před náročnými zkouškami | Foto: Fotobanka Pixabay

Studenti pražského gymnázia GEVO mají mediální výchovu ve druhém ročníku jednou týdně celé pololetí. Předmět mediální výchova přitom není na českých školách úplně běžný. Ukazuje to průzkum, který zpracovala společnost Median pro Člověka v tísni.

„Na padesáti čtyřech procentech škol stráví studenti mediální výchovou za celou docházku maximálně deset vyučovacích hodin, což vychází asi dvě a půl hodiny ročně,“ tvrdí Karel Strachota z Člověka v tísni. Málo hodin mediální výchovy může být ale pro studenty podle Strachoty problém.

100 nejsdílenějších falešných zpráv v Česku: dezinformace mají větší zásah než pravdivé zprávy

Číst článek

„Kritické čtení či analýza mediálních sdělení jsou dovednosti, které by měla mladé lidi vyučit právě škola, a úlohou školy by bylo právě přispět k tomu, aby mladí lidé dokázali rozlišovat mezi informacemi a dezinformacemi,“ dodává Strachota.

Mediální výchova se často prolíná i do jiných předmětů (např. do češtiny nebo základů společenských věd). Přesné osnovy nejsou. Podle předsedy Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd Michala Řezáče se proto často do výuky snaží učitelé prosazovat i aktuální témata.

„Hodně se to řeší v souvislosti s těmi proruskými weby a se zpochybňováním nějakých zjevných informací, které tady jsou. To jsme skutečně řešili a chápeme to všichni jako docela dost velké téma,“ říká dále Řezáč.

Hodinovou dotaci na mediální výchovu ministerstvo školství nestanovuje, průzkum ale ukázal, že na 6 % škol se nevyučuje vůbec. Podle ministryně školství Kateřiny Valachové to ale není aktuální problém.

„Myslím si, že mediální výchova rozhodně na školách není ani zakázána, ani nepodporována. Ale není podstatou věci. A myslím si, že mediální výchovu nebo mediální zdatnost, aby byli informováni žáci, studenti, děti to není jen na učitelích, je to i na rodičích, je to na společnosti jako takové. Je to konec konců i na politicích,“ myslí si Valachová.

Do průzkumu Člověka v tísni se zapojilo 132 středních škol z celé České republiky

Pavla Lioliasová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme