Zprávy → Domácí17. února  2017 v 15:13  

Dotykové displeje v autech odvádějí pozornost řidičů. Přeladění rádia zabere i tři vteřiny

Displeje uvnitř vozu odpoutávají pozornost řidičů. - Foto: Fotobanka Pixabay

Displeje uvnitř vozu odpoutávají pozornost řidičů.Foto: Fotobanka Pixabay

Nepozornost za volantem patří podle policejních statistik mezi hlavní příčiny dopravních nehod. Rušit při řízení ale řidiče nemusí jen mobil nebo děti na zadním sedadle. Problém může způsobit i samotné auto, které řídí. Dnes je běžné, že některé funkce se ovládají přes dotykový panel. A nastavit po paměti třeba klimatizaci není vůbec snadné.

Ovládání funkci vozů přes displej toho sice může vyřídit spoustu, odvádí ale i pozornost od toho, co se děje na silnici. I když se řidiči v rozdrncaném autě podaří trefit konkrétní ikonku, nemusí to stačit. „Chybí tam hmatový dojem, musíte se trefit přesně, občas se stane, že displej nezareaguje,“ vysvětluje problémy s displeji motoristický novinář Jiří Baborský. 

Je proto důležité si obsluhu displeje dopředu nacvičit a vědět, kde má jaká funkce svou ikonu, a jakou silou je potřeba tlačítka mačkat, aby na pokyn reagovala.  

Čtěte také: Kolik stojí po letech vaše auto? Slováci spustili kalkulačku, která využívá inzeráty z bazarů

„Když vůz neznáte, trvá i tři vteřiny, než přeladíte rádio, nebo než se vnoříte do menu klimatizace a upravíte teplotu. Při běžné jízdě po silnici první třídy za tři vteřiny ujedete sto metrů, a za to se může stát mnoho událostí,“ vysvětluje Robert Vacek z Autoklubu České republiky. 

V případě, že se nedaří na displeji nastavit požadovanou funkci, je lepší zastavit a vyřešit problém, když auto stojí. Ovládání topení nebo třeba navigace totiž podle Týmu silniční bezpečnosti až pětinásobně zvyšuje riziko nehody.  

Autor:  Lenka Rezková

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace