Otevření D8 v ohrožení? Propadá se, dělníci část odbagrovali. Nic zásadního, brání se silničáři

VIDEO. Nejspornější dálnice v Česku D8 chce ministr dopravy Dan Ťok z hnutí ANO otevřít 17. prosince. Posledním nedokončeným úsekem je most nad Prackovicemi, po kterém se v září prošli politici a stavitelé, aby ukázali, že je vše v pořádku a brzy tudy projedou první auta. Pár dnů poté se ovšem opěra dálničního mostu v měkkém a nestabilním podloží propadla a dělníci museli dokončenou dálnici odbagrovat a odlehčit. Cenu mohutných zabezpečovacích opatření Ředitelství silnic a dálnic tají a ministr dopravy Radiožurnálu řekl, že dálnici otevře jenom za určitých podmínek.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Postavit, rozebrat a znovu postavit (foto z 11. 11. 2016)

Postavit, rozebrat a znovu postavit (foto z 11. 11. 2016) | Foto: Filip Jandourek

„To nemůžou stihnout. Tohle, co vidíte, navážejí na dálnici čtrnáct dní. A to přece nemůžou jen tak upěchovat, ani omylem,“ říká šedesátník pan Jaroslav.

Chovatel ovcí má ze svého domku dokonalý výhled přesně na rozestavěnou opěru, která drží prackovický most. Do podzemí ale nevidí, na rozdíl od Jiřího Růžičky, soudního znalce v oboru geologie.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dálnice D8 se propadá, dělníci museli část odbagrovat. Na místě natáčel reportér Ľubomír Smatana.

Růžička zpracovává posudek pro sousední lom, pod kterým se sesunula půda před třemi lety. Dálnice podle něj stále klesá. „Nejdřív poklesla podpěra mostu o dva milimetry za 24 hodin. Potom dokonce o čtyři milimetry. Teď se to zpomalilo na půl milimetru za den. To je relativně hodně,“ podotýká Růžička.

Tuto informaci ale nelze stoprocentně potvrdit. Údaje o měření ředitelství silnic a dálnic neposkytuje. Generální ředitel Jan Kroupa na tom ale v této fázi nevidí nic zvláštního.

„Víte, příroda je mocná. A teď zcela otevřeně. Každá dálnice konsoliduje a půl milimetru konsolidace není nic zásadního. Máme to spočítané a nevidím důvod, mít obavu. Každou hodinu dostáváme online výsledky měření,“ vysvětluje Kroupa.

Dělníci museli dálnici odbagrovat dva měsíce před otevřením a do hloubky zhruba deset metrů. Pracují dvacet čtyři hodin denně. Ministr dopravy Dan Ťok z hnutí ANO už o termínu otevření dálnice 17. prosince nemluví tak jednoznačně.

Dálnici z Prahy do Drážďan i přes problémy otevřeme v půlce prosince, slibuje ředitelství

Číst článek

„Dálnici zprovozníme v případě, když budeme všichni přesvědčeni, že je v pořádku. Zatím není důvod si myslet, že by tam měl být nějaký zásadní problém, proč ji neotevřít. Když ji otevřeme, tak plnohodnotně. Budeme chtít, aby se po ní jezdilo,“ dodává Ťok.

Stavaři jsou schopni za příznivého počasí termín 17. prosince stihnout, říká bývalá ředitelka úseku kontroly Ředitelství silnic a dálnici Miloslava Pošvářová. Varuje ale před důsledky.

„Je pravděpodobné, že si bude násep sedat a dálnice bude klesat. Ostatně klesá už šest let. Je to naprosto nepřipravený projekt,“ upozorňuje Pošvářová. Podobným způsobem kritizovala i poměry na ostatních stavbách, zřejmě proto dostala před několika lety z Ředitelství silnici a dálnici výpověď na hodinu.

Že jde o nepřipravený projekt, píše ve své zprávě z června tohoto roku i Nejvyšší kontrolní úřad. Proto muselo Ředitelství silnic a dálnic po propadu mostu před několika týdny zcela mimo plán zahájit mohutná zabezpečovací opatření.

U dálnice D8 se opět hýbe svah. Termín otevření je v ohrožení

Číst článek

Odlehčuje mostní podpěru a kotví ji do hloubky padesáti metrů a buduje hluboké odvodňovací hráze. To všechno stojí přinejmenším desítky milionů korun navíc. Ředitelství silnic a dálnic částku dosud nezveřejnilo. Ministr dopravy Ťok viníka nehledá.

„My máme v Česku takovou vášeň vždycky hledat viníka. Nechme si to, až se dálnice postaví. Teď je potřeba ji zprovoznit,“ podotýká ministr.

Dálnice D8 se staví 32 let a měla být už 15 let dokončená. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu Ředitelství silnic a dálnic nejenomže podcenilo přípravu, ale ani nepředložilo příslušné dokumenty a nemohlo předejít sesuvu v problematickém úseku. I proto podle úřadu několikanásobně narostla cena stavby.

Kolaudaci prackovického úseku dálnice neprovádí žádný místní stavební úřad, ale přímo ministerstvo dopravy.

Stroje navážejí lehčí materiál (foto z 11. 11. 2016) | Foto: Filip Jandourek

Ľubomír Smatana Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme