Zprávy → Domácí14. ledna  2017 v 06:00  

Státní správa chce mít do tří let čtvrtinu vozového parku na alternativní pohon. Zatím má jen šest elektromobilů

Elektromobil (ilustrační foto) - Foto:  Pražská energetika, a. s.

Elektromobil (ilustrační foto)Foto:  Pražská energetika, a. s.

Do roku 2020 by státní vozový park měl mít alespoň čtvrtinu automobilů na alternativní pohon. Zatím je ale mají v garážích jen čtyři ministerstva. Ministerstvo financí plánuje udělat velkou zakázku na státní auta, další vozy na alternativní paliva však resort kupovat neplánuje.

Ministerstvo zemědělství si tento týden převzalo svůj první elektromobil – stalo se tak čtvrtým resortem, který ekologický vůz vlastní. Vůz má dojezdovou vzdálenost na jedno nabití zhruba 200 kilometrů, říká ministr zemědělství Marian Jurečka z KDU-ČSL. 

„Je to první auto, které takto v pilotním projektu budeme mít v pronájmu na dobu tří let. Budeme ho používat pro městský a příměstský provoz,“ dodává ministr. 

 

Do roku 2020 by měla být čtvrtina státního vozového parku na alternativní pohon. Více si poslechněte v příspěvku Kristiny Lamperové

Vložit na svůj web

Národní akční plán počítá s tím, že do roku 2020 by se čtvrtina státního vozového parku měla skládat z vozů na alternativní pohon.
„Já se budu snažit, abychom toto naplnili. Náš zájem bude vyzkoušet auta na CNG nebo na bioethanol,“ dodává Jurečka s tím, že se pokusí na svém ministerstvu do roku 2020 plán splnit. 

Podle akčního plánu čisté mobility chce stát zvýšit počet elektromobilů, hybridů a vozů na plyn na českých silnicích. Zatím se mu to ale příliš nedaří a s naplněním plánu jsou úředníci pozadu, říká Jiří Šimek, místopředseda rady Českého plynárenského svazu. Elektromobilů jezdí zatím šest, ostatních ekologických aut zhruba několik desítek. 

Čtěte také: V Holicích budou uklízet ulice elektromobily

„Ve stávajícím tempu to nemůžou stihnout. Muselo by se stát něco neočekávaného, jako že by v roce 2019 nebo 2020 nakoupily tisíce vozů na alternativní pohony, ať již elektrické, CNG nebo biopaliva,“ dodává Šimek. 

Elektromobily přitom nejsou levná záležitost. V Česku ceny startují na zhruba půl milionu korun za základní model. V garážích čtyř resortů jich aktuálně parkuje šest. Pak mají ministerstva zhruba několik desítek hybridů a aut na CNG. 

Počet vozů na alternativní pohon se v současné době zvyšovat nebude. I přesto, že ministerstvo financí chystá obří zakázku na státní auta. 

„Předpokládaný objem zakázky je 1010 až 1500 osobních aut během dvou let a to pro 12 resortů a jim podřízených organizací. V rámci této zakázky se vozidla na alternativní pohon pořizovat nebudou,“ říká Jakub Vintrlík, mluvčí resortu financí. Zároveň upozornil, že z hlediska uživatele je provoz na alternativní pohon spojen s odlišnostmi, tj. omezeným dojezdem a řídkou sítí dobíjecích stanic. 

Vintrlík dodává, že takzvané čisté vozy ministerstvo plánuje později nakoupit také – zatím ale neví v jakém počtu. Loňský rok byl podle prodejců elektromobilů rekordní. Češi zaregistrovali téměř 300 nových aut. Podle generálního ředitele společnosti ČEZ Daniela Beneše, bude počet stoupat dál.
„Jako u každého jiného produktu. Čím víc se jich bude vyrábět, tím budou levnější,“ říká.  

Resorty, které ČRo oslovil, uváděly, že v tuto chvíli nové vozy na alternativní pohon nakupovat nechtějí také proto, že elektromobily sice nevylučují škodlivé látky, ale mají nízkou dojezdovou vzdálenost – zhruba 150 až 200 kilometrů na jedno nabití. Podle úřadu vlády není v tuhle chvíli možné říct, co přesně se stane, pokud státní správa svůj závazek do roku 2020 nenaplní. Úředníci navíc věří, že nákup čistých aut do té doby stihnou. 

Autor:  Kristina Lamperová

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace