ČOI rozdala loni rekordní pokuty 'šmejdům'. Celkem zaplatili 29 milionů

Česká obchodní inspekce (ČOI) rozdala rekordní pokuty pořadatelům předváděcích akcí. Takzvaní šmejdi loni zaplatili za podvody více než 29 milionů korun. Prodejci stále častěji přicházejí s novými triky, jak obejít zákon a dostat z lidí co nejvíce peněz.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto)

Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto) | Foto: Český rozhlas

Prodejci podle inspektorů například odchytávají kolemjdoucí před nákupními centry a snaží se dostat přímo do bytu.

O konání předváděcí akce, třeba v restauraci nebo hotelu, přitom musejí ze zákona informovat kontrolní orgány. Tímto způsobem ale povinnost obcházejí.

Přehrát

00:00 / 00:00

ČOI rozdala rekordní pokuty pořadatelům předváděcích akcí. Podrobnosti zjišťovala Zuzana Švějdová

V nabídce prodejců navíc už není jen zboží, jako jsou hrnce nebo vysavače. Stále častěji nabízejí i věci, které údajně dodají po zaplacení poplatku.

„Spotřebitelé byli obvoláváni, aby se dostavili na předváděcí akci a dostanou výhodnou kartu na nákup v budoucnu za 69 tisíc, ale aktivační poplatek je 15 tisíc korun. Takže mají v ruce kartu na něco, co mohou využít, ale nevědí, jakým způsobem a na co to bude,“ popisuje mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

V průběhu loňského roku oznámili pořadatelé skoro 30 tisíc předváděcích akcí. Česká obchodní inspekce jich prověřila přibližně 700 a ve většině případů zjistila porušení. Prodejci se například snažili agresivně donutit návštěvníky akce ke koupi zboží.

Kdo jsou šmejdi?
Šmejdi je původně název dokumentárního filmu Silvie Dymákové z roku 2013. Režisérka v něm skrytou kamerou zachycuje manipulaci a nátlakové praktiky prodeje na předváděcích akcích, kterých se účastní zejména senioři. Ti jsou pak nuceni splácet horentní sumy za předražené a často nepříliš kvalitní produkty.

„Minimálně ve 20 případech jsme objevili agresivní obchodní praktiku. Spotřebitelé byli vlákáni do místnosti a bylo jim vyhrožováno, že pokud neuzavřou smlouvu, tak nesmí místnost opustit. Právě proto za to padla pokuta jeden a půl milionu korun,“ potvrzuje Fröhlich.

Zhruba třicet pořadatelů dostalo pokutu opakovaně. Pokaždé totiž vystupovali pod jiným jménem. Celková výše loňských pokut je dokonce historicky nejvyšší. Třeba v roce 2012 inspekce udělila výrazně nižší sankce, zhruba o 23 milionů korun.

Prodejci se zaměřují i na české turisty v zahraničí

Česká republika není, co se předváděcích akcí týče, v Evropě výjimkou. Spotřebitelská centra a poradny upozorňují na desítky případů právě ze zahraničí, především v Izraeli nebo Turecku. Obchodníci lákají české turisty pod záminkou fakultativního výletu do výrobny koberců nebo třeba šperkařství. Praktiky se pak opakují.

„Někteří z nich jsou vybráni a přivedeni do místnosti, kde několik tureckých prodejců se snaží jim nabízet druhy koberců nebo šperků. Ty praktiky jsou čím dál tím agresivnější. Tito lidé potom podléhají a podepisují kupní smlouvu,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

Domoci se zpětně peněz je už téměř nemožné. V případě podepsání smlouvy na území České republiky mají lidé možnost do 14 dní od uzavření nevýhodného nákupu odstoupit.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme