Český přístav v Hamburku čeká oživení, stát do něj bude investovat

Česká republika je vnitrozemským státem a nemá žádné mořské pobřeží, přesto má přístav. V Hamburku vlastní přístav pro nákladní lodě. Po letech nezájmu do něj teď bude investovat.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Do Hamburku každoročně připlouvá na 13 tisíc lodí

Do Hamburku každoročně připlouvá na 13 tisíc lodí | Foto: Pavel Polák

V současné době přístav, který má Česká republika v Hamburku, vypadá poněkud zanedbaně. Ale to se prý změní a už se tak i děje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Česko chce investovat do svého přístavu v Hamburku, informuje Jitka Hanžlová

Patří do něj hlavní přístavní území, takzvaný Sálský přístav o rozloze 21 tisíc metrů čtverečních. K němu přiléhá takzvaný Vltavský přístav o rozloze 3 tisíce metrů čtverečních.

Oba přístavy byly v roce 1929 na základě Versailleské smlouvy propůjčeny Československu na 99 let. Tedy do roku 2028. Ve stejném roce ještě Československo koupilo území označované jako Peutský přístav. A od roku 1993 spravuje přístavní plochy Česká republika.

Česká hymna nezněla v přístavu roky

Mnoho českých lodí ale do námořního přístavu v Hamburku nepřiplouvá. Svědčí o tom reportáž zpravodaje ČRo Pavla Poláka ze začátku letošního roku. Zaujali ho takzvaní vítací kapitáni. Ti totiž zdraví každou loď, která do přístavu připlouvá, její vlastní domovskou hymnou.

Za 13 let, které Eckart Bolte slouží jako vítací kapitán, ještě nikdy nezdravil českou loď. A jak říká, sám pochybuje, jestli sem vůbec nějaká loď s českou vlajkou od moře připlula.

Vítací kapitán Eckart Bolte zdraví lodě od rána do večera | Foto: Pavel Polák

Ale pokud by připlula, kazetu s českou hymnou má připravenou.

O tom, že by české lodě měly přístav v Hamburku více využívat, se mluví už dlouho. Teď se navíc objevily obavy v souvislosti s budováním olympijských sportovišť v jeho okolí.

Budou se totiž stavět i nové mosty, a tak vznikly obavy, zda nesníží přístupnost přístavu. Německá strana ale ujišťuje, že nové mosty budou mít stejnou podjezdovou výšku jako ty původní. Takže by neměly překážet průjezdu říčních plavidel po Labi do mořského přístavu.

Česko bude investovat

Česká republika se bude snažit svůj přístav oživit a rekonstruovat. Podle informací ministerstva dopravy se chystá investice za 100 až 150 milionů korun.

Už začalo první kolo oprav, které má odstranit havarijní stav budov a dalšího vybavení, do kterého český stát za posledních 15 let neinvestoval ani korunu. První kolo by mělo přijít na 15 milionů korun.

„Chceme, aby území mělo praktické využití jako zázemí pro české logistické společnosti. Nabídlo by jim například pronájem kancelářských prostor, stání pro lodě nebo možnost kompletovat zásilky do kontejnerů,“ potvrdil mluvčí úřadu Tomáš Neřold.

Rekonstrukce by měla trvat tři roky. Zprávou o přístavu by se zítra měla zabývat i vláda.

Jitka Hanžlová, mkp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme