České pivovary dostatečně nevyužívají ochrannou známku označení původu

Spotřebitelé poslední dobou dávají přednost českým a regionálním potravinám. Platí to i v případě piva, které může být označeno speciální ochrannou známkou České pivo. Pivovary ji ale zatím nepoužívají v takové míře, jak se předpokládalo.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pivo (ilustrační foto)

Pivo (ilustrační foto) | Foto: Free Digital Photos

Ochrannou známku České pivo používá 14 pivovarů pro celkem 80 značek piva. Vzhledem k tomu, že značku mohou používat už od roku 2008, to není mnoho.

„Většina pivovarů pro tuzemsko preferuje marketingovou podporu své značky a až potom České pivo. Myslím si, že by se měly podporovat nejen vlastní značky, ale i toto chráněné zeměpisné označení, protože ne každý ho má,“ říká předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal.

„Do budoucna je potenciál v nárůstu exportu nejen do Evropské unie, ale hlavně do zemí mimo Evropskou unii, kde by marketingová podpora značky České pivo pomohla,“ domnívá se.

Předseda Sdružení přátel piva Tomáš Erlich ale říká, že problém může být i v samotném vymezení ochranné značky.

„Známka se nám dlouhodobě nelíbí, nevypovídá nic o kvalitě výsledného produktu. Nápad byl úžasný, problém je, že třeba poměr chmelu 30 procent platí jenom u dvanáctky, ale u desítky už stačí jenom 15 procent. V daném případě se většinou používá čínský nebo německý chmel,“ upozorňuje Erlich.

Ochrannou známku uděluje SZPI

Ochrannou známku České pivo mohou získat jen pivovary na území České republiky, které plní určitá kritéria.

„Musí se jednat o jasně definované druhy chmele, musí být použity jenom jasně definované druhy rmutování, výsledné produkty musí splnit analytické podmínky a dále se jedná o kontrolu v průběhu výroby, značení a sledovatelnosti,“ popsal mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Pavel Kopřiva.

SZPI jako jediná může ochrannou známku udělit a kontroluje dodržování jejích požadavků. Přitom pravidelně zjišťuje, jestli pivovary kritéria skutečně odpovědně dodržují.

Jitka Hanžlová, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme