MD chce zadat provoz na trati Plzeň-Most soukromému dopravci. Kontrakt má dostat přímo
Rychlíky mezi Plzní a Mostem má od příštího prosince provozovat společnost GW Train Regio. Ministerstvo dopravy chce zadat kontrakt soukromému dopravci přímo, protože nabídl nejlepší cenu.
Soutěž na provoz vlaků na trati Plzeň Most antimonopolní úřad zrušil. Přesto chce ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) dát zakázku soukromé firmě přímo. Podle informací Mladé fronty Dnes je to proto, že firma nabídla nejnižší cenu, kterou má stát doplácet. A ministr zdůrazňuje, že chce jednat “s péčí řádného hospodáře“.
Jde o peníze, které stát nebo potažmo kraje doplácí na provoz vlaků na ztrátových linkách. Tedy o železniční spojení, které stát považuje za nutné, ale samy vlaky si na sebe nevydělají. Podnik, který na takové tratě vlaky vypravuje, dostává od státu finanční příspěvek. A jeho výše je jádrem sporu.
Letos stát Českým drahám na této trati platí 88 korun za každý ujetý kilometr. GW Train Regio požadoval ve veřejné soutěži 74 koruny a 70 haléřů. V soutěži druhý Leo Express a třetí Arriva se s cenou vešly pod 80 korun. České dráhy požadovaly 103 koruny a 44 haléře.
Ministerstvo se rozhodlo pro nejnižší nabídku. České dráhy to napadly u antimonopolního úřadu. Teď ministr dopravy Dan Ťok podle Mladé fronty Dnes prohlásil, že vítězné firmě dá nabídku přímo. Bez soutěže.
Firma GW Train Regio je následníkem někdejší firmy Viamont. Loni ji ovládla dopravní společnost ČSAD Jihotrans. Provozuje vlaky na některých regionálních tratích, například na Karlovarsku. Letos vyhrála i soutěž na provoz na pošumavských lokálkách. Tu ale také zablokoval na popud Českých drah antimonopolní úřad.