Zájem o nová auta se kvůli krizi nezvýší
Hospodářská krize loni stáhla prodej nových aut v Česku o 11 procent. Češi nakoupili 181 tisíc nových osobních a lehkých užitkových vozů. Prodej nákladních aut se snížil dokonce o 55 procent.
Podle předsedy Svazu dovozců automobilů Víta Pěkného bude prodej letos na stejné úrovni jako v roce 2009.
"Trh poklesl, což je patrné i ze zveřejněných čísel. Ze začátku převládala soukromá klientela, která kupuje převážně levné automobily. Firemní zákazníci se probrali v druhé polovině roku., kdy se poměr vyrovnal. Situace na trhu je ale stále velmi obtížná. V roce 2010 očekáváme spíše stagnaci," řekl Radiožurnálu Pěkný.
Kvůli hospodářské krizi přišlo v Česku o práci v automobilovém průmyslu 12 tisíc lidí. Automobilky přitom v Česku loni vyrobily rekordní počet 970 tisíc vozů, což je přibližně o tři procenta víc než v roce 2008.
Asi třetina připadá na kolínskou továrnu TPCA, 118 tisíc aut vyrobila firma Huyndai v Nošovicích a většina je produkce Škody Auto. Výroba nákladních vozů v Tatře a Avii se o šedesát procent snížila. Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka se hospodářská krize v domácím automobilovém průmyslu nejvíce projevila v zaměstnanosti.
"Přestože se vyrobilo relativně stejně nebo o něco více vozidel než v roce 2008, muselo dojít k propuštění pracovníků, což je asi největší ztráta, protože se jedná o takzvaný nevratný proces. V praxi to znamená, že zmíněných 12 tisíc propuštěných pracovníků se do sektoru již nevrátí?ů uvedl Šípek pro Radiožurnál.
Nejprodávanějším autem je Škoda Octavia
Podle Šípka se prodej osobních a malých užitkových aut na domácím trhu snížil na 181 tisíc kusů. Nejprodávanější byla Škoda Octavia.
"Pokud sečteme osobní a malá užitková vozidla, došlo k poklesu o 11 - 12 procent. Propad je tedy znatelný. Postihl nejvíce právě malé vozy, naopak nižší střední třída v prodeji vzrostla. V roce 2010 patrně zůstane prodej osobních automobilů ve stejné hladině jako v roce 2009, přičemž dojde k mírnému posílení segmentu malých vozů," uzavřel Šípek.