Platit v obchodech kartou může být v budoucnu dražší

Češi si oblíbili platební karty a čím dál častěji s nimi platí své nákupy. Za loňský rok tuzemské banky evidují 194 milionů takových transakcí. I přes hospodářskou recesi stoupá počet nakupujících, kteří místo hotovosti předkládají obchodníkům plastové karty. Nadšení z bezhotovostních transakcí ale velmi brzy může zchladit novela zákona o platebním styku, která obchodům umožňuje vybírat nový druh poplatku.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kreditní karty

Kreditní karty | Foto: Jan Rosenauer

Novela platí od loňského listopadu a dává obchodníkům do rukou ,nebezpečný' nástroj. Umožňuje jim, aby náklady na bezhotovostní transakci přenesli na své zákazníky, potvrdil předseda Sdružení pro bankovní karty František Jungr.

"Samotní obchodníci si budou moci dát nějaké procento, poplatek za platbu kartou jako takovou. Je možné, že se s tím do budoucna budeme setkávat. Banky, co já mám informace, v současné době tímto směrem nezamýšlejí jít, alespoň ne v nejbližší budoucnosti. Uvidíme jak se zachovají obchodníci samotní, " upozornil.

Přehrát

00:00 / 00:00

Téma v Odpoledním Radiožurnálu přiblížil redaktor Martin Drtina

Spotřebitele na to ale musejí předem upozornit. Doposavad to byl právě obchodník, který nesl náklady na transakci kartou. Ty se pohybují mezi jedním až třemi procenty z objemu platby. Nově tyto náklady zaplatí přímo zákazníci.

Je ale otázkou, jestli k účtování přirážky vůbec obchodníci přistoupí. Vedle konkurenčního boje tu hraje roli také fakt, že manipulace s hotovostí ve výsledku vyjde obchodníka dráž.

"Pokud klient platí kartou, tak obchodníkovi šetří peníze v tom, že nemusí zacházet s hotovostí, nemusí držet tolik peněz v pokladně, nemusí je potom složitým způsobem převážet," vysvětlil Jungr.

Z velkých obchodních řetězců, které Radiožurnál oslovil, zatím žádný neuvažuje o zavedení nové přirážky za nákup kartou. Jak se zachovají menší prodejci, jestli přenesou své náklady na klienty, ukáží až příští týdny a měsíce.

Marika Táborská, Martin Drtina Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme