Průmysl ztrácí konkurenceschopnost

Český průmysl bude v příštích letech čelit zahraniční konkurenci stále hůř. Těm nejlepším totiž přestávají stačit tradiční devizy: levná práce, dostupné materiály a energie.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Betonové roury

Betonové roury | Foto: Comstock Images

Stále důležitější je dostatek talentovaných lidí. Ti se v Česku rodí, ale nedokážeme je využít ani si je udržet. Jak český průmysl obstojí v mezinárodní konkurenci, zkoumala ve své studii společnost Deloitte spolu s americkou Radou pro konkurenceschopnost ve Spojených státech.

Přehrát

00:00 / 00:00

Bronislav Pánek, vedoucí partner společnosti Deloitte pro výrobní sektor ve středí Evropě ve Světě o deváté

Studie vychází z odpovědí více než 400 ředitelů a vedoucích manažerů z celé světa. Česko v jejich hodnocení obsadilo 11. pozici - a na škále konkurenceschopnosti od 1 do 10 získalo získalo index 4,38 bodu. Během příštích pěti let se má ale česká schopnost konkurovat zahraničním firmám zhoršit.

V žebříčku se propadneme o jednu příčku a index klesne na 3,95 bodu. Také konkurenceschopnost výrobních supervelmocí konce 20. století, tedy Ameriky, Japonska a Německa, v příštích pěti letech podle studie mírně klesne.

Tabulce budou patrně dál dominovat asijští giganti jako Čína, Indie a Jižní Korea. A dopředu se posune nová skupina zemí - například Mexiko, Polsko a Thajsko.

Bronislav Pánek, který je vedoucím partnerem společnosti Deloitte pro výrobní sektor ve středí Evropě, ve Světě o deváté uvedl, že zásadním faktorem k propadu naší konkurenceschopnosti je nižší orientace českého průmyslu na inovace a růst produktivity.

Za nejdůležitější faktor konkurenceschopnosti jsou přitom většinou považovány právě inovace prováděné schopnými lidmi. „Když se podíváme na celý systém našeho výrobního systému, který je stále orientován na výrobu součástí než celků a přidáme k tomu narušené vazby mezi vysokým školstvím aplikacemi v praxi, tak tady určitá skepse je,“ přiznal Pánek.

„Konkurenceschopnost České republiky bude v dlouhodobém horizontu klesat, protože bude klesat i růst přidané hodnoty.“ Pánek také upozornil na nutnost podpory výzkumu a vývoje a investice do nich. „Bylo by dobré podporovat transfer znalostí mezi vývojovými centry a průmyslem a v neposlední řadě pomoci podnikatelům v expanzi na trhy východní Evropy nebo latinské Ameriky.“

Milan Kopp, Markéta Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme