Česko by podle expertů mohlo být konkurenceschopnější

Česká republika není tak konkurenceschopným státem, jakým by mohla být. Právě na toto téma se dnes odehrála pracovní snídaně, které se zúčastnilo mnoho odborníků z oboru exportu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Háky na kladkách - výrobní hala

Háky na kladkách - výrobní hala | Foto: Comstock Images

Všeobecně došli k závěru, že Česká republika zdaleka v rámci konkurenceschopnosti nevyužívá všechen svůj potenciál. Barbora Kreuzerová, která se této schůzky zúčastnila, ve Světě o druhé připomněla, že konkurenceschopnost státu se většinou děje nějakým mezinárodním srovnáváním.

Dělají se expertní panely a podle jednotlivých kategorií se potom vyhodnocuje celkový žebříček. Výzkumů je víc a každý se dělá jinak, existuje například žebříček sestavený Světovým ekonomickým fórem nebo žebříček Světové banky nazvaný doing business.

Přešlapování

Experti se dnes shodli na tom, že Česká republika nevyužívá zcela svůj potenciál, který jako otevřená ekonomika má. Místo aby se její pozice zlepšovala, tak se spíše zhoršuje nebo stojí na místě. Trochu skeptický je k situaci také náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.

„Z hlediska zemí EU s i nestojíme až tak špatně, jsou za námi země kterých jsme si před vstupem do Unie přáli, abychom je dostihli, ale svět se rychle dostává dopředu a ujíždějí nám země, které jsou daleko před námi. Evropa ztrácí jako celek a česká republika je na rozcestí, jestli se k nim dokáže přiblížit, nebo skončí ve druhé linii.“

Kvalita institucí a školství

Podle odborníků je několik zásadních problémů, které musí Česká republika co nejdříve vyřešit. Jedná se o kvalitu veřejných institucí a nepřehlednou a neefektivní veřejnou správu. Velmi zdůrazňován byl problém školství, totiž že tím, že jsme průmyslově exportní země, tak nemáme momentálně dostatek lidí vzdělaných v potřebných oborech.

Navíc se podle nich neustále snižuje úroveň základního i středoškolského vzdělání. Chybí učitelé, chybí zájem o technické obory. To je také názor generálního ředitele Czechinvestu Miroslava Křížka. „Hlavní problémy konkurenceschopnosti spočívají v klesající míře kvalitního vzdělávání. Vidíme to při výuce na vysokých školách i v nižším školství. Další problém je neúplně konsolidovaný stav a míra investičních pobídek, které jsou významným nástrojem prodeje českých aktiv do zahraničí, potažmo v lákání investorů ze zahraničí.“

Analýza problémů

Podle Martina Tlapy by se měl zlepšit systém inovací, měla by se zlepšit kvalita veřejných institucí, konkrétně by mělo dojít ke snížení administrativní zátěže. Dále by se také podle něj měl ozdravit systém podpory exportu.

Ministerstvo průmyslu a obchodu podle Martina Tlapy také připravuje analýzu všech těchto problémů, která by měla být zveřejněna na jaře příštího roku.

Milan Kopp, Barbora Kreuzerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme