Mýtné pro kamiony se od ledna zvýší o 25 procent

Ministerstvo dopravy ohlašuje nastavení sazeb mýtného na roky 2011 až 2014. Od ledna 2011 se má mýtné zvýšit o 25 procent, stejně pak i v dalším roce. Ministr Vít Bárta zároveň podepíše dohodu se sdružením autodopravců o kompenzacích zvýšení mýtného. V Ranním interview zmínil i snahy ministerstva o rozvoj nákladní přepravy na železnici.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kamionová doprava

Kamionová doprava | Foto: Tomáš Adamec

Mýtné se zvýší plošně všude, ministerstvo však někde udělalo drobné ústupky. Celý balíček představí na tiskové konferenci. „Nebylo by zdvořilé vůči Česmadu, kdybychom všechny věci prozrazovali dopředu,“ vysvětlilBárta, proč nemůže zveřejnit více podrobností.

Ministr upozornil, že mýto je v České republice v porovnání s ostatními státy velmi nízké, a proto přikročili k odvážnému návrhu zvýšit mýtné během dvou let ve dvou vlnách celkově o polovinu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ministr dopravy Vít Bárta v Ranním interview přibližuje opatření spojená se zdražením mýtného

Díky současnému nízkému mýtnému prý trpí obyvatelé obcí u silnic první třídy, které nejsou na přebujelou kamionovou dopravu stavěné. Příkladem jsou silnice I/11 v Moravskoslezském kraji nebo i v Karlovarském kraji či na Znojemsku.

Ministerstvo ubezpečuje, že dopady zvýšení mýtného na českého zákazníka budou minimální. Zárukou toho mají být kompenzace ve prospěch českých autodopravců. „Ve vztahu k Evropské unii je to ošetřeno takovými opatřeními, jako je školení řidičů nebo zvýhodnění nákupů určitého typu vozů,“ jmenoval Bárta.

Kompenzace podle něho ukazují, že hlavním cílem zdražení mýtného není vybrat více peněz. Je to jeden z prvních systémových kroků, kterým chce ministerstvo omezit kamiony především na komunikacích první třídy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Martin Špryňar z Česmad Bohemia komentuje pro Svět o deváté Rádia Česko zvýšení mýtného z pohledu dopravců

„Od počátku jsme věděli, že stoprocentní kompenzace na ministerstvu nevyjednáme. Snad se nám podařilo přijít na kompromis, který české dopravce poškodí co nejméně,“ říká generální tajemník sdružení Česmad Bohemia Martin Špryňar.

Narozdíl od Bárty si však myslí, že zdražení zasáhne do ekonomiky autodopravců i jejich zákazníků. „I díky tomu, že ministerstvo dopravy připravovalo zvýšení ke konci roku, mnoho dopravců nebude schopno ho promítnout tak rychle do svých cen,“ tvrdí.

Mají se zachovat mýtné sazby pro ekologické nákladní vozy. Autobusů se nebude týkat počáteční zvýšení, od 1. září 2011 dostanou speciální tarifní tabulku. Podle odhadů se v příštím roce na mýtném vybere 1 až 1,5 miliardy korun navíc.

Podpora přepravy kamionů na železnici

Část výnosů z mýtného by měla plynout na podporu železniční nákladní přepravy. Ministerstvo snižuje cenu železniční dopravní cesty již od 1. 1. 2011, což ukazuje, že snaha o rozvoj nákladní přepravy na železnici má alespoň v počátcích spíše logickou, nikoli ekonomickou návaznost na zvyšování mýtného.

„Na samostatné tiskové konferenci představíme celý balíček strategie na železnici pro příští rok. Ještě s Českými drahami ladíme určité detaily těchto opatření,“ informoval Bárta.

Dopravce Jiří Dvořák z firmy Inex Spedition je přesvědčen, že přesun nákladní dopravy na železnici je nereálný. „Podle studií se uskutečňuje devadesát procent dopravních toků právě pro silnici, takže si nemyslím, že by to donutilo firmy, aby přesunuly své zboží na železnici. Dnes jde o čas, o rychlost zásobování podniků a v tom je mezinárodní přeprava po silnici nepochybně rychlejší.“

Snížení daně na naftu prý nezatíží státní pokladu

Mladá fronta DNES píše o návrhu Věcí veřejných na snížení spotřební daně na naftu o 2,50 Kč na litr, aby u nás nákladní auta tankovala při tranzitu. Okolní země, kde je nyní nafta levnější, však mají v plánu ji zdražit.

„Vážím si našich poslanců Michala Pavláka a Radima Vysloužila, kteří předkládají tento návrh. Z mé strany budou mít maximální podporu, považuji návrh za smysluplný, protože podle studií nijak neohrozí státní pokladnu,“ tvrdí Bárta.

Spotřební daň máme nyní nejvyšší ve střední Evropě, a proto by se podle něho měla jejím snížením zvýšit spotřeba a výnosy by byly konstantní. „Doufám, že jednání v ministrem financí Kalouskem bude dialog, ve kterém se dospěje k určitému kompromisu,“ dodal.

Tomáš Pavlíček, Lucie Maňourová, Petr Sehnoutka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme